23948sdkhjf

Ford GT utmanar på Le Mans

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Årets upplaga av Le Mans 24 timmar blir den sista omgången för det nuvarande Ford GT-programmet. Nu står bilarna redo för uppgörelsen som äger rum den 15–16 juni.

Ford ställs mot motståndare som Ferrari, BMW, Aston Martin, Corvette och Porsche.

– Det sista Le Mans med det nuvarande Ford GT-programmet kommer givetvis bli känslosamt. Vi har varit på podiet varje år som vi har tävlat, vilket visar på hur konsekvent laget har varit. Inför vår sista Le Mans 24 timmar har vi fem GT-bilar med oss, inklusive Keating Motorsports bil, så jag hoppas och tror att vi kommer kunna leverera även detta år, säger Mark Rushbrook, global chef för Ford Performance.

Ford är den enda av de nuvarande GTE Pro-tillverkarna som har klarat sig på podiet de senaste tre upplagorna av Le Mans. Bilarna har nu specialdesignats för racet, där respektive design står för något speciellt från Fords framgångsresa vid Le Mans.

Ford GT #66 kommer att köras av Stefan Mücke (Tyskland), Oliver Pla (Frankrike) och Billy Johnsson (USA). Som fransman skulle segern betyda mer än någonsin för Oliver Pla.

– Vi säger det varje år, men vi vill vinna Le Mans. Det här är dessutom vår sista chans att göra det med det nuvarande Ford GT-programmet, så trycket är högre än någonsin, säger Oliver Pla.

Ford GT #67 körs av Andy Priaulx (Storbritannien), Harry Tincknell (Storbritannien) och Jonathan Bomarito (USA).

– Jag tycker att vårt deltagande vid WEV och IMSA-tävlingarna under det senaste året har förberett oss väl inför årets upplaga av Le Mans 24 timmar, säger Harry Tincknell.

Ford GT #68 är Fords senaste Le Mans-vinnare. I år körs den av Joey Hand (USA), som nyligen blivit helt återställd från en tid med sjukdomar, Dirk Müller (Tyskland) och Sébastien Bourdais (Frankrike).

– Jag är så glad att komma tillbaka till Le Mans. Jag har missat de två senaste tävlingarna på grund av sjukdom men bara tanken på Le Mans har gjort att jag återhämtat mig snabbt. Vi vill väldigt gärna ta hem guldet igen för Ford, Ganassi och alla de människor som arbetat hårt med detta program genom åren, säger Joey Hand.

Ford GT #69 körs av Ryan Briscoe (Ausstralien), Richard Westbrook (Storbritanien) och Scott Dixon (Nya Zeeland).

– Jag är väldigt exalterad att komma tillbaka till Le Mans i år, särskilt med de nya exteriörerna som hedrar några av de mest framgångsrika Ford-händelserna i Le Mans historia. Vi har stått på podiet men aldrig på guldsteget, så vi skulle verkligen vilja kamma hem förstaplatsen i år, säger Ryan Briscoe.

Deltar gör även Ford GT #85 som kommer att tävla i GTE Am-klassen genom Keating Motorsports med förarna Ben Keating (USA), Jeroen Bleekemolen (Nederländerna) och Felipe Fraga (Brasilien).

– Jag har en personlig historia med Ford och Le Mans så jag har aldrig sett fram emot en tävling så mycket som den här, säger Ben Keating.

Le Mans 24 timmar pågår 15–16 juni och fans kommer få möjligheten att följa det 24 timmar långa racet inifrån cockpit via den populära och återkommande ”Le Mans Livestream”. 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Däck för en miljon kronor stulna

Uniti öppnar orderböckerna

Från och med i dag kan man beställa sitt exemplar av den svenska elbilen Uniti One. Leverans utlovas till mitten av 2020.

Vitt nu mer populärt än svart

ABS Wheels blir Gasellföretag för tredje året i rad

CarNext.com öppnar sin första butik i Sverige

Tinder för kunder och verkstäder

MyMechanic är det nystartade företaget som ska ta verkstaden hem till kunden. Det ska ske via en digital plattform och båda parterna ska kunna hitta varandra – ungefär som på mötesplatsen Tinder.

Nyhetsbrev

Upplands Motor satsar på digitalisering

Upplands Motor har tagit fram en tjänst för röststyrning som gör att kunder via en Google-assistent kan boka provkörning av nya bilar. Det är bara en del av satsningen på digitalisering som företaget håller på med.

Arkiv

OKQ8 satsar på elbilsladdning

Hedin Bil öppnar Kia-anläggning i Göteborg

Så anpassar sig branschen när kunderna ställer nya krav

Att fordonsbranschen befinner sig i en enorm förändring är inget nytt. Digitalisering och elektrifiering står högt på tillverkarnas, verkstädernas och återförsäljarnas agendor. Samtidigt ökar kundernas krav på framför allt snabbhet, men vad gör olika aktörer för att spara på kundens tid?

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Ekot avslöjar fusk med bilars återvinning

Sveriges Radios Ekot har rapporterat att tusentals ton bildelar malts ner och lagts på stängda soptippar och sedan redovisats som materialåtervinning. Enligt Naturvårdsverket strider det mot regelverket, men Bil Sweden anser att branschen klarar återvinningskraven.

Vätgasbilen Toyota Mirai blir snygg och bakhjulsdriven

Plus

Tema Tvätt/Bilvård: Rena bilar – men till vilket pris?

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

Holmström Bil först att certifiera sin arbetsmiljö

När Holmström Bil hade certifierat sitt arbetsmiljöarbete enligt den nya ISO-standarden, förstod man att man var först i branschen att göra så.

OKQ8 förvärvar miljöinriktat biltvättföretag

Ny tjänst bevakar servicebehovet

Stulna bilar försvinner allt oftare

Chef-intervju: Caj Luoma får rull på utbildning

Caj Luoma är chef inom kompetensförsörjning på Transportföretagen. Han har varit i branschen länge, trots att det inte var självklart från början.

Shipman tror på luftfjädring

Det började med renovering av franska bakaxlar och nu handlar det lika mycket om luftfjädring. Shipman Bildelar levererar det ingen annan vågar.

1

Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

Fusk på bilverkstad avslöjat

Flera aktörer har kontrollerat ett antal bilverkstäder och biltvättar i Botkyrka i början av oktober, det rapporterar tidningen Mitt i. På en bilverkstad hittade polisen flera personer som saknade arbetstillstånd.

Marcus Ericsson blir teamkamrat med Felix Rosenqvist

Solenergi blir effektivt biobränsle

Konsumenterna mognar inför självkörande bilar

Debatt: Swedacs roll är ackreditering

M Sverige välkomnar Konsumentverkets varning

Ledare #31: Brexit utan avtal ger fordonsbranschen skrämselhicka

Utbildningspris går till transportskola i Skåne

Polestar 2 går nu att beställa

Regeländringar bakom stark uppgång i september

Massiv insats mot kemiska risker

Debatt: Swedac missbrukar sin ställning

Tesla öppnar för privatleasing av Model 3

Continental lanserar framtidens smarta däck

Se alla Företagens egna nyheter

Arbetsverktyg för att skydda personalen

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en fokusgrupp

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli en Godkänd Bilverkstad

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & silikon till sprutor

Reparationssatser till BMW Getrag GS6-17 växellådan

Ytterligare 84 delar till el-, hybrid- och gasbilar

En lysande liten nyhet

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 27/9!

We are live!

Automässan 2020

Välkommen att hälsa på oss på Evertiq Elektronikmässa i Lund den 26 september

Snart på marknaden... Lazer Triple-R Elite 1250 smartview

Smörjfett för elmotorer – Så väljer du rätt

Slipp tunga lyft med en ny hjullyft

Är du redo för skiftesperioden?

Ny serie av kraftfulla arbetsljusramper

Sänd till en kollega

0.16