23948sdkhjf

Ford GT utmanar på Le Mans

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Årets upplaga av Le Mans 24 timmar blir den sista omgången för det nuvarande Ford GT-programmet. Nu står bilarna redo för uppgörelsen som äger rum den 15–16 juni.

Ford ställs mot motståndare som Ferrari, BMW, Aston Martin, Corvette och Porsche.

– Det sista Le Mans med det nuvarande Ford GT-programmet kommer givetvis bli känslosamt. Vi har varit på podiet varje år som vi har tävlat, vilket visar på hur konsekvent laget har varit. Inför vår sista Le Mans 24 timmar har vi fem GT-bilar med oss, inklusive Keating Motorsports bil, så jag hoppas och tror att vi kommer kunna leverera även detta år, säger Mark Rushbrook, global chef för Ford Performance.

Ford är den enda av de nuvarande GTE Pro-tillverkarna som har klarat sig på podiet de senaste tre upplagorna av Le Mans. Bilarna har nu specialdesignats för racet, där respektive design står för något speciellt från Fords framgångsresa vid Le Mans.

Ford GT #66 kommer att köras av Stefan Mücke (Tyskland), Oliver Pla (Frankrike) och Billy Johnsson (USA). Som fransman skulle segern betyda mer än någonsin för Oliver Pla.

– Vi säger det varje år, men vi vill vinna Le Mans. Det här är dessutom vår sista chans att göra det med det nuvarande Ford GT-programmet, så trycket är högre än någonsin, säger Oliver Pla.

Ford GT #67 körs av Andy Priaulx (Storbritannien), Harry Tincknell (Storbritannien) och Jonathan Bomarito (USA).

– Jag tycker att vårt deltagande vid WEV och IMSA-tävlingarna under det senaste året har förberett oss väl inför årets upplaga av Le Mans 24 timmar, säger Harry Tincknell.

Ford GT #68 är Fords senaste Le Mans-vinnare. I år körs den av Joey Hand (USA), som nyligen blivit helt återställd från en tid med sjukdomar, Dirk Müller (Tyskland) och Sébastien Bourdais (Frankrike).

– Jag är så glad att komma tillbaka till Le Mans. Jag har missat de två senaste tävlingarna på grund av sjukdom men bara tanken på Le Mans har gjort att jag återhämtat mig snabbt. Vi vill väldigt gärna ta hem guldet igen för Ford, Ganassi och alla de människor som arbetat hårt med detta program genom åren, säger Joey Hand.

Ford GT #69 körs av Ryan Briscoe (Ausstralien), Richard Westbrook (Storbritanien) och Scott Dixon (Nya Zeeland).

– Jag är väldigt exalterad att komma tillbaka till Le Mans i år, särskilt med de nya exteriörerna som hedrar några av de mest framgångsrika Ford-händelserna i Le Mans historia. Vi har stått på podiet men aldrig på guldsteget, så vi skulle verkligen vilja kamma hem förstaplatsen i år, säger Ryan Briscoe.

Deltar gör även Ford GT #85 som kommer att tävla i GTE Am-klassen genom Keating Motorsports med förarna Ben Keating (USA), Jeroen Bleekemolen (Nederländerna) och Felipe Fraga (Brasilien).

– Jag har en personlig historia med Ford och Le Mans så jag har aldrig sett fram emot en tävling så mycket som den här, säger Ben Keating.

Le Mans 24 timmar pågår 15–16 juni och fans kommer få möjligheten att följa det 24 timmar långa racet inifrån cockpit via den populära och återkommande ”Le Mans Livestream”. 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Fler indragna körkort

I fjol återkallades nästan 37 000 körkort i Sverige, vilket är en ökning med 6 procent jämfört med året innan. Den största procentuella ökningen sker i kategorin rattfylleri eller drograttfylleri. M Sverige vill därför se alkolås i alla nya bilar.

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Mer jämställdhet i ackrediteringsvärlden

Mazda firar 100 år av finurlighet

Biltillverkaren vi i dag känner som Mazda Motor Company såg dagens ljus för 100 år sedan. Men från början handlade det inte om bilar.

Plus 1

Så mycket försämras ett elbilsbatteri med tiden

I de flesta fall försämras elbilsbatteriers kapacitet mycket långsamt. Men det finns faktorer som accelererar processen. Det visar data från kanadensiska Geotab.

Nyhetsbrev

Planerar testbana på land för Porsches vintertester

Arkiv

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Plus

Tema Reservdelar: Så arbetar verkstäderna med hållbarhet

När kraven på hållbarhet i verkstäder ökar råder det delade meningar på olika arbetsplatser. En del tycker att det är en självklarhet medan andra är mer kluvna.

Årets Hållbarhetsprofil: ”Egentligen vill man inte vara unik”

I de flesta kategorier gäller det att sticka ut för att vinna pris, men för Årets Hållbarhetsprofil är inte det ett särskilt viktigt mål. Det handlar istället om att brinna för saken och att göra det man tycker är rätt.

Ford utvecklar unika 3D-printade låsmuttrar

Plus

MRF och SFVF utvecklar elsäkerhetsstandard – på var sitt håll

En säkerhetsstandard för arbeten på eldrivna fordon är hett efterfrågad. Både MRF och SFVF arbetar med frågan, på var sitt håll.

Plus 1

Tema Reservdelar: Kraven på begagnade bildelar ökar

Allt fler försäkringsbolag ställer krav på att bilverkstäder ska använda begagnade bildelar vid reparationer. Det är både bättre för miljön och kostar mindre. Det kan samtidigt innebära att bilägaren inte får en bättre bil efter reparationen.

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Mercedes nya framtidsanläggning finns i Nyköping

Kan elbilar bli bra business för verkstäderna?

Alla i branschen känner till de dystra utsikterna: elbilar innebär mindre arbete för verkstäderna, eftersom elbilarna består av färre mekaniska delar och som inte behöver bytas i samma grad som på en traditionell bil. Men den senaste tiden har vi sett att elbilar oftare krockskadas och det kan innebära intäkter för verkstäderna.

4

Fortsatt minskat antal bilverkstäder

Antalet bilverkstäder fortsätter att minska i Sverige, enligt färsk statistik som Motorbranschens Riksförbund, MRF, har tagit fram. Man konstaterar att cirka 1 000 verkstäder har försvunnit de senaste åren och att det beror på flera faktorer.

Volvo Cars och Geely kan gå samman

Motorbranschcollege i nytt samarbete för elbilsutbildning

Framtiden är redan här i motorbranschen och efterfrågan på elbilar, laddhybrider och vanliga hybridbilar slår nya rekord. Genom ett nytt samarbete med Kia Motors Sweden ökar Motorbranschcollege ytterligare kvaliteten på utbildningen inom fordonsteknik hos anslutna gymnasieskolor.

Coronaviruset stoppar Volvos produktion

Volvo förväntas förlora minst två veckors försäljning, produktion och leveranser i Kina på grund av Coronaviruset.

Prov Polestar 1: Lämna tandborsten hemma

I samband med elbilsmässan eCarExpo fick Motormagasinet chansen att köra superhybriden Polestar 1. Vår utsände rapporterar om sugande acceleration och stunsiga stötdämpare.

eCarExpo bjuder på 20 premiärer

På eCarExpo, mässan för alla laddbara bilar som hålls i Friends Arena, finns chansen att provköra elbilar på en inomhusbana.

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner

Storbritannien tidigarelägger fossilförbud

Nya regler vid förarprovet

Härnösand får ny besiktningsstation

Opel bygger batterifabrik i Tyskland

Hedin diskuterar samgående med holländska Stern

Antal återkallade personbilar ökade 2019

If tar förstaplats i MRF-enkät

Klart: de Meo tar över Renault

Se alla Företagens egna nyheter

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Mobilitet i fokus

Backa som ett proffs

Transportföretagen får 530 000 kronor till validering!

Min silikon härdar inte som den ska? Vad händer nu då..?

Få 10% rabatt på installationsmaterial

Nu rullar vi mot en ny däcksäsong

Jaguar E-Pace Dragkrok frän GDW

Få tillgång till bils servicehäfte digitalt i e-Boks Plus

Så väljer du rätt skärvätska - vi guidar dig!

Tri-Pak

Sänd till en kollega

0.109