23948sdkhjf

Middagsbjudningar för kunderna ökar försäljningen

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Säljer man fler bilar och får lojalare kunder genom att bjuda dem på gratis mat och underhållning? Bilföretaget Shaheen Chevrolet i Michigan hävdar att man lyckats med just detta.

Chevrolet-återförsäljaren Shaheen Chevrolet i Lansing i delstaten Michigan i nordöstra USA har ett lite annorlunda grepp för att bibehålla en god relation till sina kunder. Fyra gånger om året bjuder man in alla kunder som köpt en ny eller begagnad bil tidigare under året på gratis middag.

Middagsbjudningen följs sedan av information och rundtur i företagets lokaler, där kunderna får veta mer om det företaget har att erbjuda i form av tjänster och produkter.

På rundvandringen får kunderna bland annat en demonstration av hur man arbetar i skadeverkstaden, serviceverkstaden och andra delar av anläggningen och en pratstund med någon av serviceteknikerna i verkstaden eller säljarna.

Shaheen Chevrolet började med gratismiddagarna för tolv år sedan och det har tagit några år att nå stor uppslutning från både kunder och anställda, berättar vd Ralph Shaheen för branschtidningen Automotive News.

Shaheen Chevrolets middagsbjudningar lockar numera så många kunder – oftast omkring 200 personer – att man inför varje middag får engagera en handfull anställda att ta emot och dirigera kunder på besöksparkeringen.

Varje middagsbjudning är ett välregisserat jippo, berättar vd Ralph Shaheen:

– Vi välkomnar och skriver in varje kund som kommer till middagen och vi ger var och en en liten goodie bag med produkter med vår logotyp på och lite information om oss.

Och alla kunder bjuds in personligen, påpekar Ralph Shaheen:

– Våra säljare är väldigt involverade i detta. Det räcker inte med att bara skicka ut en inbjudan och inte ringer upp kunden. Vi måste ringa kunden och bjuda in honom personligen, och på så sätt får vi en jättebra respons på vår inbjudan.

Ralph Sheen hävdar att företagets gratismiddagar också ger god utdelning på bilförsäljningen:

– Vi vet att om vi kan få kunder att komma till våra gratis event fyra-fem gånger, så är sannolikheten att de köper en till bil av oss 86 till 90 procent.

Att ordna gratismiddagarna handlar också om att visa upp hela anläggningen, lära kunderna mer om hur man jobbar och hur de kan ta hand om sin bil, samt att få kunderna att känna sig hemma i lokalerna, förklarar Ralph Sheen:

– Kunder går dit de känner sig bekväma, oavsett om det gäller mataffärer, restauranger eller bilhandlare.

Varje middagsbjudning kostar Shaheen Chevrolet omkring 5000 US-dollar. Ungefär halva kostnaden får företaget hjälp med via en fond för marknadsföring som Chevrolet erbjuder sina återförsäljare att söka pengar ur.

Hela middagsbjudningen avslutas med en uppvisning utanför anläggningen, där personalen gör en kontrollerad detonation av en krockkudde, för att visa kunderna hur det går till när en krockkudde utlöser vid en olycka.

– De flesta av oss har tack och lov aldrig hört en airbag detonera förr. Den smäller högt, men den är effektiv, säger Ralph Shaheen till Automotive News.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny krockkudde för sidokollisioner

SFVF gillar Miljöpartiets förslag om etanol- och gaskonvertering

Göteborg världens sjunde mest bilvänliga stad

Det kan komma som en chock för alla som försökt navigera mellan alla spårvagnar, men Göteborg är faktiskt världens sjunde mest bilvänliga stad, enligt en undersökning som den Frankrike-baserade bildelsförsäljaren Mister Auto låtit utföra.

Ny premie kan sänka utsläppen från befintliga bilar

Rodin FZed är nästan Formel 1

Mer än var tionde bilist kör med olaglig syn

Nyhetsbrev

Motorgalan – guldregn över branschen

När Motorgalan brakade loss på Berns Salonger i Stockholm stod branschens hjältar i centrum. För en kväll firades finalister och vinnare från alla håll.

Arkiv

M Sverige positiva till nya EU-krav på bilars säkerhet

Bilprovningen först att erbjuda Swish

Kinesiska Evergrande miljardinvesterar i Nevs

SBF står bakom EU-manifest för rättvisa digitaliseringsmöjligheter

Plus

Tema Verkstadsutrustning: Nya sätt att tjäna pengar i en traditionell bransch

När servicetillfällena minskar gäller det att hitta nya sätt att få in kunderna i verkstaden. Då är rätt utrustning nyckeln till framgång.

Hedin planerar sälja Byton i Norden

Däckmontör – ett slitsamt yrke

Svenska konsekvenser av FCA- och PSA-affären

När Peugeot slår sig ihop med Fiat Chrysler får det globala konsekvenser. Men vad det kommer att betyda för den svenska marknaden vet man ännu inte.

Ledare #37: Motorgalan är höstens ljus

Skolverket ser över återkravsbeslut

Bilhandlare frustrerade när Blocket ser genom fingrarna

Blocket vill ha en anmälan från en konsument för att agera mot handlare som finns på svarta listan. Detta trots att man mottagit en komplett lista på bilhandlare som finns på svarta listan men fortsätter att annonsera på Blocket.

Kina skiftar exportfokus från USA till Europa

Ingo lanserar sin första gör-det-själv-biltvätt

Lönsamheten ökade trots skepsis kring Godkänd Bilverkstad

Att certifieras som Godkänd Bilverkstad, GBV, var en självklarhet för delägarna på Meca-företaget Fändriks Fordonsteknik i Kristinehamn och Karlskoga. De anställda var dock något skeptiska till en början, men lönsamheten har ändå ökat.

Midland lanserar fri vägassistans för mopedbilar

Godkänd Bilverkstad ökar lönsamheten för mindre verkstad

Certifieringen Godkänd Bilverkstad börjar påverka verksamheterna ute i landet. En mindre verkstad i Hässleholm har sedan certifieringen ökat lönsamheten både vad gäller ekonomin och kundnöjdheten.

Framtidstron avtar bland underleverantörer

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Teknikföretagen förutspår fortsatt avmattning

Koenigsegg rekryterar hundratals personer

Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

Amerikanska tilläggstullar drabbar svensk bilindustri

Yrkesplugget lånar Skoda av Möller Bil

Se alla Företagens egna nyheter

Kan inkomsten i ditt företag förbättras och med hur mycket?

Peugeot Partner + Berlingo + Combo Dragkrok

Personligt bemötande är bara förnamnet

Så här fungerar vår parkeringssensortestare

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Lys upp din vardag

Video af det nye GDW Dragkrok system

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Mercedes A sedan dragkrok T60 system från GDW W177

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Ny hjulinställare i sortimentet – John Bean V2280

Ljustest - Vi har två vinnande ljusramper

5-års garanti på alla Budweg bromsok köpt från Triscan

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

DSG-kopplingar till 02E DQ250 nu på lager!

En ny och unik totallösning

Sänd till en kollega

0.126