23948sdkhjf

Middagsbjudningar för kunderna ökar försäljningen

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Säljer man fler bilar och får lojalare kunder genom att bjuda dem på gratis mat och underhållning? Bilföretaget Shaheen Chevrolet i Michigan hävdar att man lyckats med just detta.

Chevrolet-återförsäljaren Shaheen Chevrolet i Lansing i delstaten Michigan i nordöstra USA har ett lite annorlunda grepp för att bibehålla en god relation till sina kunder. Fyra gånger om året bjuder man in alla kunder som köpt en ny eller begagnad bil tidigare under året på gratis middag.

Middagsbjudningen följs sedan av information och rundtur i företagets lokaler, där kunderna får veta mer om det företaget har att erbjuda i form av tjänster och produkter.

På rundvandringen får kunderna bland annat en demonstration av hur man arbetar i skadeverkstaden, serviceverkstaden och andra delar av anläggningen och en pratstund med någon av serviceteknikerna i verkstaden eller säljarna.

Shaheen Chevrolet började med gratismiddagarna för tolv år sedan och det har tagit några år att nå stor uppslutning från både kunder och anställda, berättar vd Ralph Shaheen för branschtidningen Automotive News.

Shaheen Chevrolets middagsbjudningar lockar numera så många kunder – oftast omkring 200 personer – att man inför varje middag får engagera en handfull anställda att ta emot och dirigera kunder på besöksparkeringen.

Varje middagsbjudning är ett välregisserat jippo, berättar vd Ralph Shaheen:

– Vi välkomnar och skriver in varje kund som kommer till middagen och vi ger var och en en liten goodie bag med produkter med vår logotyp på och lite information om oss.

Och alla kunder bjuds in personligen, påpekar Ralph Shaheen:

– Våra säljare är väldigt involverade i detta. Det räcker inte med att bara skicka ut en inbjudan och inte ringer upp kunden. Vi måste ringa kunden och bjuda in honom personligen, och på så sätt får vi en jättebra respons på vår inbjudan.

Ralph Sheen hävdar att företagets gratismiddagar också ger god utdelning på bilförsäljningen:

– Vi vet att om vi kan få kunder att komma till våra gratis event fyra-fem gånger, så är sannolikheten att de köper en till bil av oss 86 till 90 procent.

Att ordna gratismiddagarna handlar också om att visa upp hela anläggningen, lära kunderna mer om hur man jobbar och hur de kan ta hand om sin bil, samt att få kunderna att känna sig hemma i lokalerna, förklarar Ralph Sheen:

– Kunder går dit de känner sig bekväma, oavsett om det gäller mataffärer, restauranger eller bilhandlare.

Varje middagsbjudning kostar Shaheen Chevrolet omkring 5000 US-dollar. Ungefär halva kostnaden får företaget hjälp med via en fond för marknadsföring som Chevrolet erbjuder sina återförsäljare att söka pengar ur.

Hela middagsbjudningen avslutas med en uppvisning utanför anläggningen, där personalen gör en kontrollerad detonation av en krockkudde, för att visa kunderna hur det går till när en krockkudde utlöser vid en olycka.

– De flesta av oss har tack och lov aldrig hört en airbag detonera förr. Den smäller högt, men den är effektiv, säger Ralph Shaheen till Automotive News.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Världspremiär för helt nya VW Caddy

Större andel stulna bilar försvinner

Antalet bilar som stjäls minskar. Men de som försvinner för gott utgör en allt större andel.

Plus

Tema Sommardäck: "Bra däck är bättre än ett säkerhets-bälte"

Plus

Tema Sommardäck: Klarar däcken kraven är de godkända

Gordon Murrays senaste är en Poké-boll

Det var kanske inte vad vi väntade oss av en geniförklarad Formel 1-konstruktör. Men Motiv är en ensitsig, självkörande elbil

Plus

Tema Sommardäck: Kunskap en faktor för däckförsäljning

Nyhetsbrev

FKG: beslut om korttidsarbete bedöms komma snart

I förra numret av Motormagasinet skrev vi om branschorganisationen Fordonskomponentgruppens arbete för att få ett beslut om korttidsarbete och kompetensutveckling. Nu är FKG övertygade om att ett lagförslag i frågan klubbas igenom i riksdagen inom kort.

Arkiv

Första omcertifieringen för MBC klar

Transportstyrelsen polisanmäler fuskande gymnasieskola

Framtidsgymnasiet i Kristianstad har polisanmälts av Transportstyrelsen. Anmälan gäller osant intygande.

Plus

Tema sommardäck: Compilator lanserar webbshop för däckbranschen

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

Däckmässan i Köln 3D-printar däck

Slutspurt gav Europa plus i bilförsäljningen

AkzoNobels färger åter på McLarens F1-racer

Opel åter till Japan

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Ledare #7: Ordförande Li städar upp

SFVF satsar på handlarutbildning

Plus

Falska körkort utmanar bilbranschen

Var tredje minut sker ett bedrägeri i Sverige kopplat till id-kapning och många hemsidor erbjuder försäljning av falska körkort. Dessutom är det svårt att identifiera ett förfalskat körkort utan en så kallad id-scanner. Detta utmanar bilbranschen – eftersom falska körkort används vid exempelvis provkörningar.

Svartarbetare på verkstäder fortsatt problem

Illegal arbetskraft har länge varit ett bekymmer för bilverkstadsbranschen, något som åtta myndigheter försökt motarbeta sedan 2018. Nya kontroller har gjorts under de senaste veckorna och i ett pressmeddelande från Arbetsmiljöverket konstateras det att det inte blivit bättre.

Utredning från Svebio för mer biodrivmedel

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

MRF kartlägger risk för reservdelsbrist

Utbrottet av coronavirus har medfört stängda fabriker och avbrott i leveranser. Nu kartlägger MRF risken för brist på reservdelar.

Holmström Bil tar in Peugeot

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner

Storbritannien tidigarelägger fossilförbud

Nya regler vid förarprovet

Se alla Företagens egna nyheter

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Mobilitet i fokus

Backa som ett proffs

Transportföretagen får 530 000 kronor till validering!

Sänd till en kollega

0.093