23948sdkhjf

Middagsbjudningar för kunderna ökar försäljningen

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Säljer man fler bilar och får lojalare kunder genom att bjuda dem på gratis mat och underhållning? Bilföretaget Shaheen Chevrolet i Michigan hävdar att man lyckats med just detta.

Chevrolet-återförsäljaren Shaheen Chevrolet i Lansing i delstaten Michigan i nordöstra USA har ett lite annorlunda grepp för att bibehålla en god relation till sina kunder. Fyra gånger om året bjuder man in alla kunder som köpt en ny eller begagnad bil tidigare under året på gratis middag.

Middagsbjudningen följs sedan av information och rundtur i företagets lokaler, där kunderna får veta mer om det företaget har att erbjuda i form av tjänster och produkter.

På rundvandringen får kunderna bland annat en demonstration av hur man arbetar i skadeverkstaden, serviceverkstaden och andra delar av anläggningen och en pratstund med någon av serviceteknikerna i verkstaden eller säljarna.

Shaheen Chevrolet började med gratismiddagarna för tolv år sedan och det har tagit några år att nå stor uppslutning från både kunder och anställda, berättar vd Ralph Shaheen för branschtidningen Automotive News.

Shaheen Chevrolets middagsbjudningar lockar numera så många kunder – oftast omkring 200 personer – att man inför varje middag får engagera en handfull anställda att ta emot och dirigera kunder på besöksparkeringen.

Varje middagsbjudning är ett välregisserat jippo, berättar vd Ralph Shaheen:

– Vi välkomnar och skriver in varje kund som kommer till middagen och vi ger var och en en liten goodie bag med produkter med vår logotyp på och lite information om oss.

Och alla kunder bjuds in personligen, påpekar Ralph Shaheen:

– Våra säljare är väldigt involverade i detta. Det räcker inte med att bara skicka ut en inbjudan och inte ringer upp kunden. Vi måste ringa kunden och bjuda in honom personligen, och på så sätt får vi en jättebra respons på vår inbjudan.

Ralph Sheen hävdar att företagets gratismiddagar också ger god utdelning på bilförsäljningen:

– Vi vet att om vi kan få kunder att komma till våra gratis event fyra-fem gånger, så är sannolikheten att de köper en till bil av oss 86 till 90 procent.

Att ordna gratismiddagarna handlar också om att visa upp hela anläggningen, lära kunderna mer om hur man jobbar och hur de kan ta hand om sin bil, samt att få kunderna att känna sig hemma i lokalerna, förklarar Ralph Sheen:

– Kunder går dit de känner sig bekväma, oavsett om det gäller mataffärer, restauranger eller bilhandlare.

Varje middagsbjudning kostar Shaheen Chevrolet omkring 5000 US-dollar. Ungefär halva kostnaden får företaget hjälp med via en fond för marknadsföring som Chevrolet erbjuder sina återförsäljare att söka pengar ur.

Hela middagsbjudningen avslutas med en uppvisning utanför anläggningen, där personalen gör en kontrollerad detonation av en krockkudde, för att visa kunderna hur det går till när en krockkudde utlöser vid en olycka.

– De flesta av oss har tack och lov aldrig hört en airbag detonera förr. Den smäller högt, men den är effektiv, säger Ralph Shaheen till Automotive News.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

DTM kommer till Sverige

Bilhandlare i Kiruna lovar belöning till tipsare

Unik fordonsutbildning i Skövde invigd

Nyutvecklad brandfilt kan kväva elbilsbränder

Det norska brandväsendet har testat och infört brandfiltar som kan kväva envisa elbilsbränder. Det rapporterar motormagasinet.dk.

Praktikant dog efter arbetsolycka

CTEK invigde nya lokaler

Svenska företaget CTEK har invigt sina nya lokaler i Norrköping. Den nya anläggningen investerades till följd av att man förvärvade Chargestorm i fjol.

Nyhetsbrev

Så tycker branschen om höstbudgeten

Den 18 september släppte regeringen sin ändringsbudget för hösten. En del av punkterna kommer påverka fordonsbranschen och det finns blandade åsikter om dessa punkter bland branschens organisationer.

Arkiv

Spendrups ansluter sig till DLF:s Transportinitiativ

Så identifierar Ford olycksdrabbade vägsträckor

Med hjälp av data insamlad från uppkopplade fordon har Ford identifierat vilka sträckor som är mer olycksdrabbade än andra. Insikterna är nu en del av en omfattande studie som visar hur relativt enkla förbättringar av vägar och korsningar kan minska antalet trafikolyckor markant.

Amerikanska hjälpstartare siktar på Sverige

The Noco Company är en av giganterna på den amerikanska marknaden för batteriladdare och hjälpstartare. Nu vill man erövra de nordiska länderna.

Jakten på fuskare på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Scania investerar i mjukvaru- och konsultbolag

Ledare #29: WLTP stökar till det för branschen

Volvo utbildar framtidens ledare

Tester för smartare AI-fordon i Västerås

Eurobattery Minerals inleder etisk borrning för batterimineraler

Priset har ökat på begagnade bilar

Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Fler hastighetskontroller i veckan

Dieselbilar släpper ut mer på sommaren

Oro bland mässdeltagarna på Elmia Husvagn Husbil

Trots stort intresse och högt besökarantal på årets husvgan- och husbilsmässa i Jönköping kändes oron bland samtliga deltagare i luften. Oron över WLTP, bonus malus och framför allt den nya beskattningen, förstås.

Storstrejk på GM kostar 400 miljoner dollar om dagen

Bedrägeriförsöken ökar på begagnatmarknaden

Bilhandelsplatsen Wayke märker en ökning i antalet bedrägeriförsök. Bara i augusti såg man 64 procent fler objekt som på något sätt manipulerats, jämfört med samma period i fjol.

Volkswagen investerar i eget operativsystem

Regeringen föreslår 100 miljoner kronor till biogas

Godkänd Bilverkstad tar fart

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

Ford lanserar allt fler elektrifierade bilmodeller

Bytbil satsar på nybilssegmentet

Automechanikas lackerarmästerskap åker till Sydafrika

KGK erbjuder säkerhetssystemet Mobileye för eftermontering

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

Volkswagen presenterar ny logotyp

Bosch utbildar i el- och hybridbilar

För dåligt betalt – Däckteam nobbar fleet- och jourjobb

Ford godkänner transportbilar för HVO

Se alla Företagens egna nyheter

LUKOIL expanderar i Norden

Behöver ditt fordon en ny antenn?

Har du koll på din lagpliktiga servicekontroll?

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

Mechatronic till DCT450, MPS6, Powershift

Fixa skadorna på inredningen innan leasingbilen lämnas tillbaka

Ny Heavy Duty arbetsbelysning

Vi ses på Skolforum 2019

Henkel Norden inleder samarbete med KW Parts

Mot en Godkänd Bilverkstad - få hjälp med riskerna kring bilvårdsprodukter

Är du uppmärksam på kompletterande produkter? Vi hjälper dig på väg...

Godkänd Bilverkstad säkerställer verkstadskvaliteten

Nyhet - slimmad extraljusramp med sotad lins

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

Holmgrens Bil väljer Kobra II som säljstöd och affärssystem

Vi reder ut ECE reglementet

Lambdasond felkoder betyder inte alltid att lambdasonden är defekt

Produktnyhet från Purflux!

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Ny webshop

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim...

Elf sponsrar The Distinguished Gentleman's Ride (DGR) 2019

Vi hjälper dig välja rätt Lazer extraljus.

Så kan du förebygga olyckor på arbetet

Nyhet inom diagnostik: i70 PRO.

Sänd till en kollega

0.141