23948sdkhjf

VW Group planerar 36 000 laddpunkter för elbilar i Europa

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Volkswagen-koncernen satsar på ett snabbt genombrott för e-mobilitet och fördubblar insatserna på laddinfrastruktur. I hela Europa kommer koncernen att installera totalt 36 000 laddpunkter till år 2025, inklusive 11 000 från märket Volkswagen.

De 11 000 laddpunkterna kommer att installeras på Volkswagen-anläggningar och hos omkring 3 000 av Volkswagens återförsäljare i alla större städer.

Med koncernbolaget Elli (Electric Life) – för laddinfrastruktur – och laddtjänsten "We Charge", går Volkswagen också in i lönsamma affärsområden för laddning. Sammantaget investerar koncernen cirka 250 miljoner euro i sina europeiska anläggningar. Samtidigt uppmanar Volkswagen till skyndsamma insatser för fler laddstationer i Tyskland.

– Laddinfrastruktur blir alltmer avgörande för att e-mobilitet ska få ett snabbt genombrott i Tyskland. Att ladda en elbil måste bli lika enkelt och normalt som att ladda en smart telefon. Det är därför vi behöver betydligt fler offentliga laddstationer och enkla regler för installation av privata laddboxar. Volkswagen vill skicka ut en signal och vara involverad i utvecklingen av laddinfrastrukturen på alla nivåer, säger Thomas Ulbrich, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för e-mobility.

Uppskattningar från Volkswagen indikerar att 70 procent av all laddning i framtiden kommer att ske hemma eller på arbetsplatsen. Koncernföretaget Elli kommer att erbjuda kompletta laddningslösningar för företag och konsumenter för att uppfylla dessa behov från och med år 2020 – från ekonomiskt överkomliga laddboxar, inklusive installation, till grön elförsörjning. På Volkswagens fabriker i hela Tyskland kommer cirka 4 000 laddpunkter att installeras för de anställda, varav många blir tillgängliga för allmänheten.

Offentliga laddstationer kommer att användas för ungefär en fjärdedel av all laddning. Med Volkswagens tjänst "We Charge" kommer kunderna i framtiden att ha tillgång till mer än 100 000 laddpunkter över hela Europa – på medellång sikt ska siffran stiga till 150 000. Partnerskap med detaljhandelskedjor planeras, så att kunderna enkelt kan ladda sina bilar medan de handlar. Matkedjan Tesco i Storbritannien är först ut och fler kommer att följa.

Volkswagen har också lagt grunden för laddning utefter långa motorvägssträckor. ID.-familjens modeller erbjuder längre räckvidd och är utformade för snabbladdning. ID.3 kan laddas vid en snabbladdstation med en effekt på 100-125 kilowatt beroende på vald version. Tillsammans med branschpartners kommer Volkswagen också att installera 400 snabbladdstationer med upp till 2 400 laddpunkter längs stora vägar och motorvägar i hela Europa fram till år 2020 under IONITY-paraplyet.

Dessutom inför Volkswagen snabbladdning i storstadsområdena. De första 28 snabbladdningsstationerna som inte finns utefter motorvägsnätet ska installeras i Wolfsburg i slutet av juni. De är en del av Volkswagen AG:s gåva till staden Wolfsburg som firar 80 år.

Utbyggnaden av laddningsinfrastrukturen måste emellertid öka kraftigt under de kommande månaderna. Bara i Tyskland kräver koalitionsavtalet mer än 100 000 ytterligare offentliga laddpunkter till är 2020. Endast en bråkdel av dessa har installerats. Volkswagen är övertygad om att ett starkare engagemang från politikerna krävs. Grunden för en snabb expansion av infrastrukturen måste genomföras skyndsamt, till exempel genom ändringar av hyres- och bygglagen eller utvidgning av subventioner för laddinfrastruktur på offentliga och privata parkeringsplatser.

− Det finns potential för att e-mobilitet att bli en verklig framgångshistoria i Tyskland. Om industrin och politikerna gör en samordnad satsning kan vi snabbt övervinna utmaningarna för laddinfrastrukturen. På samma sätt kan vi bara lyckas med den tekniskt drivna strukturella omvandlingen i vår bransch om vi arbetar tillsammans. Tyskland behöver en e-mobilitetsplan, säger Thomas Ulbrich.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Tema Bildemontering/Miljöhantering: Bilskrotning – mygel eller enligt reglerna?

En granskning av den svenska bilskrotningen har lett till flera mediala utspel från branschfolk och politiker. Men vad är det egentligen som står på?

OKQ8 startar ambulerande bilvård

Volvo AB öppnar nytt affärsområde för autonoma transporter 

Hyundai storsatsar på autonoma fordon

Nya regler gäller inför vinterdäckssäsongen

Gymnasium i Ängelholm startar nytt fordonsprogram

Nyhetsbrev

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

Arkiv
Plus

Nissan lär robotar forma karossplåt

Ny teknik kan forma karossdetaljer utan hydraulpressar. Därmed kan man tillverka karossplåt åt nedlagda bilmodeller.

Volvo Cars antar övergripande klimatplan

Plus

Tema Stötdämpare/Fjädrar: Karnag löser fjädringen på transportfordon

Trafiksäkerhet och komfort är två ord som står högt upp på listan när vi pratar med Karnag om deras fjädringslösningar för eftermarknaden.

Plus

Förfalskade tändstift vanligare än man kan tro

De kan förstöra en motor på ett ögonblick. Nu varnar australiska FCAI för att förfalskade tändstift är vanligt i internethandeln.

1

SFVF vill se rutavdrag på bilreparationer i glesbygd

Ett utökat rutavdrag som även omfattar underhåll av underhåll och reparation av privatägda personbilar skulle stödja glesbygden och motverka svartarbete. Det menar SFVF i ett förslag till regeringens utredare.

Så hanterar du riskerna med elfordon

SFVF och Rise släpper information och rekommendationer kring brandsäkerhet vid laddning och hur hanteringen av skadade elfordon ska skötas.

1

Ledare #33: Vart tog biobränslena vägen?

BMW 2-serie Gran Coupe delar teknik med Mini

Volvo siktar högt med sin elbil

Recharge kommer att vara samlingsnamnet för alla laddbara Volvo-bilar med helt elektrisk drivlina eller laddhybrid-drivlina. Först ut är elbilen XC40 Recharge.

BASF erbjuder ny metod för plaståtervinning

Ingenjörsjobb på spel när fordonsbranschen förändras

Nytt samarbete för tester av bilbatterier

Däckverkstaden gjorde inte fel enligt Arbetsmiljöverket

Den däckverkstad i Umeå där en praktikant dog tidigare under hösten gjorde inget fel enligt Arbetsmiljöverket, rapporterar Västerbottens-kuriren.

Nya riktlinjer påverkar trafiken i urbana miljöer

VW skjuter på beslut om ny fabrik i Turkiet

Fler verkstäder ansluter sig till Däckpartner

Däck för en miljon kronor stulna

Vitt nu mer populärt än svart

ABS Wheels blir Gasellföretag för tredje året i rad

CarNext.com öppnar sin första butik i Sverige

Hedin Bil öppnar Kia-anläggning i Göteborg

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Ny tjänst bevakar servicebehovet

Plus

Tema Tvätt/Bilvård: Rena bilar – men till vilket pris?

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

OKQ8 förvärvar miljöinriktat biltvättföretag

Stulna bilar försvinner allt oftare

1

Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

Marcus Ericsson blir teamkamrat med Felix Rosenqvist

Se alla Företagens egna nyheter

Vi presenterar Lazer Lamps första arbetsljusramp!

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Marknadens kanske minsta arbetsljus

Länkarmar till Tesla S och X - nu en del av Triscans sortiment

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Vad är skillnaden mellan ren och modifierad sinusvåg?

Arbetsverktyg för att skydda personalen

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en fokusgrupp

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli en Godkänd Bilverkstad

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & siliko...

Reparationssatser till BMW Getrag GS6-17 växellådan

Ytterligare 84 delar till el-, hybrid- och gasbilar

En lysande liten nyhet

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 27/9!

Sänd till en kollega

0.147