23948sdkhjf

Rätt luftfilter – för miljö och plånbok

Sämre prestanda och högre bränsleförbrukning med dåligt luftfilter

Ett bra luftfilter är inte bara viktigt för att bilen ska må bra och slitaget i motorn minimeras. Rätt luftfilter innebär också att motorn arbetar så effektivt som möjligt. Ett dåligt eller igensatt filter ger sämre prestanda och högre bränsleförbrukning. Effekter många faktiskt inte känner till eller tar med i beräkningarna vid val av filter.

Att välja rätt luftfilter till bilen är en sammanvägning av flera olika egenskaper och värden. Det primära är att motorn ska få arbeta med så ren luft som möjligt. En för hög reningsgrad innebär dock att mängden luft till motorn minskar och motorns prestanda påverkas med lägre effekt och försämrad bränsleförbrukning. Högre genomsläpp av luft ger i sin tur ökad mängd partiklar som kan skada motorn och leda till ökat slitage. För mycket luft är också negativt för motorns effektivitet.

Turbon känslig

Patrick Jacobs är utvecklingsingenjör hos K&N Engineering, världsledande inom högkvalitativa luftfilter för bilar. Han beskriver betydelsen av och svårigheten med att få rätt balans av rening och luftgenomströmning i bilens luftfilter.

- Målet i vår produktutveckling är att ta fram anpassade filter för bästa kombination av rening och luftgenomströmning. Det räcker inte om filtret är bra enbart på en av dessa delar. Många moderna motorer i dag är små och med turbo. Det ställer ännu högre krav på rätt kombination av rening och luft. Turbon är känslig för partiklar och fungerar sämre med fel tillförsel av luft, säger Patrick Jacobs.

Tyg bättre än papper

Han beskriver också hur uppbyggnaden av luftfiltret har största betydelse för hur bra det fungerar. Majoriteten av de filter som finns på marknaden i dag har papper som filtermaterial. Det ger en hög reningsgrad men betydligt sämre genomströmning av luft.

Gör försöket att blåsa genom ett papper så är det lätt att förstå problemet. K&N använder sig av fyra lager specialbomull som vävs tillsammans med en utvecklad gasväv och därefter behandlats med en särskild olja. Gör om försöket med att blåsa men denna gång genom ett bomullstyg. Oljebehandlingen gör också att filtret kan tvättas, göras rent och återanvändas. Allt för att behålla rätt kombination av rening och luftgenomströmning – och givetvis även spara på miljön.

Ett pappersfilter behöver bytas ut efter 1 500 – 3 000 mil men ett tygfilter från K&N behöver bara rengöras för att återfå bästa funktion.

- Med ett K&N-filter så optimeras kombinationen av rening och lufttillförsel till motorn under betydligt längre tid. Motor och turbo behöver inte arbeta lika hårt för att få in rätt mängd luft samtidigt som mängden partiklar minimeras vilket resulterar i att motorn arbetar mer effektivt med mindre slitage, avslutar Patrick Jacobs.

Han gör också jämförelsen med att försöka springa en mil med förkylning och näsan igentäppt. Plötsligt blir det betydligt lättare att förstå betydelsen av ett väl fungerande luftfilter för att bilen ska fungera så effektivt och bra som möjligt.

Källa: K&N Engineering Inc.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.046