23948sdkhjf

Dendo Drive House - när den laddbara bilen får bestämma hur vi ska bo

”Dendo Drive House1” (DDH) från Mitsubishi innebär att bilar, hus och fasta elnät kommer att kunna kopplas samman. Ett ekosystem där hemmet tillsammans med bilen genererar, lagrar och delar elkraft, vilket gör att bilen blir en del av den elektrifierade infrastrukturen.

Bilindustrin går igenom en betydande omställning för att nå kommande klimatmål. För att komma framåt krävs genomgripande förändringar därför lanserar nu Mitsubishi Motors Corporation nästa byggsten i strategin som gäller mobil elektrifiering.

Efter att de laddbara bilarna, som t.ex. Outlander PHEV (Plug-In Hybrid), nu är etablerade på marknaden så är det dags för nästa steg och att börja implementera lösningar som är relaterade till infrastrukturen så som V2X-kompatibilitet, 230 volts uttag i bilarna samt sol- eller batteridrivna klimatanläggningar och tillbehör. I Japan kommer ett nätverk av avancerade energistationer för eldrivna bilar, ”Dendo Drive Stations”, att byggas hos återförsäljarna, skriver Mitsubioshi i ett pressmeddelande.

DDH, Dendo Drive House kommer att börja säljas under senare delen av 2019, till en början i Japan och Europa. Systemet har utvecklats utifrån information om elbilars användning i det dagliga livet och bygger bland annat på data från 190 000 Outlander PHEV ägare över hela världen, skriver Mitsubishi i ett pressmeddelande.

DDH är ett system från Mitsubishi Motors, som drar fördel av V2X-kompatibiliteten hos Outlander PHEV, och som består av en elbil eller plug-in hybrid, en dubbelriktad laddare, solpaneler, ett batteri i huset och ett energiförvalningssystem2. DDH är främst avsett att användas i hemmet, men kan även anpassas för industri- och företagslokaler.

När DDH är installerat kommer kunden att kunna ladda bilen via solpaneler men också föra över solenergi från bilen till batteriet i huset. Man kan alltså minska bränslekostnaderna genom att ladda bilen och batteriet i huset, men också minska elkostnaderna genom att föra över elenergi från bilen till hemmet t.ex. vid strömavbrott.

Parallellt kan man även bidra till en bättre miljö genom att låta solpanelerna driva hushållsapparaterna eller genom att använda dem för att ladda sin elbil eller plug-in hybrid.

DDH kommer att erbjudas som en paketlösning hos Mitsubishis återförsäljare.

För Mitsubishi Motors Corporation (MMC) har elektrifieringen länge varit en viktig och självklar del av utvecklingen:

  • Trots att Mitsubishi är mindre än många konkurrenter, så började Mitsubishi arbetet med forskning och utveckling inom mobil elektrifiering redan 1966, vilket innebär att dagens utmaningar redan finns i företagets långsiktiga framtidsstrategi.
  • År 2009 lanserades Mitsubishi i-MiEV, som var den första serietillverkade eldrivna bilen producerad av en stor biltillverkare, och 2013 lanserades Outlander PHEV, som blev en föregångare i sitt segment (plug-in hybrid och SUV) och som varit marknadsledande ända sedan lanseringen och just nu är Sveriges populäraste plug-in-hybrid.
  • Mitsubishis framtida produktutbud kommer fortsätta att omfatta elektrifierade drivlinor med individuella lösningar för varje segment och bilmodell.
  • Kanske ännu viktigare är att Mitsubishi tar hänsyn till hela det ”elektrifierade isberget” – inte bara toppen med de eldrivna bilarna – och det är därför som Mitsubishi började utveckla ett omfattande ekologiskt energisystem där bilen är en av många ingående komponenter.

[1] DEN (elektricitet) DO (köra)

[2] Home Energy Management System (HEMS)

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11