23948sdkhjf

Första WTCR-segern för Kristoffersson

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

På legendariska Nürburgring tog Johan Kristoffersson sin första WTCR-seger i karriären. Volkswagen-föraren förvaltade sin pole position i andra racet och vann med drygt fem sekunders marginal med sin Golf GTI TCR.

− Riktigt roligt, och särskilt att det hände på den här banan. Jag var snabbast på träningen och hade snabbaste racevarv under helgen. Att kunna göra det med så lite erfarenhet av Nordschleife är jag stolt över, säger Kristoffersson, som hade en behaglig och fin resa genom det tredje och sista varvet.

Lika lätt var det inte inledningsvis. Antti Buri fick en bra start från spår två och pressade Kristoffersson hårt. − Supertufft. Det var lågt grepp där jag stod, så han kom upp jämsides. Båda två gjorde allt vi kunde, men det var ändå en fair fight, tycker Kristoffersson. Även Frederic Vervisch utmanade innan Johan kunde skaka av sig bevakningen. − I kurva sex kom han upp på utsidan, men jag hamnade hela tiden på rätt sida och lyckades komma loss.

Med lite försprång ut på Nordschleife byggde värmlänningen snabbt på sin ledning och gav inte motståndarna en chans att komma in i luftsuget. − Det var bara att fälla ner huvudet och köra. Jag körde precis allt jag kunde för att göra ett bra förstavarv. Med tanke på den långa raksträckan måste man ha ett gap på några sekunder för att kunna hålla undan mot slipstreaming.

Vid mållinjen var Johans segermarginal uppe i 5,1 sekunder, en överlägsen triumf och Sébastien Loeb Racings första WTCR-seger för året. − Verkligen härligt, och särskilt som det här är Volkswagens hemmabana.

I det avslutande racet däremot hamnade Kristoffersson i blickfånget av en annan anledning. På andra varvet, med Johan på tionde plats och med bra förutsättningar för avancemang, tog tävlingshelgen slut på ett hårt sätt. Efter en kamp mellan två framförvarande förare blev Johan den drabbade parten. − När de krokade ihop kom jag med högre fart bakifrån. Jag försökte gå på sidan, men hamnade på gräset och tog mig inte ut på asfalten igen, berättar Kristoffersson, som uppskattar att det gick i 230 km/h när det bar iväg ut på gräset. Kristoffersson kraschade våldsamt in i räcket och fick en flygtur. − Det är ömt i skuldror och nacke, men annars okej, säger Johan som hade en ny bra placering på gång, trots en usel start på racet, där han tvingades ta en extra piruett efter att ha blivit hindrad. − Allt förstördes ju egentligen där, men bilen fungerade riktigt bra, jag tog de risker jag kunde och gjorde omkörningar som tog mig uppåt, säger värmlänningen som plockade 31 poäng på Nürburgring.

Tävlingshelgens första race gick på fredagen. Johan startade där från elfte rutan, var snabbt uppe som åtta, men fick släppa ett par bilar förbi sig till en slutlig tiondeplats. − Jag var långsam på fel ställe på banan och blev slipstreamad. Mest besviken är jag annars över kvalet där det strulade med gulflaggor och annat. Därför var segern i andra racet en fin revansch.

Teamkompisen Benjamin Leuchter tog hem segern i race tre. Efter raden tia, etta och brutet summerade Kristoffersson sin helg i Tyskland. − Jag klättrade i sammandraget till fjortonde plats och för mig och Benny i ”rookie-teamet” var det en riktigt bra tävling.

Nästa WTCR-race går i Portugal om två veckor.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rodin FZed är nästan Formel 1

Mer än var tionde bilist kör med olaglig syn

Motorgalan – guldregn över branschen

När Motorgalan brakade loss på Berns Salonger i Stockholm stod branschens hjältar i centrum. För en kväll firades finalister och vinnare från alla håll.

M Sverige positiva till nya EU-krav på bilars säkerhet

Bilprovningen först att erbjuda Swish

Kinesiska Evergrande miljardinvesterar i Nevs

Nyhetsbrev

SBF står bakom EU-manifest för rättvisa digitaliseringsmöjligheter

Arkiv
Plus

Tema Verkstadsutrustning: Nya sätt att tjäna pengar i en traditionell bransch

När servicetillfällena minskar gäller det att hitta nya sätt att få in kunderna i verkstaden. Då är rätt utrustning nyckeln till framgång.

Hedin planerar sälja Byton i Norden

Däckmontör – ett slitsamt yrke

Svenska konsekvenser av FCA- och PSA-affären

När Peugeot slår sig ihop med Fiat Chrysler får det globala konsekvenser. Men vad det kommer att betyda för den svenska marknaden vet man ännu inte.

Ledare #37: Motorgalan är höstens ljus

Skolverket ser över återkravsbeslut

Kina skiftar exportfokus från USA till Europa

Ingo lanserar sin första gör-det-själv-biltvätt

Lönsamheten ökade trots skepsis kring Godkänd Bilverkstad

Att certifieras som Godkänd Bilverkstad, GBV, var en självklarhet för delägarna på Meca-företaget Fändriks Fordonsteknik i Kristinehamn och Karlskoga. De anställda var dock något skeptiska till en början, men lönsamheten har ändå ökat.

Midland lanserar fri vägassistans för mopedbilar

Godkänd Bilverkstad ökar lönsamheten för mindre verkstad

Certifieringen Godkänd Bilverkstad börjar påverka verksamheterna ute i landet. En mindre verkstad i Hässleholm har sedan certifieringen ökat lönsamheten både vad gäller ekonomin och kundnöjdheten.

Framtidstron avtar bland underleverantörer

Bilhandlare frustrerade när Blocket ser genom fingrarna

Blocket vill ha en anmälan från en konsument för att agera mot handlare som finns på svarta listan. Detta trots att man mottagit en komplett lista på bilhandlare som finns på svarta listan men fortsätter att annonsera på Blocket.

Plus

Svarta listans företag står kvar i två år

Att inte följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer kan få stora konsekvenser. Även om det inte är lagligt bindande.

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Nya EU-regler gör bilen säkrare – men dyrare

Alla nya bilar måste snart vara utrustade med avancerade system som ska förhindra olyckor, enligt nya EU-regler. Lagkraven ökar säkerheten, men kan göra bilar avsevärt mycket dyrare, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Teknikföretagen förutspår fortsatt avmattning

Koenigsegg rekryterar hundratals personer

Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

Amerikanska tilläggstullar drabbar svensk bilindustri

Yrkesplugget lånar Skoda av Möller Bil

Försäljningen av begagnade personbilar minskade i oktober

Se alla Företagens egna nyheter

Personligt bemötande är bara förnamnet

Så här fungerar vår parkeringssensortestare

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Lys upp din vardag

Video af det nye GDW Dragkrok system

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Mercedes A sedan dragkrok T60 system från GDW W177

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Ny hjulinställare i sortimentet – John Bean V2280

Ljustest - Vi har två vinnande ljusramper

5-års garanti på alla Budweg bromsok köpt från Triscan

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

DSG-kopplingar till 02E DQ250 nu på lager!

En ny och unik totallösning

Volkswagen T Cross dragkrok för det nye T60 system från GDW

Vill du vinna en Linear 18 Elite?

Sänd till en kollega

0.142