23948sdkhjf

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Med lanseringen av Volvo XC90 Armoured tar Volvo Cars ett steg till som tillverkare av armerade bilar. Bilarna är byggda och utvecklad för att ge passagerare med extra skyddsbehov det de behöver för att kunna färdas tryggt och bekvämt med hög personlig säkerhet.

- Vi är stolta över att kunna erbjuda dessa armerade bilar. Med våra armerade bilar erbjuder vi bilar med hög personlig säkerhet för dem som har ökat skyddsbehov, säger Stephan Green, marknadsdirektör på Volvo Cars Special Vehicles.

Det finns i dag en växande global marknad för armerade bilar. Det tillverkas redan i dag ett stort antal i olika skyddsklasser. Volvo Cars har de senaste åren fått ett flertal förfrågningar om att utveckla en XC90 Armoured (tungarmerad). Företaget har lång erfarenhet av att bygga bland annat polisbilar, brandbefälsbilar och olika typer av specialfordon där kraven är högt ställda på funktion, körbarhet och säkerhet. Den första Volvopolisbilen levererades 1929.

Utvecklingsarbetet med att ta fram en bil i skyddsklassen VPAM VR8 startade för drygt två år sedan. En certifierad VPAM VR8 innebär att bilen ska klara 360 graders ballistiskt skydd samt ett omfattande sprängskydd.

Grunden är en Volvo XC90 T6 AWD i Inscription-utförande som byggs på fabriken i Torslanda. Modellen är med sin storlek och karaktär den bäst lämpade för armering i Volvo Cars produktportfölj. Från Torslanda skickas bilen till Tyskland och företaget TRASCO Bremen GmbH som under många år framgångsrikt specialiserat sig på att bygga kvalitetsbilar med hög säkerhetsnivå.

- Produktionen sker under sekretess, stränga rutiner och översyn för att uppnå de ballistiska krav som ställs, säger Stephan Green.

Armeringen av höghållfast stål har en tjocklek på tio millimeter. Glasets tjocklek kan vara upp till 50 millimeter. Armeringen medför ökad vikt och det innebär bland annat att bilen utrustats med ett nytt chassi och nya bromsar anpassade för att klara den högre vikten. Totalt adderas cirka 1 400 kilo vilket ger bilen en totalvikt på 4 490 kilo inkluderat fem personer.

Volvo XC90 Armoured (tungarmerad) finns för beställning och den första kundleveransen kan göras i slutet av 2019.

Volvo Cars utvecklar även en annan typ av armerade bilar (lättarmerad). Det innebär att Volvo Cars har ett komplett erbjudande av bilar som erbjuder hög personlig säkerhet. Grunden är en XC90 T6 AWD Inscription eller XC60 T6 AWD Inscription.

Den här versionen vänder sig till en lite annan kundkrets. Det kan vara personer eller företag som önskar en bil med en högre säkerhetsnivå utifrån en geografisk risk eller en ökad hotbild riktad mot dem som person. Det finns en marknad för denna typ av skyddsbilar inom säkerhetstjänster, polis, diplomatkårer och privatpersoner.

Bilarna är tänkta för Latinamerika och Europa. Efter byggnation i någon av Volvo Cars fabriker färdigställs bilarna i Brasilien, där det finns en stor efterfrågan på armerade bilar, därmed också en stor erfarenhet av att bygga dem. Armeringen är avsedd för ett lättare skydd i jämförelse med XC90 Armoured (heavy). Bilarna kommer att genomgå en rad ballistiska tester för att klara önskad skyddsklass. Säljstart för dessa bilar är planerad till första halvan av 2020.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rodin FZed är nästan Formel 1

Mer än var tionde bilist kör med olaglig syn

Motorgalan – guldregn över branschen

När Motorgalan brakade loss på Berns Salonger i Stockholm stod branschens hjältar i centrum. För en kväll firades finalister och vinnare från alla håll.

M Sverige positiva till nya EU-krav på bilars säkerhet

Bilprovningen först att erbjuda Swish

Kinesiska Evergrande miljardinvesterar i Nevs

Nyhetsbrev

SBF står bakom EU-manifest för rättvisa digitaliseringsmöjligheter

Arkiv
Plus

Tema Verkstadsutrustning: Nya sätt att tjäna pengar i en traditionell bransch

När servicetillfällena minskar gäller det att hitta nya sätt att få in kunderna i verkstaden. Då är rätt utrustning nyckeln till framgång.

Hedin planerar sälja Byton i Norden

Däckmontör – ett slitsamt yrke

Svenska konsekvenser av FCA- och PSA-affären

När Peugeot slår sig ihop med Fiat Chrysler får det globala konsekvenser. Men vad det kommer att betyda för den svenska marknaden vet man ännu inte.

Ledare #37: Motorgalan är höstens ljus

Skolverket ser över återkravsbeslut

Kina skiftar exportfokus från USA till Europa

Ingo lanserar sin första gör-det-själv-biltvätt

Lönsamheten ökade trots skepsis kring Godkänd Bilverkstad

Att certifieras som Godkänd Bilverkstad, GBV, var en självklarhet för delägarna på Meca-företaget Fändriks Fordonsteknik i Kristinehamn och Karlskoga. De anställda var dock något skeptiska till en början, men lönsamheten har ändå ökat.

Midland lanserar fri vägassistans för mopedbilar

Godkänd Bilverkstad ökar lönsamheten för mindre verkstad

Certifieringen Godkänd Bilverkstad börjar påverka verksamheterna ute i landet. En mindre verkstad i Hässleholm har sedan certifieringen ökat lönsamheten både vad gäller ekonomin och kundnöjdheten.

Framtidstron avtar bland underleverantörer

Bilhandlare frustrerade när Blocket ser genom fingrarna

Blocket vill ha en anmälan från en konsument för att agera mot handlare som finns på svarta listan. Detta trots att man mottagit en komplett lista på bilhandlare som finns på svarta listan men fortsätter att annonsera på Blocket.

Plus

Svarta listans företag står kvar i två år

Att inte följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer kan få stora konsekvenser. Även om det inte är lagligt bindande.

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Nya EU-regler gör bilen säkrare – men dyrare

Alla nya bilar måste snart vara utrustade med avancerade system som ska förhindra olyckor, enligt nya EU-regler. Lagkraven ökar säkerheten, men kan göra bilar avsevärt mycket dyrare, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Teknikföretagen förutspår fortsatt avmattning

Koenigsegg rekryterar hundratals personer

Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

Amerikanska tilläggstullar drabbar svensk bilindustri

Yrkesplugget lånar Skoda av Möller Bil

Försäljningen av begagnade personbilar minskade i oktober

Se alla Företagens egna nyheter

Personligt bemötande är bara förnamnet

Så här fungerar vår parkeringssensortestare

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Lys upp din vardag

Video af det nye GDW Dragkrok system

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Mercedes A sedan dragkrok T60 system från GDW W177

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Ny hjulinställare i sortimentet – John Bean V2280

Ljustest - Vi har två vinnande ljusramper

5-års garanti på alla Budweg bromsok köpt från Triscan

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

DSG-kopplingar till 02E DQ250 nu på lager!

En ny och unik totallösning

Volkswagen T Cross dragkrok för det nye T60 system från GDW

Vill du vinna en Linear 18 Elite?

Sänd till en kollega

0.133