23948sdkhjf

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

AD, EuroParts, KG Knutsson och Swedish Lorry Parts, SLP, är några av de medlemmar inom SBF som även – eller helt – arbetar med försäljning av bildelar till tunga fordon.

– Genom att bilda en, kalla det för, tunggrupp får vi ett bättre fokus på de tunga frågorna. Bara det arbete som vi nu har inlett med att ta fram en relevant branschstatistik kan vara ett motiv till att fler företag verksamma inom reservdelar och tillbehör till tunga fordon söker medlemskap i SBF, förklarar Christer Liljenberg, ordförande SBF.

Inom SBF är det AD:s Adam Källberg och KG Knutssons Johan Regefalk som har uppdraget att driva utvecklingsarbetet av en ”tunggrupp”. Redan har ett par oorganiserade företag verksamma inom den tunga sektorn anmält intresse för att bli SBF-medlemmar.

Halvårsmötet inleddes med att Göran Björklund, Newsroom, talade om utvecklingen i omvärlden samt vad som görs för att hävda bilens och bilismens rätt i samhället, politiken, och i det offentliga samtalet. Han berörde även SBF:s och den europeiska samarbetsorganisationen Figiefa:s pågående opinions- och lobbyarbete för att försvara bilverkstädernas och bildelsgrossisternas rättigheter inom EU.

Anders Ekberg, som representerar SBF i styrgruppen för Automässan, rapporterade om bokningsläge och planeringen av aktiviteter under mässan i januari nästa år. Såhär långt är 13426 kvadratmeter utställningsyta sålt, vilket ska jämföras med föregående mässa vid motsvarande tidpunkt då 11453 kvadratmeter var sålt.

Under flera år har SBF övervägt att återuppta arbetet med att ta fram branschstatistik. Ett förslag, med huvud- och undergrupper anpassade för både personbilar och tunga fordon, ligger framme. På mötet beslutades om att SBF kommer att fortsätta utvecklingsarbetet med detta upplägg.

Bo Ericsson, från SFVF, gav en nulägesbild över branschorganisationens samt arbetsgivarorganisationen Verkstadsföretagarnas, pågående arbete. Viktiga frågor är rekrytering och kompetens, branschutveckling sett till antal verkstäder, frågorna kring rätten till bilens digitala innehåll, hur branschen motverkar osund konkurrens samt Godkänd Bilverkstad.

Bo Ericsson avslutade med att tala om SERMI och hur verkstäderna i framtiden ska kunna få ta del av bilens mest väsentliga tekniska information bland annat avseende stöldskydd och motorstyrning.

Bild: Colourbox

 

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094