23948sdkhjf

Bilregistreringarna tog ett rejält kliv uppåt i juli

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Under juli registrerades enligt BIL Sweden 23 657 nya personbilar vilket är en ökning med 89,2% jämfört med samma månad förra året, då 12 504 personbilar registrerades. Hittills under året perioden januari till och med juli har 191 539 personbilar registrerats vilket är 19,5% färre än motsvarande period förra året, då 238 047 personbilar registrerades.

- Det blev som väntat en kraftig uppgång i juli för nyregistreringarna av både personbilar och lätta lastbilar. Personbilsregistreringarna ökade med 89 procent och lätta lastbilar ökade med 219 procent jämfört med juli förra året. Uppgången beror på att det var låga registreringar i juli ifjol som en följdeffekt av de rekordhöga registreringarna i juni inför införandet av det nya fordonsskattesystemet Bonus-malus. Årets prognos på 335 000 personbilar och 50 000 lätta lastbilar ligger kvar, säger Mattias Bergman, vd för BIL Sweden.

Tätplatsen bland personbilsregistreringarna hittills i år intogs av: Volvo S/V60 med 13 001 registreringar (förra året 11 310) följd av Volvo S/V90 8 172 (18 224), VW Golf 7 619 (10 631), Volvo XC60 6 505 (10 324), VW Tiguan 5 372 (7 412), Kia Niro 4 751 (2 707), Volvo V40N 3 508 (5 154), VW Passat 3 506 (10 020), Volvo XC40 3 481 (3 348) och Skoda Octavia 3 312 (3 586).

- Den svenska bilmarknaden har varit extremt ryckig under det senaste året, framför allt beroende på införandet av Bonus-malussystemet. Tyvärr introducerades Bonus-malussystemet med den gamla testmetoden NEDC precis innan den nya testmetoden WLTP lanserades inom EU. För att undvika ytterligare ryckigheter på marknaden, som försvårar planeringen för både konsumenter och bilbranschen, bör regeringen besluta om att avvakta införandet av den nya mätmetoden för bilars koldioxidutsläpp, WLTP, i Bonus-malussystemet. Istället för att införa den nya mätmetoden vid årsskiftet bör det genomföras i samband med den större genomgång av systemet som aviserats i 73-punktsprogrammet, som regeringen tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna kommit överens om till 2021. Att justera Bonus-malussystemet två gånger inom loppet av två år skulle skapa stor osäkerhet och förvirring för konsumenterna, säger Mattias Bergman.

- Ett fullt genomslag av WLTP-värdena i Bonus-malussystemet skulle innebära en betydande höjning av fordonsskatten för många bilar och risk för att en del laddhybrider mister klimatbonusen, just när dessa fordon som bäst behövs för klimatomställningen. Skulle trots allt WLTP-värdena införas redan från 2020 bör skatteskalorna justeras så att fordonsskatten inte höjs jämfört med när systemet infördes. Fordonsindustrin är positiva till mätmetoden WLTP, samtidigt är det viktigt och komma ihåg att ett fordon i verkligheten har samma koldioxidutsläpp både före och efter ett införande av WLTP-värden i Bonusmalussystemet, fortsätter Mattias Bergman.

- Laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, fortsätter att gå starkt, och uppgår i juli månad till tio procent av totalmarknaden. Det är framför allt rena elbilar som växer med en fördubbling, 107 procent, jämfört med juli föregående år. Rena elbilar utgör nu närmare hälften av alla laddbara bilar jämfört med en femtedel i juli förra året. Det relativt låga antalet registrerade laddhybrider är till stor del kopplat till utbudet och inte efterfrågan, där långa leveranstider från flera leverantörer påverkat månadens registreringar, säger Mattias Bergman.

- Uppgången för lätta lastbilar i juli med 219 procent förklaras, på samma sätt som för personbilar, av att vi jämför med låga julisiffror ifjol. Bonus-malussystemet, med sin kraftiga höjning av fordonsskatten, gav mycket höga registreringar i juni förra året och därefter låga registreringar i juli. Utvecklingen är positiv när det gäller andelen eldrivna lätta lastbilar, bland annat beroende på att klimatbonusen på 60 000 kr som gäller för eldrivna personbilar även gäller för lätta lastbilar med nollutsläpp. Hittills i år är andelen eldrivna lätta lastbilar 3,4 procent, jämfört med 0,7 procent samma period förra året, säger Mattias Bergman.

- Nyregistreringarna av tunga lastbilar över 16 ton minskade med 46 procent i juli, efter den kraftiga uppgången i juni som framför allt förklaras av tidigarelagda registreringar inför det krav på nya smarta färdskrivare som trädde ikraft 15 juni. Ackumulerat från årets början har registreringarna dock ökat med 24 procent, ett tecken på en bra konjunktur med stor efterfrågan på transporter, avslutar Mattias Bergman.

Pressinformation Bil Sweden

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Hello Volkswagen"

Provkörning VW Golf 1,5 TSI 150 hk och 1,5 eTSI 150 hk. Motormagasinet har testat nya Golf i bergen utanför Porto. Med hybridversioner och en digital omvandling invändigt tar trotjänaren ett steg in i framtiden.

Svenskar kollar sina däck oftare än belysningen

Nytt innovationsprojekt för fordonsindustrin

Bilmärket som inte vill vara ”ännu ett varumärke”

Volvos systerbolag Lynk & Co var på plats på Stora Mobilitetsdagen som anordnades av Dagens industri. Företagets vd Alain Visser höll tal och trots att han var sist ut och det var sent på dagen fångade han publikens intresse. Hans tal var nämligen något kontroversiellt, i bilindustrins öron.

Tungram tillbaka i Sverige efter 30 år

Ingo lanserar sin första automattvätt

Nyhetsbrev

Stor ökning av elbilsförsäljningen enligt ny prognos

Arkiv

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Konjunkturinstitutet dömer ut bonus malus

Bonus malus-systemet för fordonsskatt är inte effektivt för att nå Sveriges klimatmål. Det menar Konjunkturinstitutet i en ny rapport.

Kortare livslängd för bilar kan minska CO2-utsläppen

Kvdbil har genom ett samarbete med Chalmers undersökt om en bil har en optimal livslängd ur ett miljöperspektiv. Det finns klimatmässiga fördelar med att återvinna en bil efter elva år.

Affärsläget fortsätter att försvagas för industrin

Borås Bil fördjupar samarbetet med KBV

Jaguar ger din I-Pace extra skjuts

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Se alla Företagens egna nyheter

Sogefi-filterteknologi I den lyxiga Maserati SUV Levante

Audi A6 + A6 Avant fast och avtagbar dragkrok

Musikhjälpen 2019 - G A Lindberg sponsrar med flera bidrag!

Tesla: Triscan först med drivknutar och manschetter

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Produktnyhet från Purflux! LS1079

Jeep Cherokee Facelift fast och avtagbar dragkrok

Har du behov av kabel på rulle?

i70 Pro: IP67-klassad tablet - leasing från 750 kr/mån.

Det ekosmarta alternativet!

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

Transportföretagen riggar för Automässan

Kostnadsfritt webbinarium den 16 dec kl. 10:00

Galwin fortsätter att utöka turbo sortimentet

Kia Ceed 5 dörrar, avtagbar dragkrok från GDW

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Sänd till en kollega

0.14