23948sdkhjf

EGR-problemen som kan leda till brand i BMW-bilar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

BMW Group Sverige går nu ut med ny information om den tekniska kampanjen kring EGR-problematiken som kan leda till brand i vissa BMW-modeller. Den tekniska kampanjen berör cirka 35 000 bilar i Sverige.

Med anledning av kunders oro kring EGR-problematiken i vissa BMW-modeller kommer BMW att informera samtliga berörda bilägare under augusti 2019. Majoriteten av de 35 000 berörda bilägarna har redan informerats och/eller kontrollerats i den tekniska kampanj som inleddes för cirka ett år sedan. Även om risken för en brand är mycket låg tar vi våra kunders oro på allvar och informerar nu samtliga via brev.

Den tekniska kampanjen har gjorts löpande och på ett sätt som skall vara så smidigt som möjligt för kunden - vanligen vid ett redan inplanerat servicebesök eller genom att man kontaktar kunden och bokar en servicetid som passar. En majoritet av de berörda kunderna har redan kontaktats och/eller åtgärdats, men samtliga berörda kommer att vara kontaktade och/eller kontrollerade under augusti 2019. Kampanjen är pågående och den exakta takten beror bland annat på tillgången på reservdelar. 

Bakgrunden till denna tekniska kampanj är att BMW AG har genomfört undersökningar och funnit att det kan uppstå ett fel i vissa produktionsserier av BMW:s dieselbilar sålda på den europeiska marknaden. Felet består i att Exhaust-Gas-Recirculation-modulen (EGR) som används för avgasregleringen, i mycket sällsynta fall kan orsaka onormal värmeutveckling kring motorn och i sällsynta fall orsaka brand. BMW har därför beslutat att kontrollera de berörda fordonen, för att inspektera EGR-modulen och ersätta eventuellt felande komponenter. På den europeiska marknaden berör denna tekniska åtgärd EGR-modulen i BMW 3-serie, 4-serie, 5-serie, 6-serie, 7-serie, X3, X4, X5, X6. 

Vid ytterligare undersökning av motorer med liknande tekniskt utförande analyserade BMW Group enskilda fall som inte inkluderades i de ursprungliga tekniska kampanjerna. Trots att dessa enskilda fall inte utgjorde någon betydande risk för våra kunder beslutade BMW att ytterligare reducera även denna låga risk genom att, på eget initiativ, utvidga de landspecifika tekniska kampanjerna med målet att kontrollera fler bilar som kunde vara i riskzonen. Den initiala tekniska kampanjen tillsammans med den expanderade kampanjen omfattar då cirka 35 000 dieselbilar i Sverige. 

-VI förstår att en spontan bilbrand är en dramatisk händelse och även kan vara en traumatisk händelse, men det är också en mycket sällsynt händelse. Vi tar varje incident på yttersta allvar och har ett team dedikerat till att arbeta med BMW-ägare, försäkringsbolag och myndigheter för att undersöka de fordonsbränder som kommer till vår kännedom, skriver BMW Group Sverige.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Hello Volkswagen"

Provkörning VW Golf 1,5 TSI 150 hk och 1,5 eTSI 150 hk. Motormagasinet har testat nya Golf i bergen utanför Porto. Med hybridversioner och en digital omvandling invändigt tar trotjänaren ett steg in i framtiden.

Svenskar kollar sina däck oftare än belysningen

Nytt innovationsprojekt för fordonsindustrin

Bilmärket som inte vill vara ”ännu ett varumärke”

Volvos systerbolag Lynk & Co var på plats på Stora Mobilitetsdagen som anordnades av Dagens industri. Företagets vd Alain Visser höll tal och trots att han var sist ut och det var sent på dagen fångade han publikens intresse. Hans tal var nämligen något kontroversiellt, i bilindustrins öron.

Tungram tillbaka i Sverige efter 30 år

Ingo lanserar sin första automattvätt

Nyhetsbrev

Stor ökning av elbilsförsäljningen enligt ny prognos

Arkiv

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Konjunkturinstitutet dömer ut bonus malus

Bonus malus-systemet för fordonsskatt är inte effektivt för att nå Sveriges klimatmål. Det menar Konjunkturinstitutet i en ny rapport.

Kortare livslängd för bilar kan minska CO2-utsläppen

Kvdbil har genom ett samarbete med Chalmers undersökt om en bil har en optimal livslängd ur ett miljöperspektiv. Det finns klimatmässiga fördelar med att återvinna en bil efter elva år.

Affärsläget fortsätter att försvagas för industrin

Borås Bil fördjupar samarbetet med KBV

Jaguar ger din I-Pace extra skjuts

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Se alla Företagens egna nyheter

Sogefi-filterteknologi I den lyxiga Maserati SUV Levante

Audi A6 + A6 Avant fast och avtagbar dragkrok

Musikhjälpen 2019 - G A Lindberg sponsrar med flera bidrag!

Tesla: Triscan först med drivknutar och manschetter

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Produktnyhet från Purflux! LS1079

Jeep Cherokee Facelift fast och avtagbar dragkrok

Har du behov av kabel på rulle?

i70 Pro: IP67-klassad tablet - leasing från 750 kr/mån.

Det ekosmarta alternativet!

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

Transportföretagen riggar för Automässan

Kostnadsfritt webbinarium den 16 dec kl. 10:00

Galwin fortsätter att utöka turbo sortimentet

Kia Ceed 5 dörrar, avtagbar dragkrok från GDW

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Sänd till en kollega

0.119