23948sdkhjf

Nu ska fordonsbranschen utbilda i batteri- och elbilsteknik

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Den svenska fordonsbranschen ska utbilda 10 000-tals svenska anställda för att inte Sverige ska hamna på efterkälken inom elbilar. Risken är att Kina och Tyskland konkurrerar ut Sverige, uppger Ekonomiekot.

 – Vi står inför ett stort teknikskifte. Det ställer ett enormt krav på ett kompetensskifte i bolaget. Vi kommer vidareutbilda de människor som vi har ombord, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson till Ekonomikot.

Elbilen spås vara på väg att ta över efter bilar med fossila förbränningsmotorer, enligt allt fler experter och bedömare. En stor del av den svenska ekonomin är beroende av att vi är konkurrenskraftiga inom fordonsbranschen. Men till stor del saknas kompetens inom batteri- och elbilsteknik.

Nu startas flera projekt för att Sverige inte ska bli frånåkta av till exempel Kina och Tyskland, enligt Ekonomiekot.

Volvo Cars, som lanserar sin första elbil i år, ska totalt utbilda 20 000 av företagets anställda. Andra anställda som inte går att skola om kommer att få sluta hos Volvo.

– Vi måste ha ingenjörer inom de nya områdena. Vi behöver ha betydligt fler inom batteriutveckling, till exempel. Vi pratar om avgångar och om att hjälpa människor till jobb utanför företaget på frivillig basis. Vi kan inte bara ta in ny kompetens utifrån ovanpå de vi redan har. Det blir för dyrt, säger Samuelsson till Ekot.

Skiftet till eldrift gör att 10 000-tals svenska anställda måste utbildas för att vi inte ska bli omsprungna av andra länder.

– Målsättningen är att bibehålla en stark svensk fordonsindustri. Vi är väldigt starka just nu och det är runt 17 till 20 procent av vår export som är kopplad till fordonsindustrin. Så vi är väldigt beroende av den. Vi måste bibehålla vår konkurrenskraft och ligga steget före till exempel Kina och Tyskland, säger säger Peter Bryntesson, senior rådgivare på underleverantörernas organisation FKG. till Ekot.

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ledare #38: När konkurrensen spårar ur

Premiär för Lexus första elbil på Guangzhou auto show

Autoexperten kan bygga om alla fossilbilar till etanol på sju år

Stöldtrenden har vänt

Besikta öppnar två nya stationer i Dalarna

Ford presenterar helelektriska Mustang Mach-E

För första gången på 55 år utvidgar Ford Mustang-familjen med Mustang Mach-E. Modellen lanseras i Sverige under 2020 och är en del av ett omfattande sortiment av elektrifierade modeller.

Nyhetsbrev

Volkswagen fortsätter investera för framtiden

Arkiv

Ny krockkudde för sidokollisioner

SFVF gillar Miljöpartiets förslag om etanol- och gaskonvertering

Göteborg världens sjunde mest bilvänliga stad

Det kan komma som en chock för alla som försökt navigera mellan alla spårvagnar, men Göteborg är faktiskt världens sjunde mest bilvänliga stad, enligt en undersökning som den Frankrike-baserade bildelsförsäljaren Mister Auto låtit utföra.

Ny premie kan sänka utsläppen från befintliga bilar

Rodin FZed är nästan Formel 1

Mer än var tionde bilist kör med olaglig syn

Motorgalan – guldregn över branschen

När Motorgalan brakade loss på Berns Salonger i Stockholm stod branschens hjältar i centrum. För en kväll firades finalister och vinnare från alla håll.

M Sverige positiva till nya EU-krav på bilars säkerhet

Bilprovningen först att erbjuda Swish

Kinesiska Evergrande miljardinvesterar i Nevs

SBF står bakom EU-manifest för rättvisa digitaliseringsmöjligheter

Plus

Tema Verkstadsutrustning: Nya sätt att tjäna pengar i en traditionell bransch

När servicetillfällena minskar gäller det att hitta nya sätt att få in kunderna i verkstaden. Då är rätt utrustning nyckeln till framgång.

Hedin planerar sälja Byton i Norden

Däckmontör – ett slitsamt yrke

Svenska konsekvenser av FCA- och PSA-affären

När Peugeot slår sig ihop med Fiat Chrysler får det globala konsekvenser. Men vad det kommer att betyda för den svenska marknaden vet man ännu inte.

Ledare #37: Motorgalan är höstens ljus

Skolverket ser över återkravsbeslut

Ingo lanserar sin första gör-det-själv-biltvätt

Framtidstron avtar bland underleverantörer

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Teknikföretagen förutspår fortsatt avmattning

Koenigsegg rekryterar hundratals personer

Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

Se alla Företagens egna nyheter

Våra produkter är godkända för fordonsindustrin.

Effekten av plasmabehandling på feta plaster

Toyota Corolla Sedan dragkrok

Kan inkomsten i ditt företag förbättras och med hur mycket?

Peugeot Partner + Berlingo + Combo Dragkrok

Personligt bemötande är bara förnamnet

Så här fungerar vår parkeringssensortestare

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Lys upp din vardag

Video af det nye GDW Dragkrok system

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Mercedes A sedan dragkrok T60 system från GDW W177

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Ny hjulinställare i sortimentet – John Bean V2280

Ljustest - Vi har två vinnande ljusramper

5-års garanti på alla Budweg bromsok köpt från Triscan

Sänd till en kollega

0.173