23948sdkhjf

Tuffa uthållighetstester för nya Porsche Taycan

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

En Porsche Taycan förseriebil har kört exakt 3 425 km på 24 timmar på högfartsbanan Nardò i Italien. Körningen är en del av ett test inför världspremiären den 4 september. Sträckan motsvarar ungefär avståndet från Nardò till Trondheim i Norge.

Genomsnittshastigheten på den stekheta testbanan i södra Italien låg på mellan 195 och 215 km/timmen. Inför lanseringen demonstrerade Taycan sina långdistanskvaliteter på testbanan där temperaturen nådde upp till 42 grader Celcius i luften och 54 grader på banan. Testet genomfördes utan avbrott eftersom prototypen endast behövde stanna för snabbladdningar och förarbyten. Teamet bestod av sex testförare från Porsche.

Kvalitetssäkringen gjordes som en del av utprovningen av uthållighet i heta klimat. Innan Taycan marknadslanseras i slutet av året kommer man att ha kört över sex miljoner kilometer världen över.

Taycan är den första helt elektriska produktionsbilen med ett 800-voltssystem. Teknologin hjälpte 919 Hybrid att vinna 24-timmars på Le Mans tre gånger i rad och tar nu steget till serieproduktion.

800-voltsteknologin gör det möjligt med höga prestanda över lång tid, kortare laddtid, minskad vikt och mindre utrymme för kablage. Under uthållighetstestet på Nardòs tekniska center användes 800-volts laddstationer från Porsche Engineering Group GmbH. De används också i joint venture-projektet Ionity.

Taycans sofistikerade temperaturreglering kretsar kring ett mycket effektivt, intelligent system för att kyla ned och värma upp högvoltskomponenter. Det förhindrar potentiella effektförluster på grund av för hög värmeutveckling och garanterar att den optimala temperaturen för den mest effektiva laddningsprocessen har nåtts när bilen kommer till laddstationen.

Nya Porsche Taycan är inte bara uthållig. Dess elektriska drivsystem är utformat så att det kan ge full effekt även efter att bilen accelererat flera gånger på kort tid. I slutet av juli accelererade en förseriebil på ett flygfält från 0 – 200 km/tim inte mindre än 26 gånger i följd. Accelerationstiden var i genomsnitt under 10 sekunder. Skillnaden mellan den snabbaste och långsammaste accelerationen var 0,8 sekunder.

Nardòs tekniska center har mer än 20 testbanor och testfaciliteter på ett område på över 700 hektar, räknar in 90 företag inom fordonsindustrin som sina kunder och har en personalstyrka på fler än 150 personer. Sedan 2012 drivs testanläggningen av Porsche Engineering Group GmbH, ett helägt dotterbolag till Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart.

Testcentret etablerades 1975 i och med konstruktionen av den ikoniska banan och erbjuder omfattande testprogram för alla slags utvecklingsfaser. Högfartsbanan – den enda i världen i sitt slag och 12,6 kilometer lång – byggdes för att kunna testa bilar under extrema förhållanden och effektivisera utvecklingsprocessen. I mitten av juli avslutades framgångsrikt renoveringen av testcentret. Bland förbättringarna finns installationen av ett innovativt system av säkerhetsräcken, utvecklat av Porsche Engineering specifikt för höghastighetstester i Nardò. I arbetet ingick den kompletta renoveringen av den 106 000 kvadratmeter stora testbanan för köregenskaper.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hyundai storsatsar på autonoma fordon

Nya regler gäller inför vinterdäckssäsongen

Gymnasium i Ängelholm startar nytt fordonsprogram

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

1

SFVF vill se rutavdrag på bilreparationer i glesbygd

Ett utökat rutavdrag som även omfattar underhåll av underhåll och reparation av privatägda personbilar skulle stödja glesbygden och motverka svartarbete. Det menar SFVF i ett förslag till regeringens utredare.

Volvo Cars antar övergripande klimatplan

Nyhetsbrev

Plus

Tema Stötdämpare/Fjädrar: Karnag löser fjädringen på transportfordon

Trafiksäkerhet och komfort är två ord som står högt upp på listan när vi pratar med Karnag om deras fjädringslösningar för eftermarknaden.

Arkiv
Plus

Förfalskade tändstift vanligare än man kan tro

De kan förstöra en motor på ett ögonblick. Nu varnar australiska FCAI för att förfalskade tändstift är vanligt i internethandeln.

Plus

Nissan lär robotar forma karossplåt

Ny teknik kan forma karossdetaljer utan hydraulpressar. Därmed kan man tillverka karossplåt åt nedlagda bilmodeller.

Så hanterar du riskerna med elfordon

SFVF och Rise släpper information och rekommendationer kring brandsäkerhet vid laddning och hur hanteringen av skadade elfordon ska skötas.

1

Ledare #33: Vart tog biobränslena vägen?

BMW 2-serie Gran Coupe delar teknik med Mini

Volvo siktar högt med sin elbil

Recharge kommer att vara samlingsnamnet för alla laddbara Volvo-bilar med helt elektrisk drivlina eller laddhybrid-drivlina. Först ut är elbilen XC40 Recharge.

Nytt samarbete för tester av bilbatterier

BASF erbjuder ny metod för plaståtervinning

Ingenjörsjobb på spel när fordonsbranschen förändras

Däckverkstaden gjorde inte fel enligt Arbetsmiljöverket

Den däckverkstad i Umeå där en praktikant dog tidigare under hösten gjorde inget fel enligt Arbetsmiljöverket, rapporterar Västerbottens-kuriren.

Nya riktlinjer påverkar trafiken i urbana miljöer

VW skjuter på beslut om ny fabrik i Turkiet

Fler verkstäder ansluter sig till Däckpartner

Däck för en miljon kronor stulna

Uniti öppnar orderböckerna

Från och med i dag kan man beställa sitt exemplar av den svenska elbilen Uniti One. Leverans utlovas till mitten av 2020.

Vitt nu mer populärt än svart

ABS Wheels blir Gasellföretag för tredje året i rad

CarNext.com öppnar sin första butik i Sverige

Hedin Bil öppnar Kia-anläggning i Göteborg

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Ny tjänst bevakar servicebehovet

Plus

Tema Tvätt/Bilvård: Rena bilar – men till vilket pris?

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

OKQ8 förvärvar miljöinriktat biltvättföretag

Stulna bilar försvinner allt oftare

1

Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

Marcus Ericsson blir teamkamrat med Felix Rosenqvist

Solenergi blir effektivt biobränsle

Konsumenterna mognar inför självkörande bilar

Se alla Företagens egna nyheter

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Marknadens kanske minsta arbetsljus

Länkarmar till Tesla S och X - nu en del av Triscans sortiment

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Vad är skillnaden mellan ren och modifierad sinusvåg?

Arbetsverktyg för att skydda personalen

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en fokusgrupp

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli en Godkänd Bilverkstad

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & silikon till sprutor

Reparationssatser till BMW Getrag GS6-17 växellådan

Ytterligare 84 delar till el-, hybrid- och gasbilar

En lysande liten nyhet

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 27/9!

We are live!

Automässan 2020

Sänd till en kollega

0.123