23948sdkhjf

Så tycker företagen om granskningen av ångerrätten

Det slarvas med ångerrätten inom internethandeln av företag som säljer fordon och reservdelar. Det har Konsumentverket fastställt efter en granskning. AD bildelar och Mekonomen Group anser att granskningen är bra.

AD bildelar arbetar genom återförsäljare som själva ansvarar för leveranser mellan butik och kund. För Adam Källberg, vd, är det viktigt att lagar och regler följs och följs upp av myndigheter.

Finns det lagar och regler så måste man ju följa upp det, annars har de ingen funktion, säger Adam Källberg.

På Mekonomen anser man också att granskningen är viktig.

Det är positivt att vår bransch följs upp när det gäller regelefterlevnad och särskilt viktigt att regler kring konsumenters rättigheter efterlevs av alla aktörer”, skriver Gabriella Granholm, kommunikationschef på Mekonomen i ett mejl.

Hon skriver också att Mekonomen erbjuder villkor i enlighet med svenska konsumentlagar, bland annat 14 dagars ångerrätt från det att kunden mottagit varan och fri retur.

AD bildelars vd Adam Källberg garanterar att företagets återförsäljare följer lagen även om deras ångerrättspolicy kan skilja sig åt något mellan de olika butikerna.

Det avtalet vi har, där står det att om de ska ha vårt brand så att säga, så måste de följa de lagar och regler som finns. Gör de inte det så plockar vi ner skylten, säger han.

Adam Källberg anser att den granskning som Konsumentverket gjort är bra. Han är bekymrad över att slarvet och fusket förekommer då han menar att det påverkar konkurrenskraften mellan företag som sköter sig och de som inte gör det.

Det är ju inge bra. Ångerrätten är ju en kostnad men också en trygghet. Den som tar ansvaret har den kostnaden och den som inte tar ansvaret har inte den kostnaden. Det leder till en skev konkurrenssituation, så det är ju inte alls bra.

Vidare belyser Adam Källberg att problematiken är större än vad som framgår av den här granskningen. Han menar att internationella företag som subventionerar fraktkostnader bidrar till ytterligare besvär för de som sköter sig.

De skickar varorna hit, kraftigt rabatterade och sedan tar man inte ansvar för varorna som går i retur. Det är allvarligt. Konkurrensen påverkas eftersom vi inte klarar av att hålla service och så vidare med de priserna, vi har inte råd om vi ska följa lagar och regler – när konkurrensen kan låta bli att följa lagar och regler. Så jag skulle säga att den internationella internethandeln också bör granskas, säger han.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094