23948sdkhjf

Thatcham Research släpper riktlinjer för självkörande fordon

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Bilförsäkringsbolagens forskningscenter Thatcham Research i Storbritannien har släppt en rapport om riktlinjer för självkörande fordon på motorväg. Riktlinjerna innefattar tolv principer som de anser viktiga. Rapporten välkomnas av Veoneer.

Under september har Thatcham Research lanserat rapporten ”Defining Safe Automated Driving – Insurer Requirements for Highway Automation”. I rapportens förord skriver de om att framtidens bilar kommer vara självkörande och att det därför är viktigt att det tas fram riktlinjer för hur det ska fungera. Anledningen är solklar: det ska vara säkert. Trafiksäkerhetsföretaget Venoeer välkomnar riktlinjerna.

Läs också: Ledare #35: Den långsamma revolutionen

Det finns stora utmaningar att lösa innan man med säkerhet kan säga att självkörande bilar kommer höja trafiksäkerheten, säger Ola Boström, forskningschef på Veoneer.

Thatcham Research har i sin rapport plockat fram tolv principer som ska ligga till grund för riktlinjerna. Principerna omfattar utbildning så att föraren förstår fordonets automatiska funktioner och geofencing så att det autonoma systemet bara ska fungera på motorväg.

När självkörande bilar diskuteras kommer ofta frågor om säkerhet upp och om huruvida det blir föraren eller bilen som står till svars för eventuella olyckor. Därför är detta en annan viktig aspekt för Thatcham Research att en tydlig indikation ska finnas i varje självkörande bil – så att föraren kan se om det är bilen eller föraren som ansvarar för körningen vid ett givet tillfälle.

Under en period kommer gamla bilar, bilar med aktiva säkerhetsfunktioner och helt självkörande bilar samsas på vägarna. Då är det viktigt att de teknologier som installeras i de första autonoma bilarna kompletterar människan. De ska inte bara reagera och kommunicera på ett säkert sätt utan detta måste ske så att människor verkligen förstår, säger Ola Boström.

Läs också: Ledare #34: Självkörande bilar är fortfarande långt borta

Kort fakta om varje princip:

User Support – Information och manualer måste vara lätta att förstå för användaren/föraren.

Location Specific – Det autonoma systemet ska bara fungera där det är programmerat att fungera, och systemet måste själv kunna känna igen såna områden.

Safe Driving – Fordonet ska vara uppdaterat med rådande trafikregler så att hastighetsbegränsningar och skyltar följs.

Läs också: Volvo AB öppnar nytt affärsområde för autonoma transporter 

User Monitoring – Systemet ska övervaka förarens uppmärksamhetstillstånd så att överlämning mellan förare och bil går rätt till.

Secondary Tasks – Att kunna skicka mejl med mobilen eller liknande så kallade sekundära uppgifter bör vara lagligt.

Starting Automation – Autonom körning ska bara vara möjlig när alla kriterier för det är uppfyllda.

Using Automation – Föraren ska alltid vara uppmärksam och redo att ta över fordonet om förhållandena kräver det.

Läs också: Hyundai storsatsar på autonoma fordon

Ending Automation – Det ska finnas flera sätt att ta över körningen på, både planerade och oplanerade, och samtliga ska användas genom ett ”begära och bekräfta”-system.

Collision Protection – Fordonet måste ha fungerande teknik för att olyckor ska förhindras automatiskt.

Cyber resilience – Systemet måste ha skydd för att minska risken för dataintrång.

Collision data – Systemet måste kunna skicka information om varje kollision, framför allt för att föra statistik över om det varit föraren eller bilen som ansvarat för bilen vid kollisionen.

Sustainability – Tekniken för det automatiska antikollisionssystemet måste fungera och kunna uppdateras i tio års tid.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Nya EU-regler gör bilen säkrare – men dyrare

Alla nya bilar måste snart vara utrustade med avancerade system som ska förhindra olyckor, enligt nya EU-regler. Lagkraven ökar säkerheten, men kan göra bilar avsevärt mycket dyrare, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

Mekonomens resultat bättre än väntat

Efter uppköpen av FTZ och Inter-Team har Mekonomen lyckats dra nytta av synergier i form av lägre inköpskostnader. Det visar rapporten för tredje kvartalet.

Bilhandlare frustrerade när Blocket ser genom fingrarna

Blocket vill ha en anmälan från en konsument för att agera mot handlare som finns på svarta listan. Detta trots att man mottagit en komplett lista på bilhandlare som finns på svarta listan men fortsätter att annonsera på Blocket.

Plus

Svarta listans företag står kvar i två år

Att inte följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer kan få stora konsekvenser. Även om det inte är lagligt bindande.

Nyhetsbrev

Carin rekryterar servicekunder på autopilot

Arkiv

KGK: Branschens förändring mer möjlighet än hot

När bilbeståndet ska bli fossilfritt väntar elektrifiering. Det kommer att påverka bilverkstäderna och hos KGK ser man nya affärsmöjligheter.

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Elva personer gripna efter internationellt samarbete

Polisen har frihetsberövat elva personer som ingår i en kriminell gruppering och som misstänks ha stulit bilar i Sverige, som sedan transporterats till Polen.

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Plus

Tema Lönsam Verkstad: Hellsten Växellådor utvecklade sitt eget affärssystem

Med en knapp femdubbling av omsättningen på tio år är Hellsten växellådor i dag Nordens största leverantör av begagnade växellådor. Tack vare sitt egna it-system.

Plus

Stålbad väntar världens bilindustri

Plus

Tema Lönsam Verkstad: Bra affärssystem ökar lönsamheten

Rätt funktioner i affärssystemet hjälper inte bara verkstaden att hålla koll på processer och ekonomi. De öppnar också för nya affärsmöjligheter.

Uppgifter: Svenska elbilstillverkaren i allvarlig ekonomisk kris 

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Teknikföretagen förutspår fortsatt avmattning

Plus

En rundvandring i bilproduktionens djungel

När produktionen av Volkswagens nya elbil ID 3 invigdes i Zwickau i Tyskland bjöds det även på en kort guidad tur genom en del av den omgjorda fabriken. Det blev en rundvandring i en djungel av robotarmar, på samma plats som man tillverkat bilar i över 100 år.

Volkswagen har inlett sitt paradigmskifte

Måndagen den 4 november inledde Volkswagen det paradigmskifte man arbetat mot i flera år. Den första ID 3:an rullade ut från produktionsbandet och ingen mindre än tyska förbundskanslern Angela Merkel var med under ceremonin.

Batteriåtervinning: ”Den stora vågen börjar 2030”

Koenigsegg rekryterar hundratals personer

Cake Ösa är en rullande arbetsbänk

Svenska Cake lanserar en ny elmotorcykel. Cake Ösa är ett rent och effektivt nyttofordon.

Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

Amerikanska tilläggstullar drabbar svensk bilindustri

Kinnekulle Ring sålt till superentreprenör

Yrkesplugget lånar Skoda av Möller Bil

Försäljningen av begagnade personbilar minskade i oktober

Autoexperten ökade omsättningen på e-handel med 463 procent

Ny racetävling för kvinnor till Sverige 2020

Plus

Tema Verktyg: Ökad skaderisk med kraftiga verktyg

KW Bruun Autoimport ny importör av Citroën

KGK blir exklusiv leverantör av produkter för laddbara bilar till Hedin Bil.

Osålda elbilar ska kunna ge ström i Malmö

Nytt rekord för privatleasing

Se alla Företagens egna nyheter

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Ny hjulinställare i sortimentet – John Bean V2280

Ljustest - Vi har två vinnande ljusramper

5-års garanti på alla Budweg bromsok köpt från Triscan

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

DSG-kopplingar till 02E DQ250 nu på lager!

En ny och unik totallösning

Volkswagen T Cross dragkrok för det nye T60 system från GDW

Vill du vinna en Linear 18 Elite?

Citroen C5 Aircross för det nye T60 system från GDW

Hjulinställarkampanjen fortsätter!

Mercedes B AMG dragkrok för det nye T60 system från GDW W247

Limma Silikon - så får du bäst resultat, vi ger dig tipsen!

DSG-koppling 0B5 nu på lager!

Kia Soul el dragkrok för cyklar T60 system

Bli guidad i belysningsdjungeln

LBM Autoparts på Automässan!

Sänd till en kollega

0.158