23948sdkhjf

Thatcham Research släpper riktlinjer för självkörande fordon

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Bilförsäkringsbolagens forskningscenter Thatcham Research i Storbritannien har släppt en rapport om riktlinjer för självkörande fordon på motorväg. Riktlinjerna innefattar tolv principer som de anser viktiga. Rapporten välkomnas av Veoneer.

Under september har Thatcham Research lanserat rapporten ”Defining Safe Automated Driving – Insurer Requirements for Highway Automation”. I rapportens förord skriver de om att framtidens bilar kommer vara självkörande och att det därför är viktigt att det tas fram riktlinjer för hur det ska fungera. Anledningen är solklar: det ska vara säkert. Trafiksäkerhetsföretaget Venoeer välkomnar riktlinjerna.

Läs också: Gordon Murrays senaste är en Poké-boll

Det finns stora utmaningar att lösa innan man med säkerhet kan säga att självkörande bilar kommer höja trafiksäkerheten, säger Ola Boström, forskningschef på Veoneer.

Thatcham Research har i sin rapport plockat fram tolv principer som ska ligga till grund för riktlinjerna. Principerna omfattar utbildning så att föraren förstår fordonets automatiska funktioner och geofencing så att det autonoma systemet bara ska fungera på motorväg.

När självkörande bilar diskuteras kommer ofta frågor om säkerhet upp och om huruvida det blir föraren eller bilen som står till svars för eventuella olyckor. Därför är detta en annan viktig aspekt för Thatcham Research att en tydlig indikation ska finnas i varje självkörande bil – så att föraren kan se om det är bilen eller föraren som ansvarar för körningen vid ett givet tillfälle.

Under en period kommer gamla bilar, bilar med aktiva säkerhetsfunktioner och helt självkörande bilar samsas på vägarna. Då är det viktigt att de teknologier som installeras i de första autonoma bilarna kompletterar människan. De ska inte bara reagera och kommunicera på ett säkert sätt utan detta måste ske så att människor verkligen förstår, säger Ola Boström.

Läs också: Ledare #35: Den långsamma revolutionen

Kort fakta om varje princip:

User Support – Information och manualer måste vara lätta att förstå för användaren/föraren.

Location Specific – Det autonoma systemet ska bara fungera där det är programmerat att fungera, och systemet måste själv kunna känna igen såna områden.

Safe Driving – Fordonet ska vara uppdaterat med rådande trafikregler så att hastighetsbegränsningar och skyltar följs.

Läs också: Ledare #34: Självkörande bilar är fortfarande långt borta

User Monitoring – Systemet ska övervaka förarens uppmärksamhetstillstånd så att överlämning mellan förare och bil går rätt till.

Secondary Tasks – Att kunna skicka mejl med mobilen eller liknande så kallade sekundära uppgifter bör vara lagligt.

Starting Automation – Autonom körning ska bara vara möjlig när alla kriterier för det är uppfyllda.

Using Automation – Föraren ska alltid vara uppmärksam och redo att ta över fordonet om förhållandena kräver det.

Läs också: Volvo AB öppnar nytt affärsområde för autonoma transporter 

Ending Automation – Det ska finnas flera sätt att ta över körningen på, både planerade och oplanerade, och samtliga ska användas genom ett ”begära och bekräfta”-system.

Collision Protection – Fordonet måste ha fungerande teknik för att olyckor ska förhindras automatiskt.

Cyber resilience – Systemet måste ha skydd för att minska risken för dataintrång.

Collision data – Systemet måste kunna skicka information om varje kollision, framför allt för att föra statistik över om det varit föraren eller bilen som ansvarat för bilen vid kollisionen.

Sustainability – Tekniken för det automatiska antikollisionssystemet måste fungera och kunna uppdateras i tio års tid.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VW ID 3 kan försenas av mjukvaruproblem

Ansiktslyft för Anderstorp

Det händer saker på den gamla F1-banan på torvmossen utanför Anderstorp. Inför årets DTM-race 12-14 juni kommer man att renovera både högt och lågt.

Sätt fingeravtryck på din nya Porsche

Porsche erbjuder kunden att göra sin nya 911 verkligt unik. Sportbilsbjässen har tagit fram teknik för att spruta bilder på bildelar, till att börja med den nyblivne ägarens fingeravtryck.

AkzoNobel levererar bättringsfärg till BMW

Continental startar podcast

Inzile ökar produktionen och säkrar avtal med Bosch

Ser en stor efterfrågan på sin första modell. ”Begränsningen ligger helt i vår produktion.”

Nyhetsbrev

Världspremiär för helt nya VW Caddy

Arkiv
1

Större andel stulna bilar försvinner

Antalet bilar som stjäls minskar. Men de som försvinner för gott utgör en allt större andel.

Plus

Tema Sommardäck: "Bra däck är bättre än ett säkerhets-bälte"

Plus

Tema Sommardäck: Klarar däcken kraven är de godkända

Gordon Murrays senaste är en Poké-boll

Det var kanske inte vad vi väntade oss av en geniförklarad Formel 1-konstruktör. Men Motiv är en ensitsig, självkörande elbil

Plus

Tema Sommardäck: Kunskap en faktor för däckförsäljning

FKG: beslut om korttidsarbete bedöms komma snart

I förra numret av Motormagasinet skrev vi om branschorganisationen Fordonskomponentgruppens arbete för att få ett beslut om korttidsarbete och kompetensutveckling. Nu är FKG övertygade om att ett lagförslag i frågan klubbas igenom i riksdagen inom kort.

Första omcertifieringen för MBC klar

Transportstyrelsen polisanmäler fuskande gymnasieskola

Framtidsgymnasiet i Kristianstad har polisanmälts av Transportstyrelsen. Anmälan gäller osant intygande.

Plus

Tema sommardäck: Compilator lanserar webbshop för däckbranschen

Plus

Falska körkort utmanar bilbranschen

Var tredje minut sker ett bedrägeri i Sverige kopplat till id-kapning och många hemsidor erbjuder försäljning av falska körkort. Dessutom är det svårt att identifiera ett förfalskat körkort utan en så kallad id-scanner. Detta utmanar bilbranschen – eftersom falska körkort används vid exempelvis provkörningar.

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

Däckmässan i Köln 3D-printar däck

Slutspurt gav Europa plus i bilförsäljningen

AkzoNobels färger åter på McLarens F1-racer

Opel åter till Japan

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Ledare #7: Ordförande Li städar upp

SFVF satsar på handlarutbildning

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

Utredning från Svebio för mer biodrivmedel

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

INFOFLEX FORDON - Integration Crediflow

Förstår du värdet av en avgasanalys?

Nu kan du ta kontroll över ditt arbetsljus!

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Sänd till en kollega

0.141