23948sdkhjf

Ledare #30: Nissan är verklighetens Game of Thrones

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Bolaget är sargat och nu får vd:n gå. Hos Nissan råder ingen brist på dramatik.

Det finns en tv-serie som har blivit omåttligt populär. Game of Thrones handlar om krig och konflikter, om makt och intriger, och har blivit en självklar del av populärkulturens kanon. När det sista avsnittet sändes i våras grät fansen över hela världen.

Läs också: Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

Det hade de inte behövt göra. För vem behöver en påhittad tv-såpa när man i stället kan följa biltillverkaren Nissans alla intriger? Sagan om Nissan överträffar dikten.

Historien tar sin början hos Carlos Ghosn, den libanesisk-brasilianske härskaren över Renault-Nissan-Mitsubishi-imperiet. Ghosn var hänsynslös och hemma i Frankrike kallades han för Le Cost Killer. I Japan, där han erövrat Nissan och vänt tillverkarens förlust till vinst, fick han heta Mr Fix It.

Snart var Carlos Ghosn större än livet självt. I sitt privatplan flög han världen runt, åt frukost i den ena änden av världen och middag i den andra, och på sitt kejserliga vis fick pagerna stå givakt i bakgrunden.

Och på kejserligt vis smidde samma pager onda ränker i lönndom. Så en novemberkväll i fjol, när Ghosn landat med sitt privatplan i Tokyo för att äta middag med sin dotter, slog polisen till. Ghosn hade blivit förrådd av sina underordnade, närmare bestämt Hiroto Saikawa, vd för Nissan som är ett av bolagen i den kejserliga alliansen.

Läs också: Ledare #31: Brexit utan avtal ger fordonsbranschen skrämselhicka

Officiellt anklagades Ghosn för att ha använt bolagets medel för sina egna privata utsvävningar. Ett barockbröllop nämndes, och bostäderna i Rio de Janeiro, Beirut, Paris och Amsterdam, allt betalat med bolagets medel.

Ghosn protesterade och bedyrade sin oskuld, men för döva öron. Han slogs i bojor, burades in och fråntogs alla sina titlar. Där sitter han än, i väntan på rättegång. Bevisen är svåra att skaka av.

Men det var knappast därför han avsattes. Palatskuppen var snarare ett resultat av Nissans ovilja att underordna sig alliansen, där Renault var tongivande och Ghosn drivande. Financial Times rapporterade att Ghosn hade planerat ett fullständigt övertagande av Nissan och att det var den egentliga anledningen till Saikawas kupp. Vad brydde sig väl Saikawa om att chefen doppade sina fingrar i företagets syltburkar? Men fusionen fick inte bli ett faktum, inte minst för att den hotade Saikawas egen maktställning.

När röken lagt sig stod Saikawa kvar som Nissans räddare, garanten för fortsatt (relativt) oberoende. Snart drog han också igång ett program för att städa ut korruptionen i konglomeratet. Men Nissan mådde inte bra. Försäljningen föll och förlusterna hopade sig. Och snart ramlade Saikawa i sin egen fälla.

En internutredning visade att han otillbörligt tillskansat sig ersättning han inte hade rätt till och den 16 september fick han städa av sitt skrivbord. Så rullade ännu ett huvud i den pågående sagan om Nissan, en saga som lär fortsätta åtminstone en säsong till. För ännu blöder Nissan och i kraft av sitt oförändrade ägande sitter Renault säkert på Järntronen ett tag till.

Mer om: ledare | Nissan
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Däck för en miljon kronor stulna

Uniti öppnar orderböckerna

Från och med i dag kan man beställa sitt exemplar av den svenska elbilen Uniti One. Leverans utlovas till mitten av 2020.

Vitt nu mer populärt än svart

ABS Wheels blir Gasellföretag för tredje året i rad

CarNext.com öppnar sin första butik i Sverige

Tinder för kunder och verkstäder

MyMechanic är det nystartade företaget som ska ta verkstaden hem till kunden. Det ska ske via en digital plattform och båda parterna ska kunna hitta varandra – ungefär som på mötesplatsen Tinder.

Nyhetsbrev

Upplands Motor satsar på digitalisering

Upplands Motor har tagit fram en tjänst för röststyrning som gör att kunder via en Google-assistent kan boka provkörning av nya bilar. Det är bara en del av satsningen på digitalisering som företaget håller på med.

Arkiv

OKQ8 satsar på elbilsladdning

Hedin Bil öppnar Kia-anläggning i Göteborg

Så anpassar sig branschen när kunderna ställer nya krav

Att fordonsbranschen befinner sig i en enorm förändring är inget nytt. Digitalisering och elektrifiering står högt på tillverkarnas, verkstädernas och återförsäljarnas agendor. Samtidigt ökar kundernas krav på framför allt snabbhet, men vad gör olika aktörer för att spara på kundens tid?

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Ekot avslöjar fusk med bilars återvinning

Sveriges Radios Ekot har rapporterat att tusentals ton bildelar malts ner och lagts på stängda soptippar och sedan redovisats som materialåtervinning. Enligt Naturvårdsverket strider det mot regelverket, men Bil Sweden anser att branschen klarar återvinningskraven.

Vätgasbilen Toyota Mirai blir snygg och bakhjulsdriven

Plus

Tema Tvätt/Bilvård: Rena bilar – men till vilket pris?

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

Holmström Bil först att certifiera sin arbetsmiljö

När Holmström Bil hade certifierat sitt arbetsmiljöarbete enligt den nya ISO-standarden, förstod man att man var först i branschen att göra så.

Ny tjänst bevakar servicebehovet

OKQ8 förvärvar miljöinriktat biltvättföretag

Stulna bilar försvinner allt oftare

Chef-intervju: Caj Luoma får rull på utbildning

Caj Luoma är chef inom kompetensförsörjning på Transportföretagen. Han har varit i branschen länge, trots att det inte var självklart från början.

Shipman tror på luftfjädring

Det började med renovering av franska bakaxlar och nu handlar det lika mycket om luftfjädring. Shipman Bildelar levererar det ingen annan vågar.

1

Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

Fusk på bilverkstad avslöjat

Flera aktörer har kontrollerat ett antal bilverkstäder och biltvättar i Botkyrka i början av oktober, det rapporterar tidningen Mitt i. På en bilverkstad hittade polisen flera personer som saknade arbetstillstånd.

Marcus Ericsson blir teamkamrat med Felix Rosenqvist

Solenergi blir effektivt biobränsle

Konsumenterna mognar inför självkörande bilar

Debatt: Swedacs roll är ackreditering

M Sverige välkomnar Konsumentverkets varning

Ledare #31: Brexit utan avtal ger fordonsbranschen skrämselhicka

Utbildningspris går till transportskola i Skåne

Polestar 2 går nu att beställa

Regeländringar bakom stark uppgång i september

Massiv insats mot kemiska risker

Debatt: Swedac missbrukar sin ställning

Tesla öppnar för privatleasing av Model 3

Continental lanserar framtidens smarta däck

Se alla Företagens egna nyheter

Länkarmar till Tesla S och X - nu en del av Triscans sortiment

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Vad är skillnaden mellan ren och modifierad sinusvåg?

Arbetsverktyg för att skydda personalen

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en fokusgrupp

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli en Godkänd Bilverkstad

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & silikon till sprutor

Reparationssatser till BMW Getrag GS6-17 växellådan

Ytterligare 84 delar till el-, hybrid- och gasbilar

En lysande liten nyhet

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 27/9!

We are live!

Automässan 2020

Välkommen att hälsa på oss på Evertiq Elektronikmässa i Lund den 26 septemb...

Snart på marknaden... Lazer Triple-R Elite 1250 smartview

Smörjfett för elmotorer – Så väljer du rätt

Sänd till en kollega

0.178