23948sdkhjf

Ledare #30: Nissan är verklighetens Game of Thrones

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Bolaget är sargat och nu får vd:n gå. Hos Nissan råder ingen brist på dramatik.

Det finns en tv-serie som har blivit omåttligt populär. Game of Thrones handlar om krig och konflikter, om makt och intriger, och har blivit en självklar del av populärkulturens kanon. När det sista avsnittet sändes i våras grät fansen över hela världen.

Läs också: Ledare #8: Mönsterelever och problembarn

Det hade de inte behövt göra. För vem behöver en påhittad tv-såpa när man i stället kan följa biltillverkaren Nissans alla intriger? Sagan om Nissan överträffar dikten.

Historien tar sin början hos Carlos Ghosn, den libanesisk-brasilianske härskaren över Renault-Nissan-Mitsubishi-imperiet. Ghosn var hänsynslös och hemma i Frankrike kallades han för Le Cost Killer. I Japan, där han erövrat Nissan och vänt tillverkarens förlust till vinst, fick han heta Mr Fix It.

Snart var Carlos Ghosn större än livet självt. I sitt privatplan flög han världen runt, åt frukost i den ena änden av världen och middag i den andra, och på sitt kejserliga vis fick pagerna stå givakt i bakgrunden.

Och på kejserligt vis smidde samma pager onda ränker i lönndom. Så en novemberkväll i fjol, när Ghosn landat med sitt privatplan i Tokyo för att äta middag med sin dotter, slog polisen till. Ghosn hade blivit förrådd av sina underordnade, närmare bestämt Hiroto Saikawa, vd för Nissan som är ett av bolagen i den kejserliga alliansen.

Läs också: Ledare #7: Ordförande Li städar upp

Officiellt anklagades Ghosn för att ha använt bolagets medel för sina egna privata utsvävningar. Ett barockbröllop nämndes, och bostäderna i Rio de Janeiro, Beirut, Paris och Amsterdam, allt betalat med bolagets medel.

Ghosn protesterade och bedyrade sin oskuld, men för döva öron. Han slogs i bojor, burades in och fråntogs alla sina titlar. Där sitter han än, i väntan på rättegång. Bevisen är svåra att skaka av.

Men det var knappast därför han avsattes. Palatskuppen var snarare ett resultat av Nissans ovilja att underordna sig alliansen, där Renault var tongivande och Ghosn drivande. Financial Times rapporterade att Ghosn hade planerat ett fullständigt övertagande av Nissan och att det var den egentliga anledningen till Saikawas kupp. Vad brydde sig väl Saikawa om att chefen doppade sina fingrar i företagets syltburkar? Men fusionen fick inte bli ett faktum, inte minst för att den hotade Saikawas egen maktställning.

När röken lagt sig stod Saikawa kvar som Nissans räddare, garanten för fortsatt (relativt) oberoende. Snart drog han också igång ett program för att städa ut korruptionen i konglomeratet. Men Nissan mådde inte bra. Försäljningen föll och förlusterna hopade sig. Och snart ramlade Saikawa i sin egen fälla.

En internutredning visade att han otillbörligt tillskansat sig ersättning han inte hade rätt till och den 16 september fick han städa av sitt skrivbord. Så rullade ännu ett huvud i den pågående sagan om Nissan, en saga som lär fortsätta åtminstone en säsong till. För ännu blöder Nissan och i kraft av sitt oförändrade ägande sitter Renault säkert på Järntronen ett tag till.

Mer om: ledare | Nissan
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bilsalongen i Genève ställs in (uppdaterad)

Den internationella bilsalongen i Genève ställs in på grund av coronaviruset.

Plus

Tema Lönsam Verkstad: Tillgänglighet och flexibilitet för kunden

Plus

Tema Lönsam Verkstad: Smartare marknadsföring för branschen

Goodyear in i elbilsracing

Superbilen som skrivs ut i 3D-printern

Färre karensdagar men höga husbilsskatten kvar

Nyhetsbrev

Bombay-polisen har tröttnat på tut

Arkiv
Plus

Tema Lönsam Verkstad: Rätt lackleverantör dubblade omsättningen

Plus

Tema Lönsam Verkstad: Maxa tilläggsförsäljningen med video

Geely: hela bilaffären ska kunna ske online

Kinesiska Geely har lanserat en onlinebaserad plattform som ger kunderna möjlighet att köpa bil och få den levererad hem. Delvis är det en följd av coronaviruset som nästan slagit ut halltrafiken i Kina.

Plus

Tema Lönsam Verkstad: Ökad bokningsgrad med digital servicebokning

Årets Bilsäljare: fullt ös i försäljnings-hallen

Framgångsreceptet för Årets Bilsäljare är tillgänglighet. Inte ens på semestern kan han hålla sig från att sälja bilar från solstolen.

Branschöverskridande samarbete om elsäkerhet

Säkerhet vid arbete på elfordon är en brännhet fråga. Nu har branschens stora organisationer enats om att samarbeta för att ta fram en branschstandard.

Partikelfilter och katalysatorer stöldligornas nya byte

Plus

Polestar gör bilmattor av gamla fisknät

Volvo Car Groups elektrifierade prestandatillverkare Polestar satsar på fiffigt återvunna material för kommande produktionsmodeller.

Björkman Bil köper Samuel Karlsson Bil

Ökat bilfiffel rapporteras till myndigheterna

Bilmarknadsplatsen Wayke har märkt en explosionsartad ökning av bedrägeriförsöken på sajten. Därför har man mer än fördubblat rapporteringen till berörda myndigheter.

Ledare #8: Mönsterelever och problembarn

SFVF efterlyser friare försäkringsregler

VW ID 3 kan försenas av mjukvaruproblem

Ansiktslyft för Anderstorp

Det händer saker på den gamla F1-banan på torvmossen utanför Anderstorp. Inför årets DTM-race 12-14 juni kommer man att renovera både högt och lågt.

Sätt fingeravtryck på din nya Porsche

Porsche erbjuder kunden att göra sin nya 911 verkligt unik. Sportbilsbjässen har tagit fram teknik för att spruta bilder på bildelar, till att börja med den nyblivne ägarens fingeravtryck.

AkzoNobel levererar bättringsfärg till BMW

Continental startar podcast

Världspremiär för helt nya VW Caddy

Plus

Tema Sommardäck: "Bra däck är bättre än ett säkerhets-bälte"

Plus

Tema Sommardäck: Klarar däcken kraven är de godkända

Plus

Tema Sommardäck: Kunskap en faktor för däckförsäljning

Plus

Tema sommardäck: Compilator lanserar webbshop för däckbranschen

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

Däckmässan i Köln 3D-printar däck

Slutspurt gav Europa plus i bilförsäljningen

AkzoNobels färger åter på McLarens F1-racer

Opel åter till Japan

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Ledare #7: Ordförande Li städar upp

Se alla Företagens egna nyheter

Purflux OE till Mercedes C63 AMG

Säkerhetsklassat nyckelskåp i litet format

5 typer av biokompatibla smörjmedel - Nytt blogginlägg

Hyundai Kona EV dragkrok för cyklar

Varningsljusramper med automatisk dimfunktion!

INFOFLEX FORDON - Integration Crediflow

Förstår du värdet av en avgasanalys?

Nu kan du ta kontroll över ditt arbetsljus!

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Sänd till en kollega

0.093