23948sdkhjf

Så tycker branschen om höstbudgeten

Den 18 september släppte regeringen sin ändringsbudget för hösten. En del av punkterna kommer påverka fordonsbranschen och det finns blandade åsikter om dessa punkter bland branschens organisationer.

Bil Sweden och framför allt M Sverige välkomnar starkt förstärkningen av medel för underhåll av vägar och järnvägar på landsbygden.

- Det är något M Sverige länge har efterfrågat, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.

Regeringen ska också tillsätta en elektrifieringskommission vars uppgift är att påskynda arbetet för att fasa ut fossila transporter. En ny klimatpremie för ellastbilar föreslås också. Den premien ska slås samman med den tidigare elbusspremien och det gemensamma anslaget till de båda förstärks med 20 miljoner för 2020 till totalt 120 miljoner kronor.

Det är både MRF, M Sverige och Bil Sweden positiva till. Vad de däremot är mindre glada över är beskattningen av WLTP. De är positiva till WLTP, men menar att beskattningen därefter är olycklig. Bil Sweden har tidigare uttalat sig i ämnet och M Sverige håller med om att det kan komma att leda till att människor köper begagnade bilar som har högre utsläpp än nya bilar – som ju blir de som beskattas hårdast.

Det krävs mycket bättre subventioner för att bilister ska kunna minska beroendet av fossila drivmedel, med oro på världsmarknaden och allt vad det för med sig, säger Heléne Lilja.

MRF är desto mer kritiska.

Justering av bonus-malus finns med i budgeten. Alla känner till att WLTP drar upp skatten rejält på malus-fordon. Alla vet också att finansdepartementet har inget emot mer pengar, säger Charlie Magnusson, informationschef på MRF.

Han menar att det krävs mer opinion för att få till en förändring och att MRF kommer säga sitt när man under 2020 ska komma med remisser och synpunkter inför att bonus malus ska ses över 2021.

Man måste justera skatteskalorna och dessutom ta hänsyn till transportkapaciteten. Man kan inte försämra avdragsmöjligheterna för de som är beroende av bilen, då det saknas kollektivtrafikalternativ, för sin dagliga försörjning, påpekar Charlie Magnusson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

1.016