23948sdkhjf

Ledare #31: Brexit utan avtal ger fordonsbranschen skrämselhicka

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Med bara veckor kvar till deadline vet ännu ingen hur det kommer att sluta. Om brexit blir avtalslöst blir konsekvenserna enorma.

Alldeles nyss såg det ju så bra ut, men hösten har stormat in med mer mörker än vanligt. Bilförsäljningen föll i hela Europa under augusti. Totalt sjönk antalet registreringar med 8,4 procent, och krisdrabbade Nissan tog priset med ett fall på hela 47,5 procent.

Läs också: Ledare #33: Vart tog biobränslena vägen?

Samtidigt sjönk det tyska industri-inköpschefsindexet till 41,4, den lägsta nivån på tio år. Euron och kronan föll. "Industrisiffrorna är helt enkelt usla. All osäkerhet kring handelskrig, utsikterna för bilindustrin och brexit paralyserar orderböcker, och september såg den värsta månaden från sektorn sedan finanskrisen i mitten av 2009", sade Markit-ekonomen Phil Smith i samband med att siffrorna släpptes.

Brexit, ja. Det brittiska utträdet ur den Europeiska Unionen och Europeiska ekonomiska samarbetsområdet EES är fortfarande en öppen fråga, bisarrt nog, och fortfarande vet ingen hur det ska gå när britterna kapar banden den 31 oktober. En avtalslös, "no deal" brexit är alltjämt en möjlighet, i alla fall om premiärminister Boris Johnson får som han vill.

Rädslan för en avtalslös brexit fick Europas ledande representanter för fordonsbranschen att gå ut i ett gemensamt uttalande och varna för de katastrofala konsekvenserna en "no deal" skulle få. Till att börja med skulle man gå från fri handel inom unionen, till att Världshandelsorganisationen WTO:s allmänna regler, utan tillämpning av förmåner, skulle träda i kraft. Vips har man sex miljarder euro i tull på bilar och lätta lastbilar.

Och då har vi inte ens börjat tänka på bildelar. Enligt branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, FKG, skulle en avtalslös brexit ha stora direkta och indirekta konsekvenser för svenska leverantörer.

Läs också: Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

Också på verkstäderna skulle det bli problem, när beställda reservdelar fastnar i tullens nät. Häromdagen fick jag höra av en reservdelsleverantör som tagit saken i egna händer och helt sonika flyttat sin produktion från Storbritannien till Polen. Därmed kommer vi i alla fall inte gå torrt på renoverade, franska bakaxlar.

Men om du har några som helst affärer med Storbritannien brinner det i knutarna. EU-kommissionen skriver på sin hemsida att alla berörda företag måste förbereda sig, fatta nödvändiga beslut och avsluta sina administrativa åtgärder så snart som möjligt för att undvika avbrott i verksamheten. Och om du är beredd att fortsätta göra affärer med Storbritannien, eller kanske bara transportera varor genom landet, måste du se till att ha personal, it-system och tulltillstånd på plats.

Brexit är ett utmärkt recept på att göra en lågkonjunktur djupare än nödvändigt.

Mer om: Brexit | Ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gymnasium i Ängelholm startar nytt fordonsprogram

Nya regler gäller inför vinterdäckssäsongen

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

1

SFVF vill se rutavdrag på bilreparationer i glesbygd

Ett utökat rutavdrag som även omfattar underhåll av underhåll och reparation av privatägda personbilar skulle stödja glesbygden och motverka svartarbete. Det menar SFVF i ett förslag till regeringens utredare.

Volvo Cars antar övergripande klimatplan

Plus

Tema Stötdämpare/Fjädrar: Karnag löser fjädringen på transportfordon

Trafiksäkerhet och komfort är två ord som står högt upp på listan när vi pratar med Karnag om deras fjädringslösningar för eftermarknaden.

Nyhetsbrev

Plus

Förfalskade tändstift vanligare än man kan tro

De kan förstöra en motor på ett ögonblick. Nu varnar australiska FCAI för att förfalskade tändstift är vanligt i internethandeln.

Arkiv

Volvo siktar högt med sin elbil

Recharge kommer att vara samlingsnamnet för alla laddbara Volvo-bilar med helt elektrisk drivlina eller laddhybrid-drivlina. Först ut är elbilen XC40 Recharge.

Så hanterar du riskerna med elfordon

SFVF och Rise släpper information och rekommendationer kring brandsäkerhet vid laddning och hur hanteringen av skadade elfordon ska skötas.

1

Ledare #33: Vart tog biobränslena vägen?

BMW 2-serie Gran Coupe delar teknik med Mini

Nytt samarbete för tester av bilbatterier

Plus

Nissan lär robotar forma karossplåt

Ny teknik kan forma karossdetaljer utan hydraulpressar. Därmed kan man tillverka karossplåt åt nedlagda bilmodeller.

BASF erbjuder ny metod för plaståtervinning

Ingenjörsjobb på spel när fordonsbranschen förändras

Däckverkstaden gjorde inte fel enligt Arbetsmiljöverket

Den däckverkstad i Umeå där en praktikant dog tidigare under hösten gjorde inget fel enligt Arbetsmiljöverket, rapporterar Västerbottens-kuriren.

Nya riktlinjer påverkar trafiken i urbana miljöer

VW skjuter på beslut om ny fabrik i Turkiet

Fler verkstäder ansluter sig till Däckpartner

Däck för en miljon kronor stulna

Uniti öppnar orderböckerna

Från och med i dag kan man beställa sitt exemplar av den svenska elbilen Uniti One. Leverans utlovas till mitten av 2020.

Vitt nu mer populärt än svart

ABS Wheels blir Gasellföretag för tredje året i rad

CarNext.com öppnar sin första butik i Sverige

Hedin Bil öppnar Kia-anläggning i Göteborg

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Plus

Tema Tvätt/Bilvård: Rena bilar – men till vilket pris?

Ny tjänst bevakar servicebehovet

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

OKQ8 förvärvar miljöinriktat biltvättföretag

Stulna bilar försvinner allt oftare

1

Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

Marcus Ericsson blir teamkamrat med Felix Rosenqvist

Solenergi blir effektivt biobränsle

Konsumenterna mognar inför självkörande bilar

Debatt: Swedacs roll är ackreditering

Se alla Företagens egna nyheter

Marknadens kanske minsta arbetsljus

Länkarmar till Tesla S och X - nu en del av Triscans sortiment

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Vad är skillnaden mellan ren och modifierad sinusvåg?

Arbetsverktyg för att skydda personalen

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en fokusgrupp

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli en Godkänd Bilverkstad

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & silikon till sprutor

Reparationssatser till BMW Getrag GS6-17 växellådan

Ytterligare 84 delar till el-, hybrid- och gasbilar

En lysande liten nyhet

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 27/9!

We are live!

Automässan 2020

Välkommen att hälsa på oss på Evertiq Elektronikmässa i Lund den 26 septemb...

Snart på marknaden... Lazer Triple-R Elite 1250 smartview

Sänd till en kollega

0.123