23948sdkhjf

Ledare #31: Brexit utan avtal ger fordonsbranschen skrämselhicka

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Med bara veckor kvar till deadline vet ännu ingen hur det kommer att sluta. Om brexit blir avtalslöst blir konsekvenserna enorma.

Alldeles nyss såg det ju så bra ut, men hösten har stormat in med mer mörker än vanligt. Bilförsäljningen föll i hela Europa under augusti. Totalt sjönk antalet registreringar med 8,4 procent, och krisdrabbade Nissan tog priset med ett fall på hela 47,5 procent.

Läs också: Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Samtidigt sjönk det tyska industri-inköpschefsindexet till 41,4, den lägsta nivån på tio år. Euron och kronan föll. "Industrisiffrorna är helt enkelt usla. All osäkerhet kring handelskrig, utsikterna för bilindustrin och brexit paralyserar orderböcker, och september såg den värsta månaden från sektorn sedan finanskrisen i mitten av 2009", sade Markit-ekonomen Phil Smith i samband med att siffrorna släpptes.

Brexit, ja. Det brittiska utträdet ur den Europeiska Unionen och Europeiska ekonomiska samarbetsområdet EES är fortfarande en öppen fråga, bisarrt nog, och fortfarande vet ingen hur det ska gå när britterna kapar banden den 31 oktober. En avtalslös, "no deal" brexit är alltjämt en möjlighet, i alla fall om premiärminister Boris Johnson får som han vill.

Rädslan för en avtalslös brexit fick Europas ledande representanter för fordonsbranschen att gå ut i ett gemensamt uttalande och varna för de katastrofala konsekvenserna en "no deal" skulle få. Till att börja med skulle man gå från fri handel inom unionen, till att Världshandelsorganisationen WTO:s allmänna regler, utan tillämpning av förmåner, skulle träda i kraft. Vips har man sex miljarder euro i tull på bilar och lätta lastbilar.

Och då har vi inte ens börjat tänka på bildelar. Enligt branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, FKG, skulle en avtalslös brexit ha stora direkta och indirekta konsekvenser för svenska leverantörer.

Läs också: Ledare #39: Servicerådgivaren är nyckeln till en god kundrelation

Också på verkstäderna skulle det bli problem, när beställda reservdelar fastnar i tullens nät. Häromdagen fick jag höra av en reservdelsleverantör som tagit saken i egna händer och helt sonika flyttat sin produktion från Storbritannien till Polen. Därmed kommer vi i alla fall inte gå torrt på renoverade, franska bakaxlar.

Men om du har några som helst affärer med Storbritannien brinner det i knutarna. EU-kommissionen skriver på sin hemsida att alla berörda företag måste förbereda sig, fatta nödvändiga beslut och avsluta sina administrativa åtgärder så snart som möjligt för att undvika avbrott i verksamheten. Och om du är beredd att fortsätta göra affärer med Storbritannien, eller kanske bara transportera varor genom landet, måste du se till att ha personal, it-system och tulltillstånd på plats.

Brexit är ett utmärkt recept på att göra en lågkonjunktur djupare än nödvändigt.

Mer om: Brexit | Ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Hello Volkswagen"

Provkörning VW Golf 1,5 TSI 150 hk och 1,5 eTSI 150 hk. Motormagasinet har testat nya Golf i bergen utanför Porto. Med hybridversioner och en digital omvandling invändigt tar trotjänaren ett steg in i framtiden.

Svenskar kollar sina däck oftare än belysningen

Nytt innovationsprojekt för fordonsindustrin

Bilmärket som inte vill vara ”ännu ett varumärke”

Volvos systerbolag Lynk & Co var på plats på Stora Mobilitetsdagen som anordnades av Dagens industri. Företagets vd Alain Visser höll tal och trots att han var sist ut och det var sent på dagen fångade han publikens intresse. Hans tal var nämligen något kontroversiellt, i bilindustrins öron.

Tungram tillbaka i Sverige efter 30 år

Ingo lanserar sin första automattvätt

Nyhetsbrev

Stor ökning av elbilsförsäljningen enligt ny prognos

Arkiv

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Konjunkturinstitutet dömer ut bonus malus

Bonus malus-systemet för fordonsskatt är inte effektivt för att nå Sveriges klimatmål. Det menar Konjunkturinstitutet i en ny rapport.

Kortare livslängd för bilar kan minska CO2-utsläppen

Kvdbil har genom ett samarbete med Chalmers undersökt om en bil har en optimal livslängd ur ett miljöperspektiv. Det finns klimatmässiga fördelar med att återvinna en bil efter elva år.

Affärsläget fortsätter att försvagas för industrin

Borås Bil fördjupar samarbetet med KBV

Jaguar ger din I-Pace extra skjuts

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Se alla Företagens egna nyheter

Sogefi-filterteknologi I den lyxiga Maserati SUV Levante

Audi A6 + A6 Avant fast och avtagbar dragkrok

Musikhjälpen 2019 - G A Lindberg sponsrar med flera bidrag!

Tesla: Triscan först med drivknutar och manschetter

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Produktnyhet från Purflux! LS1079

Jeep Cherokee Facelift fast och avtagbar dragkrok

Har du behov av kabel på rulle?

i70 Pro: IP67-klassad tablet - leasing från 750 kr/mån.

Det ekosmarta alternativet!

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

Transportföretagen riggar för Automässan

Kostnadsfritt webbinarium den 16 dec kl. 10:00

Galwin fortsätter att utöka turbo sortimentet

Kia Ceed 5 dörrar, avtagbar dragkrok från GDW

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Sänd till en kollega

0.134