23948sdkhjf

Ledare #31: Brexit utan avtal ger fordonsbranschen skrämselhicka

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Med bara veckor kvar till deadline vet ännu ingen hur det kommer att sluta. Om brexit blir avtalslöst blir konsekvenserna enorma.

Alldeles nyss såg det ju så bra ut, men hösten har stormat in med mer mörker än vanligt. Bilförsäljningen föll i hela Europa under augusti. Totalt sjönk antalet registreringar med 8,4 procent, och krisdrabbade Nissan tog priset med ett fall på hela 47,5 procent.

Läs också: Ledare #2: Flykten från hönsgården

Samtidigt sjönk det tyska industri-inköpschefsindexet till 41,4, den lägsta nivån på tio år. Euron och kronan föll. "Industrisiffrorna är helt enkelt usla. All osäkerhet kring handelskrig, utsikterna för bilindustrin och brexit paralyserar orderböcker, och september såg den värsta månaden från sektorn sedan finanskrisen i mitten av 2009", sade Markit-ekonomen Phil Smith i samband med att siffrorna släpptes.

Brexit, ja. Det brittiska utträdet ur den Europeiska Unionen och Europeiska ekonomiska samarbetsområdet EES är fortfarande en öppen fråga, bisarrt nog, och fortfarande vet ingen hur det ska gå när britterna kapar banden den 31 oktober. En avtalslös, "no deal" brexit är alltjämt en möjlighet, i alla fall om premiärminister Boris Johnson får som han vill.

Rädslan för en avtalslös brexit fick Europas ledande representanter för fordonsbranschen att gå ut i ett gemensamt uttalande och varna för de katastrofala konsekvenserna en "no deal" skulle få. Till att börja med skulle man gå från fri handel inom unionen, till att Världshandelsorganisationen WTO:s allmänna regler, utan tillämpning av förmåner, skulle träda i kraft. Vips har man sex miljarder euro i tull på bilar och lätta lastbilar.

Och då har vi inte ens börjat tänka på bildelar. Enligt branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, FKG, skulle en avtalslös brexit ha stora direkta och indirekta konsekvenser för svenska leverantörer.

Läs också: Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

Också på verkstäderna skulle det bli problem, när beställda reservdelar fastnar i tullens nät. Häromdagen fick jag höra av en reservdelsleverantör som tagit saken i egna händer och helt sonika flyttat sin produktion från Storbritannien till Polen. Därmed kommer vi i alla fall inte gå torrt på renoverade, franska bakaxlar.

Men om du har några som helst affärer med Storbritannien brinner det i knutarna. EU-kommissionen skriver på sin hemsida att alla berörda företag måste förbereda sig, fatta nödvändiga beslut och avsluta sina administrativa åtgärder så snart som möjligt för att undvika avbrott i verksamheten. Och om du är beredd att fortsätta göra affärer med Storbritannien, eller kanske bara transportera varor genom landet, måste du se till att ha personal, it-system och tulltillstånd på plats.

Brexit är ett utmärkt recept på att göra en lågkonjunktur djupare än nödvändigt.

Mer om: Brexit | Ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Årets Innovation sparar ryggen på däckverkstaden

Däckbytarsäsong brukar vara likvärdigt med hårt slit. Då är utrustning som underlättar arbetet viktigt. Det tog danska Flex1One fasta på.

Försäkringsbranschen granskar bilbränder

Under året kommer försäkringsbranschen genomföra en kontroll av bilbränder, det skriver Larmtjänst på sin hemsida. Man kommer utreda om det är vanligt att försäkringsbedrägerier är orsaken till bilbränder.

Allt i Plåt i Åseda får Ford-certifiering

Fords Qualified Vehicle Modifier (QVM), är en kvalitetsäkring för att säkerställa att byggnationer av fordon görs på rätt sätt. Nu har Allt i Plåts anläggning i Åseda blivit godkänd för byggnation av färdtjänstbuss på Ford Transit.

100 000 laddbara fordon i trafik i Sverige

Begagnatmarknaden 2019: försäljningsras och prisboom

Den totala försäljningen av begagnade bilar i Sverige minskade med 3,1 procent under 2019, enligt utdrag från Bilregistret som Kvdbil sammanställt via Vroom. Samtidigt ökade priserna med 13 procent.

Nytt elbilsbatteri som kan ge 100 mils räckvidd

Nyhetsbrev

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar

​Reservdelsföretaget KW Parts, Europas ledande grossist av reservdelar och tillbehör till amerikanska bilar, inleder samarbete med AD Bildelar Sverige.

Arkiv

Hedin Group förvärvar två BMW-återförsäljare i Schweiz

Snabbaste McLaren - en hybrid

Besikta Bilprovning öppnar ny lokal i Visby

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Långfilmer och email i head up-displayen

Allt fler nya bilar har så kallad head up-display, där man som förare kan få viss information direkt i vindrutan medan man kör. Men nu har en mer avancerad uppföljare utvecklats och den kan snart finnas på marknaden.

Ledare #2: Flykten från hönsgården

Defa lanserar nytt laddkoncept

Autoexperten stödjer svensk e-sportarena

Swedac tillbakavisar SFVF:s kritik

SFVF kritiserar Transportstyrelsen och Swedac

Opel ska kapa upp till 4 100 jobb

Biltillverkaren Opel gör sig redo för tuffare tider. Totalt kapar ledande biltillverkare 80 000 jobb de närmaste åren.

Nu öppnar Automässan

I dag slår Automässan upp portarna på Svenska Mässan i Göteborg. Över 270 utställare står redo att möta cirka 17 000 besökare.

Formac utvecklar säkerhetspaket för elbilsreparationer

Nya Renault Clio säkrast i supermini-klassen

Årets Reservdelsperson: "Det roligaste är att prata med kunderna"

Årets Reservdelsperson behöver ordning och reda för att kunna ge kunderna bästa service. Och hon gillar rutiner.

Polestar i samarbete för att ta fram digitalt landskap

ABS Wheels öppnar upp för franchise

Tuffare tag mot bilmålvakter

Kvdbil ny partner i 2030-sekretariatet

BMW först att erbjuda 5G

Fuchs döper om sina oljefamiljer

Ny miljözon förbjuder bilar från 2009 och tidigare

Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

Begagnatförsäljningen ökade i december

Transportföretagen satsar inför 2020

Branschstandard för hantering av elfordon

Volkswagen höjer prognosen − en miljon elbilar redan 2023

Gröna Bilister kritiska till regeringens klimatpolitiska handlingsplan

Inziles kunder kan nu leasa arbetsfordon

Se alla Företagens egna nyheter

Tack för era besök på Automässan!

Dragkrok Kia Niro PHEV MY20 fron Dansk Anhængertræk GDW

Ny inspiration till arbetet med aktivering av arbetslösa

Full fart på Automässan 2020

Varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Peugeot 508 SW II Dragkrok

Lärare och elever träffar motobranschen på Automässan

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar Sverige

GDW på Automässen med det nya avtagbara dragkroksystemet

Kia XCeed Dragkrok fast + T60 System

Välkommen Daniel

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Renault Clio V Dragkrok T60 fast GDW

Coil-over och dragfjädrar till BMW bagagelucka

Varningsljus med 150 grader ljusspridning

PPG Refinish Kursprogram år 2020 är klart! ✔

Möt oss på Automässan 15-18 Januari

Välkomna till vår monter

Vi söker Ekonomiansvarig

Renare miljö i STCC!

Schaeffler på Automässan 2020

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Ett sortiment för allas behov

Infoflex växer på tunga sidan

NYHET: Ball spline drivaxlar till Volvo XC och Cross Country

Sänd till en kollega

0.102