23948sdkhjf

Batteriernas miljöpåverkan oroar elbilsköpare

Sex av tio bilister är oroliga för att batteritillverkningen inte är hållbar för miljön och anser att det är ett tydligt hinder för att köpa en ren elbil. Det visar en undersökning från analysföretaget Mejsel.

I Sveriges Radios reportageserie Prylarnas Pris har man larmat om miljöproblemen som följer i spåren av brytning av sällsynta jordartsmetaller. Tidigare har också bland annat Washington Post har i en serie artiklar belyst vilka effekter brytningen av kobolt i Kongo, litium i Sydamerika och grafit i Kina får på miljön och lokalbefolkningen. Batteritillverkning till elbilar är inte alltid oproblematisk.

Nu visar en undersökning att sex av tio bilister är oroliga för att batteritillverkningen inte ska vara hållbar för miljön och att det därmed är ett tydligt hinder för att köpa en elbil. Undersökningen har genomförts av analysföretaget Mejsel för tredje året i rad på uppdrag av elbilsmässan eCarExpo.

Årets undersökning visar tydligt på en svängning i bilköparnas inställning till köp av elbil idag. På frågan ”Vad hindrar dig från att köpa en ren elbil idag?", svarade 57 procent att batteritillverkningen inte är hållbar för miljön.

– Tidigare har oron för räckvidd och höga priser varit de viktigaste argumenten mot en övergång till eldrift, och det gäller fortfarande, men den senaste tidens larmrapporter om föroreningar och dåliga arbetsförhållanden vid utvinning av de mineraler som behövs till batteriframställning har definitivt påverkat köparnas beslut, säger Gunnar Dackevall, initiativtagare till eCarExpo, i ett pressmeddelande.

Begränsad räckvidd och höga priser är fortfarande starka hinder, men även batteriernas livslängd i elbilar lyfts fram som ett orosmoment för de svenska bilisterna. 47 procent av de tillfrågade angav detta som skäl.

– Batteriet är elbilens kärna och hållbarhetsfrågorna har självklart kommit i fokus, inte minst sedan det har blivit klart att Sverige kommer att bli en viktig spelare när det gäller tillverkning av batterier, säger Gunnar Dackevall.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.438