23948sdkhjf

Defa patenterar värmare med PTC-teknik

Värmeföretaget Defa lanserar snart en ny, patenterad kontaktvärmare som är baserad på så kallad PTC-teknik. Värmefunktionen lämpar sig för de nyaste motorerna vars krav på mindre utsläpp är hårdare.

När kraven för att minska på utsläppen blir allt tuffare svarar Defa med att lansera en ny, patenterad motorvärmare.

Det är en produkt som ligger i linje med vår vision, att fortsätta ta fram produkter som är anpassade till det kunden vill ha. Så det är en naturlig produkt för oss och den kommer bli viktig framöver, säger Martin Jonsson, vd på Defa.

Alla motorvärmares syfte är att minska bilens utsläpp vid start, och att föraren kan sätta sig i en varm bil när det är kallt ute. Tester visas att bilens utsläpp minskar med upp till 71 procent när det kompletta värmesystemet (motorvärmaren samt kupévärmare och batteriladdare) används. Det är dock inte det som är intressant, effekten jämfört med andra värmesystem är ungefär densamma. Däremot är den nya värmaren försedd med så kallad PTC-teknik som med fördel passar Euro 6-motorer enligt nya WLTP-körcykeln.

Det är väldigt mycket givare och sensorer på nya motorer, som mäter temperaturen i kylvatten, olja och så vidare. Och är det differenser mellan de här temperaturerna så säger mjukvaran i bilen i regel ifrån och motorlampan tänds. Med en sådan här kontaktvärmare så har man inte det här problemet eftersom det är en så jämn och fin uppvärmning. Därför menar vi att vår PTC-kontaktvärmare är väldigt väl anpassad till Euro 6-motorer och WLTP-kraven, berättar Martin Jonsson.

PTC står för Positive Temperature Coefficient. Kortfattat handlar tekniken om ett speciellt material som gör att när temperaturen i PTC-elementet går upp, så går energiförbrukningen ner.

PTC i sig är inget direkt nytt, det används redan i dag. Men det som är nytt är vår så kallade kontaktvärmare med den här tekniken inuti, säger Martin Jonsson.

Lösningen består av ett universellt värmeelement med och en formgjuten platta, anpassad efter varje specifik bilmodell för optimal uppvärmning. Roterbara plugin-kontakter ger kort monteringstid. Det nya systemet ger mycket snabb ”time to market”.

Kontakten ser likadan ut för alla motorer, däremot sätts den på en platta som är anpassad för varje motormodell. Så när det kommer en ny modell behöver vi inte ta fram en ny speciell motorvärmare, utan man behöver bara göra en ny platta som sedan fästs på motorblocket. Och det kommer vi kunna leverera på ett par eller några få dagar, säger Martin Jonsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.072