23948sdkhjf

Så anpassar sig branschen när kunderna ställer nya krav

Att fordonsbranschen befinner sig i en enorm förändring är inget nytt. Digitalisering och elektrifiering står högt på tillverkarnas, verkstädernas och återförsäljarnas agendor. Samtidigt ökar kundernas krav på framför allt snabbhet, men vad gör olika aktörer för att spara på kundens tid?

Fordonsindustrins utveckling går mot allt fler elektrifierade bilar, autonoma eller delvis autonoma system och att allt ska vara uppkopplat. Samtidigt har övriga branscher hunnit mycket längre, vilket underlättar för samtliga inblandade – inte minst kunderna. Och därför ställs också högre krav på fordonsbranschen, kunder vill ha smidigare och effektivare system även runt omkring bilen.

Då får man anpassa sig. Man kanske behöver moderna upp kundmottagningen för de som inte vill vänta i kö på att få lämna in bilen på reparation, säger Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på Motorbranschens Riksförbund, MRF.

Det gäller inte bara reparationer, utan också bokning av olika tjänster och vissa vill till och med att den nya bilen ska levereras hem till dörren, som ett paket man beställt på posten. Därför behöver företag tänka i nya banor och kanske utveckla nya tjänster – eller till och med affärsidéer – för att de nya kraven ska kunna bemötas.

Det är lite tragiskt att folk är mer stressade, men man blir såklart irriterad om man behöver vänta 20 minuter på att lämna in eller hämta ut sin bil, säger Joachim Due-Boje.

Det finns dock redan en rad exempel på nya tjänster. Sedan länge har många företag digitala bokningstjänster som redan vid bokning ger ett ganska tillförlitligt grundpris. Och Tidler är det nya företaget vars affärsidé går ut på att köra ut till kunder vid exempelvis en leverans eller provkörning av en bil. Din Bil har lanserat privatleasing online med digital signering och Upplands Motor har en röststyrningstjänst för bokning av provkörningar.

Jag tycker att det har gått till överdrift lite, man går ofta miste om goda tips om man gör ett köp helt digitalt och inte pratar med en säljare. Däremot står jag helt bakom digital signering vid tillfällen då man först har pratat med en säljare, säger Joachim Due-Boje.

Han anser att det finns andra metoder för att effektivisera för kunden, genom att till exempel ta in en ytterligare resurs vid de tillfällen där det ofta blir köer, som morgon och eftermiddag när bilar lämnas och hämtas.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109