23948sdkhjf

Ledare #34: Självkörande bilar är fortfarande långt borta

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Många bedömare tror att den autonoma revolutionen kommer att förändra branschen i grunden. Men det ligger längre bort i dag än för ett år sedan.

För en tid sedan tog jag taxi från flygplatsen in till staden. Kvällen var sen och föraren förmodligen trött, för färden blev vådlig. Vilken hastighet vi höll hade ingenting med vilka gränser skyltningen förkunnade, och filmarkeringarna sågs blott som milda förslag, förslag som det högaktningsfullt struntades i. Jag längtade efter den självkörande revolutionen.

Läs också: Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

I framtiden ska vi inte ha några taxibilar, inga trötta chaufförer och inte ens några egna bilar. Alla våra transportbehov kommer att lösas av självkörande fordon som man kallar på i sin telefon. Och de kommer att slaviskt lyda varje vägmärke.

Det kommer att ha en enorm påverkan på hela bilbranschen. Bilhandeln kommer att reduceras till rollen som leverantör åt fleet-bolagen och bilverkstäderna kommer att konsolideras till några få, enorma anläggningar som servar fordonsflottor enligt löpande band-principen.

Men om du trodde att den självkörande revolutionen väntar runt hörnet är jag rädd att du kommer att bli besviken, för ännu är den väldigt långt borta. Att göra självkörande bilar är svårt. Det bevisas inte minst av Tesla, som lovat miljoner fullt autonoma bilar på vägarna redan nästa år.

Men när de lanserade funktionen "Smart Summon" häromveckan, en funktion som låter bilen själv köra ut från sin parkeringsplats och fram till där du står och väntar, svämmade sociala medier snart över av filmer där Tesla-bilar gör bort sig. Nu utreds funktionen av federala amerikanska myndigheter.

Läs också: Ledare #39: Servicerådgivaren är nyckeln till en god kundrelation

Tesla är förstås inte de enda som lovat runt och hållit tunt. Var och varannan konceptbil sägs vara självkörande nuförtiden och i åratal har det sagts att vi snart kommer att se dem på vägarna. Men det har inte hänt.

Problemet är att datorer är dumma och människor oberäkneliga. Raj Rajkumar vid Carnegie Mellon-universitetet i Pennsylvania har i en intervju med Automotive News sagt att ”datorer kan förvisso vara väldigt kraftfulla, men de saknar sunt förnuft”. Och teknikutvecklingsbolaget Argo AI pekar på problemet som uppstår när en cyklist kommer farande mellan bilarna.

Det är en situation som artificiell intelligens har svårt att hantera. "Med radar och kameror och all datakraft som vi har kan vi upptäcka och identifiera föremål på en gata. Den svåra delen är att förutse vad de kommer att göra sedan", säger Argos vd Bryan Salesky i en intervju med New York Times.

Nu ser också branschen betydligt mindre hoppfullt på en snabb utveckling än vad man gjorde för bara något år sedan. Att komma 80 procent på väg till full autonomi löstes ganska snabbt. Men de sista 20 procenten tycks vara en svår nöt att knäcka.

Google-företaget Waymo sägs vara de som har kommit längst och är de enda som faktiskt har förarlösa testflottor i drift. De har också skickat ut ett mejl till användarna av taxitjänsten Waymo One och sagt att nästa körning kan vara förarlös, så länge den håller sig inom testområdet. Detta som ett steg på vägen mot "en fullt självkörande framtid".

Men vad man inte säger är när de självkörande bilarna kan tänkas ge sig utanför de kontrollerade områdena. I framtiden, förmodligen, den dimmiga och obestämbara framtiden. Till dess får jag åka taxi med hjärtat i halsgropen.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Nyhetsbrev

Morris gör el-comeback

Arkiv

Volvo investerar i autonom mobilitet

Skellefteå leder nytt batterisamarbete

Ett nytt europeiskt samarbete för att öka kompetensen inom tillverkning av batterier kommer att ledas av Skellefteå kommun.

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Begagnatmarknaden backar – och växer

Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

Det blev andra gången gillt för Hästbackas Bildelar på Motorgalan när man utsågs till Årets Butik. Ett helt korrekt beslut, anser företagets ägare Fabian Hästbacka, med mycket hårt arbete i bagaget.

Vem ska få nyckeln till fordonsdatan?

Arbetet med att ta fram en e-legitimation som ger bilmekaniker tillgång till bilens skyddade tekniska information, Sermi, har pågått länge. Ett viktigt arbete anser Motorbranschens Riksförbund, MRF, men man är osäker på när arbetet kan gå i hamn.

Bilägare får inte tillbaka sin bil från verkstaden

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

Stark bilmarknad i november

Bilmarknaden fortsätter att gå starkt, visar Bil Swedens statistik. Det förklaras till stor del av fordonsskattehöjningen som väntar vid årsskiftet.

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Designade biobränslen ger förbättrad funktion

McLaren Elva skippar vindrutan

Mechanum i Malmö auktoriserad Mercedes-verkstad

Northvolt laddar för tre gånger högre kapacitet

Delningsapp för elbilsladdning lanserad

Polisen avslöjar fuskande verkstäder

Hankooks vd gripen misstänkt för mutbrott

Audi ska minska personalstyrkan

Ledare #39: Servicerådgivaren är nyckeln till en god kundrelation

Försenad registrering kan leda till ersättningskrav

Se alla Företagens egna nyheter

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Luftbälgar och kompressorer till bilar med luftfjädring

Har du öppnat dagens lucka?

Uppdaterad APP från Purflux!

Ford Focus IV dragkrok det nye T60 system från GDW

Fröbergs lanserar webshop för bilbranschen!

Nyhet från Purflux

Automässan 2020

Subaru XV dragkrok det nye T60 system från GDW

BLACK FRIDAY! Passa på att köpa en bra 50 Amp-laddare.

NYTT: Mer än 60 referenser i EGR-kylare

Cirkulär Skadereglering

Brett sortiment av bromsserviceutrustning

Audi A7 Sportback dragkrok det nye T60 system från GDW

Dags att digitalisera bilhallar & showrooms

ACTIA 3D4C: en premiumhjulmätare från Actia

Varför är CRC Brakleen bromsrengöring så bra?

Nya specifikationer för hjulinställare

Black Friday = fri frakt på webben!

BMW X5 dragkrok det nye T60 system från GDW

Låt oss locka fram barnet i dig..

Sänd till en kollega

0.135