23948sdkhjf

Nya regler gäller inför vinterdäckssäsongen

Från och med den 1 juli gäller nya definitioner av vinterdäck för personbilar i Sverige. Riksförbundet M Sverige ser förändringen som en försämring.

Hittills har ett vinterdäck betraktats som just ett vinterdäck om det har varit särskilt framtaget för vinterkörning. Däcktillverkarna har därför varit tvungna att anmäla de vinterdäck man avsett att sälja till branschorganisationen Scandinavian Tire & Rim Organization, STRO.

Läs också: Däckrazzia: stockholmare har inte koll på däcken

De administrerade i sin tur en lista över alla däck som var godkända att säljas som vinterdäck på den svenska marknaden.

Nu gäller nya regler. Ett vinterdäck behöver från den 1 juli bara uppfylla krav om vissa märkningar, som som M+S och alptopp- eller snöflingesymbolen, kallad 3PMSF, och STRO har skrotat sin lista.

STRO skriver att märkningen används även på däck i Europa och detta gör att utbudet av ”godkända” däck för vinterbruk har blivit större i och med den nya definitionen. Organisationen ställer sig frågan om alla däck som är märkta med 3PMSF också är utvecklade och lämpliga för Sverige.

Riksförbundet M Sverige ser oroligt på förändringen och pekar på att det nu är fritt fram på marknaden för däck som inte är anpassade för svenska, bistra vinterförhållanden och att förändringen går stick i stäv mot syftet med lagändringen: att förenkla marknaden.

– Det blir svårt för konsumenten att veta om ett däck verkligen är säkert och anpassat för våra nordiska förhållanden, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på M Sverige.

M Sverige rekommenderar därför att man ska ta reda på om vinterdäcket är avsett för nordiska förhållanden och hur de har presterat i oberoende tester inför ett köp.

Kommentera en artikel (1)
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078