23948sdkhjf

Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Sänkta hastigheter ska rädda liv. Men det kanske hade varit bättre med större omsorg om vägnätet.

Trafikverket har beslutat att sänka hastigheten på 111 mil väg runt om i landet. De nya föreskrifterna träder i kraft den 4–6 november och då börjar också omskyltningen.

Läs också: Ledare #7: Ordförande Li städar upp

Alla vägsträckor som får sänkt hastighetsgräns saknar mitträcken och har mycket trafik, enligt Trafikverket. Nio mil får dessutom höjd hastighet, en följd av att man har satt upp mitträcken. Därmed ska man kunna gasa på utan att riskera en frontalkrock med mötande trafik.

För det är just det som anges som skäl, att rädda liv. Den här gången handlar det alltså inte om miljön, utan om säkerheten.

Sandra Nordahl, enhetschef på Nationell Samhällsplanering på Trafikverket, förklarade i Ekot att "80 kilometer i timmen är den maximala hastighet där två personbilar, av hög säkerhetsstandard, klarar en kollision utan alltför allvarliga konsekvenser".

Reaktionerna var förutsägbara. Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande, NTF, klappade händerna och generalsekreterare Marie Nordén sade att det var ett nödvändigt beslut för att rädda liv.

Läs också: Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Motorbranschens Riksförbund, MRF, slog bakut och informationschefen Charlie Magnusson pekade på de samhällsekonomiska konsekvenserna av att förlänga restider. M Sveriges kommunikationschef Heléne Lilja gormade om att Trafikverket borde förbättra vägarna i stället för att sänka hastigheterna.

Och de har så klart rätt allihop. Vill man att folk inte ska köra ihjäl sig får man sänka hastigheten och därmed den rörelseenergi som frigörs vid en kollision. Men det är också dåligt för samhällsekonomin, när miljoner ackumulerade timmar slösas bort i trafiken och visst kunde man önska att Trafikverket lade mer pengar på vägunderhåll.

Men det är ju inte Trafikverkets fel att det ser ut som det gör. Vi bor och kör bil i ett vidsträckt och glest befolkat land och per capita är kostnaden för ett välunderhållet vägnät stötande stor i Sverige. Inte hjälper det heller att bilismen genom skatter ska finansiera andra transportslag, som från politiskt håll ses som mer önskvärda eller moraliskt försvarbara. Eller vad det nu kan vara.

Somliga hade nog helst sett en sänkning av hastighetsgränsen till noll. Vips skulle man vara kvitt alla problem. Ingen skulle omkomma i trafiken. Inga utsläpp skulle äga rum. Och vägunderhållet skulle inte kosta en krona.

Men det är inte ett alternativ. Hela det moderna samhället är beroende av att de människor den består av kan förflytta sig, att gods och grejer kommer dit de ska. Utan ett fungerande blodomlopp dör samhällskroppen.

Så man får se Trafikverkets hastighetssänkningar som ett symptom på någonting annat. Vi behöver större omsorg om vårt vägnät från den politiska maktens håll. Men tills det sker får vi nöja oss med några sänkta hastighetsgränser som kanske kan bespara oss ett och annat dödsfall.

Mer om: Ledare | Trafikverket
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Inzile ökar produktionen och säkrar avtal med Bosch

Ser en stor efterfrågan på sin första modell. ”Begränsningen ligger helt i vår produktion.”

Världspremiär för helt nya VW Caddy

Större andel stulna bilar försvinner

Antalet bilar som stjäls minskar. Men de som försvinner för gott utgör en allt större andel.

Plus

Tema Sommardäck: "Bra däck är bättre än ett säkerhets-bälte"

Plus

Tema Sommardäck: Klarar däcken kraven är de godkända

Gordon Murrays senaste är en Poké-boll

Det var kanske inte vad vi väntade oss av en geniförklarad Formel 1-konstruktör. Men Motiv är en ensitsig, självkörande elbil

Nyhetsbrev

Plus

Tema Sommardäck: Kunskap en faktor för däckförsäljning

Arkiv

FKG: beslut om korttidsarbete bedöms komma snart

I förra numret av Motormagasinet skrev vi om branschorganisationen Fordonskomponentgruppens arbete för att få ett beslut om korttidsarbete och kompetensutveckling. Nu är FKG övertygade om att ett lagförslag i frågan klubbas igenom i riksdagen inom kort.

Första omcertifieringen för MBC klar

Transportstyrelsen polisanmäler fuskande gymnasieskola

Framtidsgymnasiet i Kristianstad har polisanmälts av Transportstyrelsen. Anmälan gäller osant intygande.

Plus

Tema sommardäck: Compilator lanserar webbshop för däckbranschen

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

Däckmässan i Köln 3D-printar däck

Slutspurt gav Europa plus i bilförsäljningen

AkzoNobels färger åter på McLarens F1-racer

Opel åter till Japan

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Ledare #7: Ordförande Li städar upp

SFVF satsar på handlarutbildning

Plus

Falska körkort utmanar bilbranschen

Var tredje minut sker ett bedrägeri i Sverige kopplat till id-kapning och många hemsidor erbjuder försäljning av falska körkort. Dessutom är det svårt att identifiera ett förfalskat körkort utan en så kallad id-scanner. Detta utmanar bilbranschen – eftersom falska körkort används vid exempelvis provkörningar.

Svartarbetare på verkstäder fortsatt problem

Illegal arbetskraft har länge varit ett bekymmer för bilverkstadsbranschen, något som åtta myndigheter försökt motarbeta sedan 2018. Nya kontroller har gjorts under de senaste veckorna och i ett pressmeddelande från Arbetsmiljöverket konstateras det att det inte blivit bättre.

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

Utredning från Svebio för mer biodrivmedel

MRF kartlägger risk för reservdelsbrist

Utbrottet av coronavirus har medfört stängda fabriker och avbrott i leveranser. Nu kartlägger MRF risken för brist på reservdelar.

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner

Storbritannien tidigarelägger fossilförbud

Nya regler vid förarprovet

Se alla Företagens egna nyheter

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Mobilitet i fokus

Backa som ett proffs

Transportföretagen får 530 000 kronor till validering!

Sänd till en kollega

0.391