23948sdkhjf

Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Sänkta hastigheter ska rädda liv. Men det kanske hade varit bättre med större omsorg om vägnätet.

Trafikverket har beslutat att sänka hastigheten på 111 mil väg runt om i landet. De nya föreskrifterna träder i kraft den 4–6 november och då börjar också omskyltningen.

Läs också: Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Alla vägsträckor som får sänkt hastighetsgräns saknar mitträcken och har mycket trafik, enligt Trafikverket. Nio mil får dessutom höjd hastighet, en följd av att man har satt upp mitträcken. Därmed ska man kunna gasa på utan att riskera en frontalkrock med mötande trafik.

För det är just det som anges som skäl, att rädda liv. Den här gången handlar det alltså inte om miljön, utan om säkerheten.

Sandra Nordahl, enhetschef på Nationell Samhällsplanering på Trafikverket, förklarade i Ekot att "80 kilometer i timmen är den maximala hastighet där två personbilar, av hög säkerhetsstandard, klarar en kollision utan alltför allvarliga konsekvenser".

Reaktionerna var förutsägbara. Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande, NTF, klappade händerna och generalsekreterare Marie Nordén sade att det var ett nödvändigt beslut för att rädda liv.

Läs också: Ledare #12: Skadan är redan skedd

Motorbranschens Riksförbund, MRF, slog bakut och informationschefen Charlie Magnusson pekade på de samhällsekonomiska konsekvenserna av att förlänga restider. M Sveriges kommunikationschef Heléne Lilja gormade om att Trafikverket borde förbättra vägarna i stället för att sänka hastigheterna.

Och de har så klart rätt allihop. Vill man att folk inte ska köra ihjäl sig får man sänka hastigheten och därmed den rörelseenergi som frigörs vid en kollision. Men det är också dåligt för samhällsekonomin, när miljoner ackumulerade timmar slösas bort i trafiken och visst kunde man önska att Trafikverket lade mer pengar på vägunderhåll.

Men det är ju inte Trafikverkets fel att det ser ut som det gör. Vi bor och kör bil i ett vidsträckt och glest befolkat land och per capita är kostnaden för ett välunderhållet vägnät stötande stor i Sverige. Inte hjälper det heller att bilismen genom skatter ska finansiera andra transportslag, som från politiskt håll ses som mer önskvärda eller moraliskt försvarbara. Eller vad det nu kan vara.

Somliga hade nog helst sett en sänkning av hastighetsgränsen till noll. Vips skulle man vara kvitt alla problem. Ingen skulle omkomma i trafiken. Inga utsläpp skulle äga rum. Och vägunderhållet skulle inte kosta en krona.

Men det är inte ett alternativ. Hela det moderna samhället är beroende av att de människor den består av kan förflytta sig, att gods och grejer kommer dit de ska. Utan ett fungerande blodomlopp dör samhällskroppen.

Så man får se Trafikverkets hastighetssänkningar som ett symptom på någonting annat. Vi behöver större omsorg om vårt vägnät från den politiska maktens håll. Men tills det sker får vi nöja oss med några sänkta hastighetsgränser som kanske kan bespara oss ett och annat dödsfall.

Mer om: Ledare | Trafikverket
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sammanslagning av J Bil och Holmgrens

Polestar Space öppnar i sommar

I sommar öppnar Polestar Space i Stockholm och Göteborg. De är bland de första av de 50 stycken som är planerade att öppna på centrala platser i storstäder i världen under 2020.

Bil Sweden chocksänker försäljningsprognos

Spår att coronakrisen får drastiska följdverkningar på bilförsäljningen.

Mekonomen förutspår negativa konsekvenser av covid-19

Ett osäkert år väntar och Mekonomen Group räknar med att coronaviruset kommer att ge negativa effekter för bolaget. 2019 var dock ett positivt år och fjolårets årsredovisning finns nu publicerad på nätet.

Ny vd för Mitsubishi i Sverige

Klassiska Folkabussen blir eldriven

För 70 år sedan, 1950, startade serietillverkningen av Volkswagens minibuss T1 – T för Transporter. Nu erbjuds konvertering till eldrift för klassikern.

Nyhetsbrev

Varnar för förfalskade tändstift på nätet

På en sekund kan en hel motor förstöras. Många tändstift som säljs online är förfalskningar varnar NGK Spark Plugs.

Arkiv

It-bolag ger pandemi-rabatt

Elon Musk erbjuder gratis ventilatorer till flera länder

Plus

Tema Batterier: Framtidens batterier håller mer energi

Plus

Tema Batterier: Så fungerar ett bilbatteri

Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Plus

Tema Batterier: Japansk jätte satsar i Sverige

Varumärket är inte lika välkänt i Sverige som i resten av världen. Men det ska det bli ändring på.

Behov av kompetens även efter covid- 19

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Nedåt för nyregistreringarna i mars

Åtgärder som ska rädda småföretag från konkurs

Lånegaranti för företag som kämpar i coronakrisen är en av flera åtgärder som Regeringen föreslagit. Transportföretagen vill se mer och arbetar ihärdigt för att rädda så många företag som möjligt från konkurs.

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Mekonomen utsatt för dataintrång

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Se alla Företagens egna nyheter

Vattenpump till VAG 1.4 bensinmotorer i ny design

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Land Rover

Tryggare arbetsmiljö - ett viktigt arbete

Digitaliserade lösningar med INFOFLEX FORDON

SFVF har tecknat avtal med Digital-servicebook

Produktnyhet från FRAM!

Formacs verksamhet i Växjö under Coronakrisen 

Topp-tipsen i CAB Plan

Formac eco

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Luftfjädring | Bilstein luftbälgar | Mercedes W211 & W219

Leasa AC-maskiner från 575:-/månad*

SsangYong Musso Sports II Fast Drogkrok

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Sänd till en kollega

0.141