23948sdkhjf

Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Sänkta hastigheter ska rädda liv. Men det kanske hade varit bättre med större omsorg om vägnätet.

Trafikverket har beslutat att sänka hastigheten på 111 mil väg runt om i landet. De nya föreskrifterna träder i kraft den 4–6 november och då börjar också omskyltningen.

Läs också: Tema Bildemontering: Tjugo kronor om året för att motverka bildumpningen

Alla vägsträckor som får sänkt hastighetsgräns saknar mitträcken och har mycket trafik, enligt Trafikverket. Nio mil får dessutom höjd hastighet, en följd av att man har satt upp mitträcken. Därmed ska man kunna gasa på utan att riskera en frontalkrock med mötande trafik.

För det är just det som anges som skäl, att rädda liv. Den här gången handlar det alltså inte om miljön, utan om säkerheten.

Sandra Nordahl, enhetschef på Nationell Samhällsplanering på Trafikverket, förklarade i Ekot att "80 kilometer i timmen är den maximala hastighet där två personbilar, av hög säkerhetsstandard, klarar en kollision utan alltför allvarliga konsekvenser".

Reaktionerna var förutsägbara. Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande, NTF, klappade händerna och generalsekreterare Marie Nordén sade att det var ett nödvändigt beslut för att rädda liv.

Läs också: Ledare 21/22: Bilens oväntade uppsving

Motorbranschens Riksförbund, MRF, slog bakut och informationschefen Charlie Magnusson pekade på de samhällsekonomiska konsekvenserna av att förlänga restider. M Sveriges kommunikationschef Heléne Lilja gormade om att Trafikverket borde förbättra vägarna i stället för att sänka hastigheterna.

Och de har så klart rätt allihop. Vill man att folk inte ska köra ihjäl sig får man sänka hastigheten och därmed den rörelseenergi som frigörs vid en kollision. Men det är också dåligt för samhällsekonomin, när miljoner ackumulerade timmar slösas bort i trafiken och visst kunde man önska att Trafikverket lade mer pengar på vägunderhåll.

Men det är ju inte Trafikverkets fel att det ser ut som det gör. Vi bor och kör bil i ett vidsträckt och glest befolkat land och per capita är kostnaden för ett välunderhållet vägnät stötande stor i Sverige. Inte hjälper det heller att bilismen genom skatter ska finansiera andra transportslag, som från politiskt håll ses som mer önskvärda eller moraliskt försvarbara. Eller vad det nu kan vara.

Somliga hade nog helst sett en sänkning av hastighetsgränsen till noll. Vips skulle man vara kvitt alla problem. Ingen skulle omkomma i trafiken. Inga utsläpp skulle äga rum. Och vägunderhållet skulle inte kosta en krona.

Men det är inte ett alternativ. Hela det moderna samhället är beroende av att de människor den består av kan förflytta sig, att gods och grejer kommer dit de ska. Utan ett fungerande blodomlopp dör samhällskroppen.

Så man får se Trafikverkets hastighetssänkningar som ett symptom på någonting annat. Vi behöver större omsorg om vårt vägnät från den politiska maktens håll. Men tills det sker får vi nöja oss med några sänkta hastighetsgränser som kanske kan bespara oss ett och annat dödsfall.

Mer om: Ledare | Trafikverket
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Elbilens motsvarighet till reservdunk

Norsk batterifabrik ska konkurrera med Northvolt.

Tyskland höjer bonusen vid köp av elbil

Bilverkstäder kan komma att sköta besiktning i glesbygd

Så kan elbilen laddas i hemmet

Nyhetsbrev

Plus

Tema Verkstads-/Reservdelskedjor: Nytt gruppundantag utmaning för kedjorna

Cybersäkerhet och ett nytt gruppundantag innebär en osäkerhet för kedjornas framtid. Christer Liljenberg på SBF ska säkerställa att även morgondagens marknad ska fungera fritt.

Arkiv
1

Tid för bilbesiktning förlängs

Inställelsetiden för kontrollbesiktning förlängs med sju månader. Förändringen gäller alla fordon som är besiktningspliktiga.

Fira Motorhistoriska dagen – på distans

Plus

Tema Bildemontering: Tjugo kronor om året för att motverka bildumpningen

Allt färre bilar demonteras och fler ställs av. Flera olika intresse- och branschorganisationer har tagit fram en gemensam långsiktig lösning på hur samhället skulle kunna stävja dumpning och illegal skrotning av bilar.

Porsche 911 får nummercirklar

Urstark prisbild i begagnathandeln

Ledare 21/22: Bilens oväntade uppsving

Plus

Så går det för Godkänd bilverkstad

Det blir svemester i sommar

Top Gear Sverige tillägnas Adam Alsing

3

Debatt: Varför begränsar Volvo hastigheten?

Northvolt och Hydro samarbetar kring batteriåtervinning

Scania planerar stora personalminskningar

Inzile anställer ett helt arbetslag

Skoda Sverige får ny märkeschef

1

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Kraftig nedgång i nybilsregistreringarna

Coronakrisen drabbade bilhandeln hårt i maj.

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Ny chef för Audi Sverige

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Se alla Företagens egna nyheter

Fruktbar dialog för moderna utbildningar

Upptäck cyklister och gångtrafikanter i tid!

Transportföretagen får medel till språkutbildning

En spännande ny produkt har kommit in i lager!

Vi har öppet hela sommaren - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Vad bör du tänka när du köper arbetsbelysning?

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Sänd till en kollega

0.125