23948sdkhjf

KGK: Branschens förändring mer möjlighet än hot

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

När bilbeståndet ska bli fossilfritt väntar elektrifiering. Det kommer att påverka bilverkstäderna och hos KGK ser man nya affärsmöjligheter.

För en utomstående kan KGK:s verksamhet vara svår att överblicka. Man driver verkstadskedjan Autoexperten, man säljer utrustning och tillbehör till originalhandeln och man erbjuder verktyg genom Kamasa Tools, bland mycket annat. Här finns bilvärmare, takboxar, alkolås och – bilstereo.

Läs också: Kinesiska Evergrande miljardinvesterar i Nevs

– Visste du att vi fortfarande säljer bilstereo, frågar bolagets vd Johan Regefalk när Motormagasinet träffar honom på huvudkontoret i Sollentuna.

För även om den huvudsakliga marknaden för bilstereo i princip raderades ut för 20 år sedan finns det fortfarande en efterfrågan, inte minst till olika typer av arbetsfordon. Att KG Knutsson fortfarande ser en affär i bilstereo är symptomatiskt på hur företaget fungerar: det finns en långsiktighet i allt man tar för sig.

– Långsiktigheten finns i handlingen, i det sätt vi agerar och inte lika mycket i hur vi skriver långtgående affärsplaner, förklarar Johan Regefalk.

Han pekar på att företaget visat svarta siffror i över 70 år, samtidigt som man har höga lojalitetsvärden hos kunder och personal. Samtidigt måste han och företaget utmana sig själv och ställa sig frågan om man gör rätt, om det här är det bästa sättet att driva företaget för framtiden.

Läs också: Hedin planerar sälja Byton i Norden

– Min uppgift, det är att se till att vi är snabbrörliga. Att vi fortsätter att vara snabba att flytta oss och ställa om till nya kundbehov.

Med det menar han att branschen står inför en enorm omstrukturering och att landskapet förändras hela tiden. Omställningen till ett fossilfritt samhället ställer nya krav och ett företag som KGK kan inte stå still.

– Vår mobilitet måste bli mer hållbar. Vi tror verkligen att vi och vår bransch har mycket att bidra med.

För företagets sju olika affärsområden kommer omställningen att innebära olika typer av utmaningar.

Läs också: Uppgifter: Svenska elbilstillverkaren i allvarlig ekonomisk kris 

– Autoexperten-affären, den kommer att vara lysande i många år framöver, säger Johan Regefalk. Bilarna behöver servas, den delen kommer inte att försvinna.

Det beror inte minst på att Autoexperten är starkast på bilar som är några år gamla, så det kommer att ta ett tag innan den nya generationen el- och hybridbilar blir en betydande del av de bilar som når kedjans verkstäder. Men Johan Regefalk ser att även elbilarna kommer att behöva service i framtiden – och att verkstäderna måste välkomna dem även om de ännu inte ger stora intäkter.

– På reservdelssidan är bromsområdet det största hos oss i dag. Och elbilarna, de bromsar med motorerna, så antagligen kommer det att gå åt mindre bromsbelägg. Men varför säljer vi så mycket bromsok i Sverige?

Svaret som Johan Regefalk far efter är vägsalt och det, i kombination med att bromsarna används sällan, kommer att innebära att många kärvande ok och rostiga skivor kommer att behöva bytas på elbilsbeståndet.

Läs också: Batteriåtervinning: ”Den stora vågen börjar 2030”

– De flesta kan ju inte ens bromsa med dagens bilar så att skivorna håller sig blanka, säger Johan Regefalk med glimten i ögat.

Men samtidigt som affären för Autoexperten spås en lysande framtid ser man en snabbare förändring hos en annan stor kundgrupp: bilhandeln.

– Där vi först kommer att se skillnad hos oss, det är hos bilhandlarna. Om fem till sju år, då kommer antagligen de flesta nya bilar att ha en elmotor av något slag. Då kommer de produkter vi säljer till bilhandeln att påverkas. För har du en elbil så har du en app för att värma upp bilen när den står på laddning och då blir det helt plötsligt en annan efterfrågan på Webasto- och Calix-värmare.

För att möta den nya verkligheten har KGK tagit in lösningar för elbilsladdning i sortimentet och man utvecklar också affären kring olika tjänster som rör bilanvändning.

Läs också: Cake Ösa är en rullande arbetsbänk

– Vi kan hitta på hur mycket som helst: Det gäller bara att vi är öppna för det.

Men samtidigt som man omfamnar det nya slår man vakt om det man har.

– Vi får inte glömma de affärer vi gör i dag med sådant som olja, filter och tillbehör. Om vi ökar våra marknadsandelar och gör det fortsatt skickligt, då kan det vara hur bra som helst för oss. Vi måste utveckla befintliga affärer samtidigt som vi hänger på nya kundbehov.

Just olja ser Johan Regefalk som intressant och man har nyligen tagit in ännu ett oljemärke i sortimentet, Shell. Där ser han en fortsatt marknad, för även om elbilar inte kommer att behöva oljebyten så kommer förbränningsmotorer inte att försvinna från vägarna över en natt. Med hybridteknik och biobränslen kan de leva länge än.

– Även en bil som går på fossilfria bränslen måste byta olja. Om vi är skickliga kommer affären olja bli större för oss än vad den har varit tidigare.

Så Johan Regefalk ser på olja som på bilstereo: ryktet om dess död är betydligt överdriven. Och hos KGK ser man en långsiktighet även i den affären.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Göteborg världens sjunde mest bilvänliga stad

Det kan komma som en chock för alla som försökt navigera mellan alla spårvagnar, men Göteborg är faktiskt världens sjunde mest bilvänliga stad, enligt en undersökning som den Frankrike-baserade bildelsförsäljaren Mister Auto låtit utföra.

Ny premie kan sänka utsläppen från befintliga bilar

Rodin FZed är nästan Formel 1

Mer än var tionde bilist kör med olaglig syn

Motorgalan – guldregn över branschen

När Motorgalan brakade loss på Berns Salonger i Stockholm stod branschens hjältar i centrum. För en kväll firades finalister och vinnare från alla håll.

M Sverige positiva till nya EU-krav på bilars säkerhet

Nyhetsbrev

Bilprovningen först att erbjuda Swish

Arkiv

Kinesiska Evergrande miljardinvesterar i Nevs

SBF står bakom EU-manifest för rättvisa digitaliseringsmöjligheter

Plus

Tema Verkstadsutrustning: Nya sätt att tjäna pengar i en traditionell bransch

När servicetillfällena minskar gäller det att hitta nya sätt att få in kunderna i verkstaden. Då är rätt utrustning nyckeln till framgång.

Hedin planerar sälja Byton i Norden

Däckmontör – ett slitsamt yrke

Svenska konsekvenser av FCA- och PSA-affären

När Peugeot slår sig ihop med Fiat Chrysler får det globala konsekvenser. Men vad det kommer att betyda för den svenska marknaden vet man ännu inte.

Ledare #37: Motorgalan är höstens ljus

Skolverket ser över återkravsbeslut

Kina skiftar exportfokus från USA till Europa

Ingo lanserar sin första gör-det-själv-biltvätt

Lönsamheten ökade trots skepsis kring Godkänd Bilverkstad

Att certifieras som Godkänd Bilverkstad, GBV, var en självklarhet för delägarna på Meca-företaget Fändriks Fordonsteknik i Kristinehamn och Karlskoga. De anställda var dock något skeptiska till en början, men lönsamheten har ändå ökat.

Midland lanserar fri vägassistans för mopedbilar

Godkänd Bilverkstad ökar lönsamheten för mindre verkstad

Certifieringen Godkänd Bilverkstad börjar påverka verksamheterna ute i landet. En mindre verkstad i Hässleholm har sedan certifieringen ökat lönsamheten både vad gäller ekonomin och kundnöjdheten.

Bilhandlare frustrerade när Blocket ser genom fingrarna

Blocket vill ha en anmälan från en konsument för att agera mot handlare som finns på svarta listan. Detta trots att man mottagit en komplett lista på bilhandlare som finns på svarta listan men fortsätter att annonsera på Blocket.

Framtidstron avtar bland underleverantörer

Plus

Svarta listans företag står kvar i två år

Att inte följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer kan få stora konsekvenser. Även om det inte är lagligt bindande.

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Teknikföretagen förutspår fortsatt avmattning

Koenigsegg rekryterar hundratals personer

Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

Amerikanska tilläggstullar drabbar svensk bilindustri

Yrkesplugget lånar Skoda av Möller Bil

Se alla Företagens egna nyheter

Peugeot Partner + Berlingo + Combo Dragkrok

Personligt bemötande är bara förnamnet

Så här fungerar vår parkeringssensortestare

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Lys upp din vardag

Video af det nye GDW Dragkrok system

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Mercedes A sedan dragkrok T60 system från GDW W177

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Ny hjulinställare i sortimentet – John Bean V2280

Ljustest - Vi har två vinnande ljusramper

5-års garanti på alla Budweg bromsok köpt från Triscan

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

DSG-kopplingar till 02E DQ250 nu på lager!

En ny och unik totallösning

Volkswagen T Cross dragkrok för det nye T60 system från GDW

Sänd till en kollega

0.135