23948sdkhjf

KGK: Branschens förändring mer möjlighet än hot

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

När bilbeståndet ska bli fossilfritt väntar elektrifiering. Det kommer att påverka bilverkstäderna och hos KGK ser man nya affärsmöjligheter.

För en utomstående kan KGK:s verksamhet vara svår att överblicka. Man driver verkstadskedjan Autoexperten, man säljer utrustning och tillbehör till originalhandeln och man erbjuder verktyg genom Kamasa Tools, bland mycket annat. Här finns bilvärmare, takboxar, alkolås och – bilstereo.

Läs också: Gordon Murrays senaste är en Poké-boll

– Visste du att vi fortfarande säljer bilstereo, frågar bolagets vd Johan Regefalk när Motormagasinet träffar honom på huvudkontoret i Sollentuna.

För även om den huvudsakliga marknaden för bilstereo i princip raderades ut för 20 år sedan finns det fortfarande en efterfrågan, inte minst till olika typer av arbetsfordon. Att KG Knutsson fortfarande ser en affär i bilstereo är symptomatiskt på hur företaget fungerar: det finns en långsiktighet i allt man tar för sig.

– Långsiktigheten finns i handlingen, i det sätt vi agerar och inte lika mycket i hur vi skriver långtgående affärsplaner, förklarar Johan Regefalk.

Han pekar på att företaget visat svarta siffror i över 70 år, samtidigt som man har höga lojalitetsvärden hos kunder och personal. Samtidigt måste han och företaget utmana sig själv och ställa sig frågan om man gör rätt, om det här är det bästa sättet att driva företaget för framtiden.

Läs också: Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

– Min uppgift, det är att se till att vi är snabbrörliga. Att vi fortsätter att vara snabba att flytta oss och ställa om till nya kundbehov.

Med det menar han att branschen står inför en enorm omstrukturering och att landskapet förändras hela tiden. Omställningen till ett fossilfritt samhället ställer nya krav och ett företag som KGK kan inte stå still.

– Vår mobilitet måste bli mer hållbar. Vi tror verkligen att vi och vår bransch har mycket att bidra med.

För företagets sju olika affärsområden kommer omställningen att innebära olika typer av utmaningar.

Läs också: Så mycket försämras ett elbilsbatteri med tiden

– Autoexperten-affären, den kommer att vara lysande i många år framöver, säger Johan Regefalk. Bilarna behöver servas, den delen kommer inte att försvinna.

Det beror inte minst på att Autoexperten är starkast på bilar som är några år gamla, så det kommer att ta ett tag innan den nya generationen el- och hybridbilar blir en betydande del av de bilar som når kedjans verkstäder. Men Johan Regefalk ser att även elbilarna kommer att behöva service i framtiden – och att verkstäderna måste välkomna dem även om de ännu inte ger stora intäkter.

– På reservdelssidan är bromsområdet det största hos oss i dag. Och elbilarna, de bromsar med motorerna, så antagligen kommer det att gå åt mindre bromsbelägg. Men varför säljer vi så mycket bromsok i Sverige?

Svaret som Johan Regefalk far efter är vägsalt och det, i kombination med att bromsarna används sällan, kommer att innebära att många kärvande ok och rostiga skivor kommer att behöva bytas på elbilsbeståndet.

Läs också: Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

– De flesta kan ju inte ens bromsa med dagens bilar så att skivorna håller sig blanka, säger Johan Regefalk med glimten i ögat.

Men samtidigt som affären för Autoexperten spås en lysande framtid ser man en snabbare förändring hos en annan stor kundgrupp: bilhandeln.

– Där vi först kommer att se skillnad hos oss, det är hos bilhandlarna. Om fem till sju år, då kommer antagligen de flesta nya bilar att ha en elmotor av något slag. Då kommer de produkter vi säljer till bilhandeln att påverkas. För har du en elbil så har du en app för att värma upp bilen när den står på laddning och då blir det helt plötsligt en annan efterfrågan på Webasto- och Calix-värmare.

För att möta den nya verkligheten har KGK tagit in lösningar för elbilsladdning i sortimentet och man utvecklar också affären kring olika tjänster som rör bilanvändning.

Läs också: MRF och SFVF utvecklar elsäkerhetsstandard – på var sitt håll

– Vi kan hitta på hur mycket som helst: Det gäller bara att vi är öppna för det.

Men samtidigt som man omfamnar det nya slår man vakt om det man har.

– Vi får inte glömma de affärer vi gör i dag med sådant som olja, filter och tillbehör. Om vi ökar våra marknadsandelar och gör det fortsatt skickligt, då kan det vara hur bra som helst för oss. Vi måste utveckla befintliga affärer samtidigt som vi hänger på nya kundbehov.

Just olja ser Johan Regefalk som intressant och man har nyligen tagit in ännu ett oljemärke i sortimentet, Shell. Där ser han en fortsatt marknad, för även om elbilar inte kommer att behöva oljebyten så kommer förbränningsmotorer inte att försvinna från vägarna över en natt. Med hybridteknik och biobränslen kan de leva länge än.

– Även en bil som går på fossilfria bränslen måste byta olja. Om vi är skickliga kommer affären olja bli större för oss än vad den har varit tidigare.

Så Johan Regefalk ser på olja som på bilstereo: ryktet om dess död är betydligt överdriven. Och hos KGK ser man en långsiktighet även i den affären.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Inzile ökar produktionen och säkrar avtal med Bosch

Ser en stor efterfrågan på sin första modell. ”Begränsningen ligger helt i vår produktion.”

Världspremiär för helt nya VW Caddy

Större andel stulna bilar försvinner

Antalet bilar som stjäls minskar. Men de som försvinner för gott utgör en allt större andel.

Plus

Tema Sommardäck: "Bra däck är bättre än ett säkerhets-bälte"

Plus

Tema Sommardäck: Klarar däcken kraven är de godkända

Gordon Murrays senaste är en Poké-boll

Det var kanske inte vad vi väntade oss av en geniförklarad Formel 1-konstruktör. Men Motiv är en ensitsig, självkörande elbil

Nyhetsbrev

Plus

Tema Sommardäck: Kunskap en faktor för däckförsäljning

Arkiv

FKG: beslut om korttidsarbete bedöms komma snart

I förra numret av Motormagasinet skrev vi om branschorganisationen Fordonskomponentgruppens arbete för att få ett beslut om korttidsarbete och kompetensutveckling. Nu är FKG övertygade om att ett lagförslag i frågan klubbas igenom i riksdagen inom kort.

Första omcertifieringen för MBC klar

Transportstyrelsen polisanmäler fuskande gymnasieskola

Framtidsgymnasiet i Kristianstad har polisanmälts av Transportstyrelsen. Anmälan gäller osant intygande.

Plus

Tema sommardäck: Compilator lanserar webbshop för däckbranschen

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

Däckmässan i Köln 3D-printar däck

Slutspurt gav Europa plus i bilförsäljningen

AkzoNobels färger åter på McLarens F1-racer

Opel åter till Japan

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Ledare #7: Ordförande Li städar upp

SFVF satsar på handlarutbildning

Plus

Falska körkort utmanar bilbranschen

Var tredje minut sker ett bedrägeri i Sverige kopplat till id-kapning och många hemsidor erbjuder försäljning av falska körkort. Dessutom är det svårt att identifiera ett förfalskat körkort utan en så kallad id-scanner. Detta utmanar bilbranschen – eftersom falska körkort används vid exempelvis provkörningar.

Svartarbetare på verkstäder fortsatt problem

Illegal arbetskraft har länge varit ett bekymmer för bilverkstadsbranschen, något som åtta myndigheter försökt motarbeta sedan 2018. Nya kontroller har gjorts under de senaste veckorna och i ett pressmeddelande från Arbetsmiljöverket konstateras det att det inte blivit bättre.

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

Utredning från Svebio för mer biodrivmedel

MRF kartlägger risk för reservdelsbrist

Utbrottet av coronavirus har medfört stängda fabriker och avbrott i leveranser. Nu kartlägger MRF risken för brist på reservdelar.

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner

Storbritannien tidigarelägger fossilförbud

Nya regler vid förarprovet

Se alla Företagens egna nyheter

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Mobilitet i fokus

Backa som ett proffs

Transportföretagen får 530 000 kronor till validering!

Sänd till en kollega

0.11