23948sdkhjf

WLTP-hotet får försäljningstatistiken att skjuta i höjden

Bil Sweden höjer nybilsprognosen. Anledningen är den förväntade höjningen av fordonsskatten efter årsskiftet, då WLTP ska ligga till grund för bonus malus-beräkningarna.

Uppgången på bilmarknaden fortsätter. I oktober nyregistrerades 28 procent fler personbilar jämfört med oktober förra året. Lätta lastbilar ökade med 15 procent.

Läs också: Trots köpfest: många fordon blir stående

Bakgrunden har med fordonsskattesystemet bonus malus att göra. Dels genom att fjolårsförsäljningen dalade efter införandet och det påverkar jämförelsen med året siffror. Dels för att man ser att skatten kommer att höjas ytterligare vid årsskiftet, när de nya WLTP-utsläppssiffrorna ska ligga till grund för skattesatserna.

– Uppgången för både personbilar och lätta lastbilar beror till stor del på att många vill passa på att köpa innan fordonsskatten höjs vid årsskiftet, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

Därför höjer Bil Sweden sin nybilsprognos för helåret 2019, från 335 000 till 345 000 bilar.

– Prognosen för nyregistrerade lätta lastbilar i år ligger kvar på 50 000 fordon, där takten varit lägre än väntat tills nu, fortsätter Mattias Bergman.

Läs också: Galet sug efter begagnade bilar

Laddbara bilar, alltså elbilar och laddhybrider, ökade med 31 procent i oktober och med 34 procent under årets första tio månader. Totalt utgör de 11,8 procent av försäljningen, en blygsam uppgång jämfört med 11,5 procent i oktober i fjol.

– Vi förväntar oss en fortsatt ökning i absoluta tal, men en något lägre andel än tidigare beräknat för året till följd av ökningen av övriga fordon på grund av förändringarna i skattesystemet, säger Mattias Bergman.

Gasbilarnas andel av totalmarknaden stiger, om än från låga nivåer. I oktober stod gasbilar för 1,8 procent av försäljningen jämfört med blygsamma 0,3 procent samma period i fjol.

Till sist noterar Bil Sweden att nyregistreringarna av eldrivna bussar, exlusive direktimport, har ökat med 288 procent hittills i år, jämfört med fjolåret. Av den totala bussmarknaden utgör eldrivna bussar därmed 5,6 procent. Och den siffran tror man kommer att öka ytterligare.

– Baserat på de offentliga upphandlingar som pågår nu så förväntar vi oss en kraftig uppgång under nästa år, avslutar Mattias Bergman.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.094