23948sdkhjf

Volkswagen har inlett sitt paradigmskifte

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Måndagen den 4 november inledde Volkswagen det paradigmskifte man arbetat mot i flera år. Den första ID 3:an rullade ut från produktionsbandet och ingen mindre än tyska förbundskanslern Angela Merkel var med under ceremonin.

Ceremonin ägde rum på Volkswagens fabrik i Zwickau, en av Tysklands största och viktigaste orter för bilproduktion. Motormagasinet var på plats och förutom biljättens egna chefer medverkade även regionala politiker och självaste förbundskansler Angela Merkel. För henne var det en viktig dag.

Läs också: Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

– Folk måste kunna ha råd med en elbil, därför kommer vi fortsätta subventionera elbilar. Zwickau har varit en grundpelare i den tyska bilindustrin och med detta kommer den fortsätta att vara det, sade hon.

Den nya elbilen ID 3 är den första i den kommande så kallade ID-familjen, och nu när produktionen av den är igång är också det paradigmskifte Volkswagen strävat mot i flera år igång. Skiftet som handlar om att bli 100 procent fossilfri till 2050.

Fabriken i Zwickau är den största i Europa som kommer vara helt ämnad för elfordon och ett gigantiskt traineeprogram för de anställda har genomförts. Det är en investering på 1,2 miljarder euro.

– Frågan är inte längre om elfordon kommer att göra ett genombrott, frågan är snarare hur snabbt de kommer att göra genombrottet och i vilken region, sade Herbert Diess, Volkswagens vd.

Läs också: Tema Reservdelar: Så arbetar verkstäderna med hållbarhet

Och han förklarade också varför Zwickau, som ligger i Sachsen i östra Tyskland, varit och är så viktig för bilindustrin.

– Om vi komponerar ett ljudspår från den här bilplatsens långa historia är de första tonerna från en Horch-åttacylindrig motor. Det följs av Trabant tvåtakt och sedan en fyrcylindrig Volkswagen. Och från i dag fortsätter detta ljudspår med surret av ID.3:s elmotor. Zwickau har den rikaste traditionen i Tysklands bilindustri och från i dag har den också det mest framtidssäkra.

Hur ser framtiden ut då? Man är så klart positiv till vad elbilen gör för miljön och konsumenternas ekonomi i det vardagliga användandet. Men det finns utmaningar också, kring bland annat, eller framför allt, eftermarknaden eftersom en elbil kräver mindre service. Volkswagens försäljnings- och marknadsdirektör Jürgen Stackmann erkänner detta, men känner sig ändå väl förberedd inför den förändringen.

– Det är en utmaning eftersom många inom vårt nätverk är beroende av eftermarknaden. Och det är en simpel ekvation: om du inte kan tjäna lika mycket pengar på en bil så måste du ha den inom servicenätverket längre. Vi jobbar nu därför med lojalitet, så att kunderna ska stanna längre.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

Däckmässan i Köln 3D-printar däck

Slutspurt gav Europa plus i bilförsäljningen

AkzoNobels färger åter på McLarens F1-racer

Opel åter till Japan

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Nyhetsbrev

Ledare #7: Ordförande Li städar upp

Arkiv

SFVF satsar på handlarutbildning

Plus

Falska körkort utmanar bilbranschen

Var tredje minut sker ett bedrägeri i Sverige kopplat till id-kapning och många hemsidor erbjuder försäljning av falska körkort. Dessutom är det svårt att identifiera ett förfalskat körkort utan en så kallad id-scanner. Detta utmanar bilbranschen – eftersom falska körkort används vid exempelvis provkörningar.

Svartarbetare på verkstäder fortsatt problem

Illegal arbetskraft har länge varit ett bekymmer för bilverkstadsbranschen, något som åtta myndigheter försökt motarbeta sedan 2018. Nya kontroller har gjorts under de senaste veckorna och i ett pressmeddelande från Arbetsmiljöverket konstateras det att det inte blivit bättre.

Utredning från Svebio för mer biodrivmedel

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

MRF kartlägger risk för reservdelsbrist

Utbrottet av coronavirus har medfört stängda fabriker och avbrott i leveranser. Nu kartlägger MRF risken för brist på reservdelar.

Holmström Bil tar in Peugeot

Tuffare tull-tag mot stöldligor

Plus 1

Så mycket försämras ett elbilsbatteri med tiden

I de flesta fall försämras elbilsbatteriers kapacitet mycket långsamt. Men det finns faktorer som accelererar processen. Det visar data från kanadensiska Geotab.

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Fler indragna körkort

I fjol återkallades nästan 37 000 körkort i Sverige, vilket är en ökning med 6 procent jämfört med året innan. Den största procentuella ökningen sker i kategorin rattfylleri eller drograttfylleri. M Sverige vill därför se alkolås i alla nya bilar.

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Mer jämställdhet i ackrediteringsvärlden

Mazda firar 100 år av finurlighet

Biltillverkaren vi i dag känner som Mazda Motor Company såg dagens ljus för 100 år sedan. Men från början handlade det inte om bilar.

Plus

Tema Reservdelar: Så arbetar verkstäderna med hållbarhet

När kraven på hållbarhet i verkstäder ökar råder det delade meningar på olika arbetsplatser. En del tycker att det är en självklarhet medan andra är mer kluvna.

Årets Hållbarhetsprofil: ”Egentligen vill man inte vara unik”

I de flesta kategorier gäller det att sticka ut för att vinna pris, men för Årets Hållbarhetsprofil är inte det ett särskilt viktigt mål. Det handlar istället om att brinna för saken och att göra det man tycker är rätt.

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner

Storbritannien tidigarelägger fossilförbud

Nya regler vid förarprovet

Härnösand får ny besiktningsstation

Opel bygger batterifabrik i Tyskland

Hedin diskuterar samgående med holländska Stern

Se alla Företagens egna nyheter

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Mobilitet i fokus

Backa som ett proffs

Transportföretagen får 530 000 kronor till validering!

Min silikon härdar inte som den ska? Vad händer nu då..?

Sänd till en kollega

0.125