23948sdkhjf

Ledare #38: När konkurrensen spårar ur

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

En bilhandlare i USA fuskade inte bara lite grann. Till slut fick han fly landet. Nu vill han komma tillbaka, på sina egna villkor.

Konkurrens ska ske på lika villkor. Man möter ofta en berättigad oro över osund konkurrens hos branschaktörer som försöker sköta sig. Det kan handla om att man anstränger sig för att leva upp till kraven i Godkänd Bilverkstad när grannen valt att skippa det helt och hållet, eller kanske att man försöker få snurr på sitt däckhotell när man undrar om den där containerverksamheten nere på hörnet verkligen har allt pappersarbete i ordning.

Läs också: Bilhandlarnas vardag hettar till

Kanske handlar det till och med att man försöker konkurrera med "verkstäder" som baserar sin verksamhet på illegal arbetskraft och fakturafria betalningar, verksamheter som bedrivs från samhällets skuggsida och som inte ens försöker att framstå som legitima.

Eller så är det så illa som i fallet med Afzal "Bobby" Khan. Han drev lyxbilsfirman Emporio Auto Group i New Jersey i USA och sålde bara det bästa i bilväg till de rika och berömda. Bortsett från att de rika och berömda aldrig såg röken av några bilar. Det enda de fick var avbetalningskrav på sina miljonlån.

När myndigheterna började gräva i fallet fann man att åtminstone 75 kunder till Khan blivit lurade och han åtalades 2015 för att ha svindlat bort 1,7 miljoner dollar i ett tjugotal av fallen.

Då flydde han landet.

Läs också: M Sveriges påstående är "raljerande"

Den federala polismyndigheten FBI satte upp Khan på sin lista över de mest eftersökta brottslingarna och utlovade en belöning på 20 000 dollar för uppgifter som skulle leda till ett gripande. Men Khan var borta, ryktesvis i ett land som saknar utlämningsavtal med USA.

Nu verkar han ha ångrat sig. I en intervju med tv-kanalen Fox News säger Khan att han vill överlämna sig till de amerikanska myndigheterna, men att han vädjar för döva öron.

"Vad mer måste jag göra? Jag praktiskt taget ber er att gripa mig", säger han till tv-kanalen. Det är anmärkningsvärt, eftersom han riskerar att dömas till fängelse i upp till 100 år. Som skäl till att han vill återvända anger han hustruns behov av läkarvård, och barnens behov av skola.

Men det finns förstås en hake. Khan vill förhandla. Khan vill ha fri transport tillbaka till USA för sig själv och sin familj och han vill att en väntande bot om 60 000 dollar för att ha brutit mot visumreglerna ska skrivas av.

För det är väl så man förhandlar, om man är van vid att sälja bilar som inte finns.

Mer om: bilhandel | Ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Northvolt etablerar batteriåtervinning nästa år

"Hello Volkswagen"

Provkörning VW Golf 1,5 TSI 150 hk och 1,5 eTSI 150 hk. Motormagasinet har testat nya Golf i bergen utanför Porto. Med hybridversioner och en digital omvandling invändigt tar trotjänaren ett steg in i framtiden.

Svenskar kollar sina däck oftare än belysningen

Nytt innovationsprojekt för fordonsindustrin

Bilmärket som inte vill vara ”ännu ett varumärke”

Volvos systerbolag Lynk & Co var på plats på Stora Mobilitetsdagen som anordnades av Dagens industri. Företagets vd Alain Visser höll tal och trots att han var sist ut och det var sent på dagen fångade han publikens intresse. Hans tal var nämligen något kontroversiellt, i bilindustrins öron.

Tungram tillbaka i Sverige efter 30 år

Nyhetsbrev

Ingo lanserar sin första automattvätt

Arkiv

Stor ökning av elbilsförsäljningen enligt ny prognos

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Konjunkturinstitutet dömer ut bonus malus

Bonus malus-systemet för fordonsskatt är inte effektivt för att nå Sveriges klimatmål. Det menar Konjunkturinstitutet i en ny rapport.

Kortare livslängd för bilar kan minska CO2-utsläppen

Kvdbil har genom ett samarbete med Chalmers undersökt om en bil har en optimal livslängd ur ett miljöperspektiv. Det finns klimatmässiga fördelar med att återvinna en bil efter elva år.

Affärsläget fortsätter att försvagas för industrin

Borås Bil fördjupar samarbetet med KBV

Jaguar ger din I-Pace extra skjuts

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Se alla Företagens egna nyheter

Dragkrok GDW Suzuki Vitara & SX4 S-Cross

Ny nyckeltag

NLGI-klass för smörjfett – vad innebär det?

Har du sett Dagens lucka?

Sogefi-filterteknologi I den lyxiga Maserati SUV Levante

Audi A6 + A6 Avant fast och avtagbar dragkrok

Musikhjälpen 2019 - G A Lindberg sponsrar med flera bidrag!

Tesla: Triscan först med drivknutar och manschetter

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Produktnyhet från Purflux! LS1079

Jeep Cherokee Facelift fast och avtagbar dragkrok

Har du behov av kabel på rulle?

i70 Pro: IP67-klassad tablet - leasing från 750 kr/mån.

Det ekosmarta alternativet!

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

Transportföretagen riggar för Automässan

Kostnadsfritt webbinarium den 16 dec kl. 10:00

Galwin fortsätter att utöka turbo sortimentet

Kia Ceed 5 dörrar, avtagbar dragkrok från GDW

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Sänd till en kollega

0.138