23948sdkhjf

Ford presenterar helelektriska Mustang Mach-E

För första gången på 55 år utvidgar Ford Mustang-familjen med Mustang Mach-E. Modellen lanseras i Sverige under 2020 och är en del av ett omfattande sortiment av elektrifierade modeller.

Nu är Mustang redo för en elektrisk framtid. Nya Mustang Mach-E är helt elektrisk SUV och har fått liv genom en utvecklingsprocess som helt koncentrerats på kundens behov och önskemål.

Läs också: Ny elbilsplattform till Volvo Cars

När Mustang Mach-E startas med fyrhjulsdrift tillämpas det nya Mach-E 4X-systemet som fördelar vridmomentet mellan fram- och bakaxlarna. Mustang Mach-E kommer också finnas i en GT-version som gör noll till 100 kilometer i timmen på mindre än fem sekunder.

Framstegen inom batteriteknik är avgörande för att kunna leverera en Mustang Mach-E som är rymlig och praktisk med en vacker silhuett och med den roliga karaktären som är viktig för våra kunder i Europa, säger Ulrich Koester, chef för elektrifierade fordon på Ford Europa i ett pressmeddelande.

För att dra nytta av det extra utrymmet som elektrifieringen ger, arbetade Fords formgivare mycket med kunder för att förstå hur de föredrar att använda interiören i sina bilar. Mustang Mach-E är designad med SUV-storlek så att fem vuxna sitter bekvämt och ger gott om plats för vänner, barn och bagage.

Utöver det främre bagageutrymmet på 100 liter rymmer det bakre bagageutrymmet 402 liter. Med de bakre sätena nedfällda har Mustang Mach-E 1420 liter utrymme.

Läs också: Framtidens fordonsmålning använder bläckstråle

Mustang Mach-E har ett B&O-ljudsystem av högsta kvalitet som är sömlöst integrerat över hela den främre panelen och flyter över ventilationsutblåsen som en soundbar. Det fällbara armstödet fungerar även som förvaring för mindre väskor. Klassiska kännetecken för Mustang-design, som den dubbelkåpade instrumentpanelen avrundar också inredningen.

Panoramaglastaket har en speciell beläggning på glaset med ultraviolett skydd hjälper interiören att bli svalare på sommaren och varmare på vintern. Dessutom hjälper ett inre lager mellan glaset att skydda mot ultravioletta strålar.

Mustang Mach-E kommer att finnas i både Standard Range (75,7 kilowattimmars litiumjonbatteri) och ett större batteripaket, Extended Range (98,8 kilowattimmar) som har en målräckvidd med WLTP-cykeln på upp till 60 mil, med bakhjulsdrift.

Lanseringen av Mustang Mach-E är början på en ny era för Ford och vi är väldigt glada över att lansera den nya modellen i Europa. Mustang Mach-E representerar så mycket mer än bara körning med nollutsläpp. Det handlar om stressfria upplevelser och total trygghet för alla ägare av elfordon, avslutar Stuart Rowley, Europachef på Ford.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094