23948sdkhjf

McLaren Elva skippar vindrutan

Den senaste värstingmodellen från McLaren tar jakten på låg vikt till en ny nivå. Den saknar nämligen vindruta.

För ett år sedan, med moms, presenterade Ferrari en helt fantastisk bil, den vindrutelösa Monza SP1/2 som skrattade komfortkrav i ansiktet. Den är ett badkar för farthungriga, med 810 hästkrafter under huven.

Brittiska McLaren tycks ha uppfattat vinken. För nu lanserar de en precis lika utflippad bil, kallad McLaren Elva. Och den har fem hästkrafter fler än Ferrari.

Namnet Elva är en hälsning till 1960-talets tävlingsbilar McLaren-Elva M1A, B och C, en serie racersportvagnar som konstruerades av Bruce McLaren och byggdes av brittiska Elva med monstruösa, amerikanska V8-muskler. De hade inte heller några vindrutor.

För det är just det som är det utmärkande draget hos McLaren Elva: den saknar vindruta. I stället ska aktiva aerodynamiska hjälpmedel styra bort luftflödet från de åkandes ansikten och McLaren lovar att man ska kunna köra Elva utan integralhjälm.

Chassilådan består av kolfiber, precis som karosspanelerna, och eftersom här varken finns fönsterrutor eller tak håller man vikten nere. McLaren anger ingen siffra, bara att Elva är den lättaste modellen i sortimentet. Vad man däremot har en siffra på är priset: 1 780 462 euro, eller knappt 20 miljoner kronor. Skynda dig om du är sugen, för man kommer bara att bygga 399 bilar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094