23948sdkhjf

Så har det gått för Mercedes nya agentavtal

I våras byttes svenska Mercedes återförsäljaravtal ut till ett så kallat agentavtal. Märket är piloter för den typen av försäljningsmodell i Sverige och omställningen tog tid att vänja sig vid, men Mercedes är övertygade om att den nya modellen är bättre.

Veho Bil Sverige AB är helägt av Veho Oy Ab i Finland och sedan 8 april 2019 förmedlar de affären istället för att själva äga den. Det innebär att de tidigare köpte in bilarna och därefter sålde dem, medan i dag förmedlar de försäljningen mellan kunden och generalagenten i Sverige.

Läs också: Ny vd på Mercedes-Benz Sverige och Danmark

– Mercedes tror att framtiden kommer se ut så här. Det är numera slutprutat vilket underlättar för kunden och ett annat syfte är att försvara försäljningen så att oseriösa handlare försvinner, berättar Metin Basberber, vd för Veho Bil.

Än så länge har omställningen bara berört nya personbilar, vilket innebär att begagnade bilar fortfarande säljs på samma sätt som tidigare. Det, i kombination med att alla system för den nya modellen inte fungerade i början, gjorde att omställningen inte var en dans på rosor.

– Nya agentavtalet fick oförtjänt kritik i början för att systemet inte var helt klart, och samtidigt tyckte några att man tappade affärsmannaskapet med fasta priser, men nu fungerar det mycket bättre, säger Metin Basberber.

Fördelar han ser med modellen är att agenterna sparar på lagerkostnader eftersom samtliga bilar, inklusive demonstrationsbilar, lagerhålles av Mercedes.

Läs också: Miljardförlikning för Mercedes i USA

– Vi är sedan sex år exklusiva Mercedes-handlare vilket har varit enklare för oss i en förändringsprocess för att koncentrera oss på ett märke.

Mercedes har även beräknat att återförsäljarna ska spara på de administrativa kostnaderna i form av personal men det har man inte på Veho Bil kunnat se ännu.

Trots att försäljningen går bra är det svårt att se den riktiga lönsamheten i det nya agentavtalet eftersom man under 2019 har levererat bilar i både det gamla återförsäljaravtalet och i det nya agentavtalet.

– Vi har en fast intäkt plus en rörlig del så vi får se hur de nya nivåerna kommer påverka lönsamheten. Vi kommer att kunna räkna ut det mer exakt när vi stänger böckerna för året 2019.

Agentavtalet är ett projekt som kommer pågå i fyra år, därefter ska modellen analyseras innan man bestämmer vilken som fungerat bäst. Men under tiden har Veho Bil en tät dialog med Mercedes och kvartalsvisa avstämningar görs.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.093