23948sdkhjf

Batterifejd kan påverka elbilsproduktion

Två av världens ledande batteriproducenter för elbilar har hamnat i luven på varandra. Nu flyger det anklagelser om stulna affärshemligheter och stämningar för patentintrång.

Enligt Automotive News började alltihop när koreanska SK Innovation vann budet om att förse Volkswagen med elbilsbatterier i USA. En affär värd tiotals miljarder kronor. LG Chem gillade inte att de missat affären och i samma veva tappat 77 medarbetare till sin rival SK Innovation. LGC drog därför helt sonika SKI inför rätta med anklagelser om att ha stulit affärshemligheter. Flera stämningar om patentintrång har följt.

Rättegångshandlingar som har studerats av Reuters nyhetsbyrå visar att de två batteritillverkarna försöker att hindra varandra från att sälja och importera elbilsbatterier som ska hamna i VW-fordon, Ford-pickuper, GM:s Bolt, Jaguar I-Pace, Audi e-tron och Kia Niro.

Automotive News rapporterar vidare att det som står på spel är de båda koreanska företagens förmåga att kunna förse biltillverkare i USA med batterier just när företagen försöker säkra tillgången på sådana innan en förväntad ökning av efterfrågan.

Volkswagen har uttryckt en oro för att det inte ska finnas tillräckligt med batterier för alla elbilar som de planerar att trycka ut under de kommande fem åren. Enligt det koreanska institutet SNE Research förväntas marknaden för elbilsbatterier växa med 25 procent årligen och vara värd 167 miljarder dollar 2025 (cirka 1 600 miljarder kr).

Enligt ett domstols-PM som snappats upp av Reuters anklagas SKI för att ha förstört bevis vilket då pekar på att de gjort sig skyldiga till brott. SKI förnekar ett sådant handlande och säger i uttalande att de samarbetar med utredningen och att påståendena är grundlösa.

Stämningarna om patentintrång betyder att den (eller de båda) förlorande inte kommer kunna marknadsföra produkter som använder berörda patent i USA. Fejden pågår även i koreansk domstol.

Beejay Kim är en batterikonsult som Automotive News har pratat med och säger att VW kan behöva medla eftersom fejden inte bara kan påverka batterileverantörer utan även minska konkurrensen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.084