23948sdkhjf

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Nu är det värre än någonsin, svarta verkstäder har ökat, säger Bo Ericsson, vd på Svenska Fordonsverkstäders Förening, SFVF.

Svartarbete inom fordonsbranschen har pågått länge, men enligt Bo Ericsson är det allra värst nu. Och problemet har ingen quick fix.

Vi har ju diskuterat körkort för att driva verkstad, men i Norge där man har ett sådant system finns det fortfarande svarta verkstäder, säger Bo Ericsson.

Han tror mer på regelbundna kontroller, men belyser ett bekymmer med det: de svarta verkstäderna ”finns inte”. Man kan inte finna dem i register över bolag och är på så vis svåra att upptäcka. Därför behöver allmänheten komma med tips.

När vi frågade 1600 personer om de känner till en svart verkstad sa alla ja. Men inte många vågar lämna en anmälan även om den är anonym, man vill inte att det ska komma fram. Varje tips vi fått har däremot lett till att man kommit på en sådan här verksamhet, det är ju guldkorn för oss.

I en tidigare artikel berättade Motormagasinet om att försäkringsbolagen ställer krav på skadeverkstäder som väljer att ansluta sig. Krav på bland annat arbetsmiljö, att man följer lagar och regler. Bo Ericsson anser att det är bra för att det är ett steg i rätt riktning, men att det också måste följas upp.

På något sätt tycker jag man ska säkerställa att personalen har goda arbetsvillkor, det finns ju de som jobbar svart och inte tar hand om sin personal, vilket är olyckligt. Och de som konkurrerar med de företagen blir det ju svårt för. Och om försäkringsbolagen då lägger ut jobb till de svarta verkstäderna snedvrider det ju hela konkurrensen.

Hur ska man säkerställa att försäkringsbolagens krav följs då?

Det är ju genom kontroller. Men vi kan inte heller kontrollera ihjäl oss för det kostar pengar. Om en verkstad sköter sig räcker det med en kontroll vartannat år.

Motormagasinet har tidigare även rapporterat om det samverkansarbete som åtta myndigheter håller på med som syftar till bland annat bilverkstäders arbetsmiljö och laglighet. Bo Ericsson menar att det är ett viktigt arbete, men att det är ironiskt att man först tagit bort myndighetskontroller för att sedan införa dem igen.

Innan den välkända diskoteksbranden i Göteborg 1993 gjorde myndigheter kontroller, men efter branden ändrades lagstiftningen. Men nu har man ju tvingats till det här samverkansarbetet – där bland annat kontroller görs igen, säger Bo Ericsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078