23948sdkhjf

Kortare livslängd för bilar kan minska CO2-utsläppen

Kvdbil har genom ett samarbete med Chalmers undersökt om en bil har en optimal livslängd ur ett miljöperspektiv. Det finns klimatmässiga fördelar med att återvinna en bil efter elva år.

Kvdbil har initierat ett samarbete med Chalmers industriteknik, där man utifrån tillgänglig livscykelanalysdata undersökt huruvida bilen har en optimal livslängd ur ett CO2-perspektiv.

När ska en bil, ur ett klimatperspektiv, optimalt bör bytas ut mot bilar med nyare teknik och samma drivmedelsform. Det visade sig att vi har mycket att vinna på att korta livstiden för en stor del av den befintliga fordonsflottan, säger Lars Nykvist, vd på Kvdbil i ett pressmeddelande.

Beräkningar visar att den optimala livslängden för en medelstor bensinbil är 10-11 år, sett till CO2-utsläpp och baserat på att bilen byts mot en nyare bensindriven bil med bättre bränsleeffektivitet. Efter elva år är det ur ett klimatperspektiv bättre att köra en nyare modell. Beräkningar är hypotetiska utifrån den kunskapsbas och data som finns tillgänglig i dag.

Om de två miljoner bilar som är äldre än tio år togs ur systemet och samma mil istället kördes med nyare modeller med samma drivmedelsform, skulle besparingen i CO2-ekvivalenter vara över 400 000 ton per år, enligt beräkningar från Chalmers industriteknik.

Vi uppmanar politiker, fordonstillverkare, återvinningsindustri, bilförsäljare, banker, finansieringsföretag och andra aktörer till ökat samspel för att minska bilberget och dess klimatpåverkan. Det som behövs är hållbara systemlösningar utan att det medför stora kostnader för den enskilde och för staten. Tillsammans är jag övertygad om att vi kan klara det, säger Lars Nykvist.

Genom webbplatsen bilberget.se kommer forskningsresultat att publiceras öppet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.159