23948sdkhjf

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens Industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Konferensen började med att publiken fick frågan: ”Hur tog du dig hit i dag?”

Läs också: Ny elbilsplattform till Volvo Cars

Majoriteten av publiken svarade ”med bil” och ingen valde alternativet ”cykel” - vilket kanske berodde på vädret, denna snöiga decemberdag.

Stora Bildagen har varit en årlig konferens arrangerad av Dagens industri i 13 år. Till evenemanget i december 2019 bestämde man sig för att bredda fokuset och bytte därför namn till Stora Mobilitetsdagen.

Vi tar in alla delar för hållbara transporter. Hur man ska kunna förflytta sig enkelt och smidigt utan att planeten tar stryk. Det är tanken med den här konferensen, förklarar Karin Olander, reporter på Dagens industri och moderator för tillställningen.

Stora Mobilitetsdagen lockade 450 anmälda från bilbranschen, vilket är dubbelt så många jämfört med tidigare år. På programmet stod ett antal talare och temafördjupningar. Publiken fick interagera med sina mobiler genom att svara på frågor vid några tillfällen, där svaren visades på stora skärmen vid scenen. Man kunde även ställa frågor till talarna på samma sätt.

Läs också: Ny batteriteknik och våldsam prestandamodell på Teslas batteridag

På plats fanns även utställare från olika delar av branschen. Där kunde man känna och klämma på såväl elbilar som vätgasbilar, elsparkcyklar och prata med leasingföretag.

Jag tycker dagen har varit fantastiskt bra, man får information från olika perspektiv. Biltillverkare, batteritillverkare och så. Man får en helhet, säger Sunny Yang, inköpschef på Certego och besökare på eventet.

Urval av konferensens program:

Mattias Landgren, statssekreterare på infrastrukturdepartementet, pratade om hur Sverige ska ställa om till ett fossilfritt samhälle med mobilitet i fokus. Tryckte på att alla måste hjälpas åt och att man därför startat en elektrifieringskommission.

Läs också: Rotavdrag för laddstolpe föreslås

Peter Carlsson, vd på Northvolt, berättade om företagets framtida expandering.

Man måste komma upp i produktion för att komma ner i kostnader, sade han och syftade på kostnaderna för elbilar.

John Simlett, global future of mobility leader på EY, visade en video på hur framtidens mobilitet kan se ut. Att vi är på väg mot ett samhälle där man kan ha möten och boka restaurangbesök i bilen. Men också att man inte själv äger bilen, utan man är flera och delar på den.

Francisco Carranza, managing director på Nissan Energy, pratade om ett framtida airbnb för elbilar. Att man kan dela med sig av laddpunkter och exportera sin el från elbilen i framtiden, i ett ekosystem.

Läs också: Äldre bilar kan drabbas av reduktionsplikten

I en paneldiskussion fick Voi utrymme att prata om varför elsparkcyklarna är det bästa färdmedlet i storstäder och hur tekniken i dem kommer att förbättras inom de närmsta åren.

Isotta Cerri, ansvarig för bränsleceller på Toyota, presenterade sin syn på varför vätgas är bättre än el för att driva fordon. Framför allt handlade det om bilar som ska kunna ha längre räckvidd än 30 mil. Det är helt enkelt billigare att producera dem, menade hon.

Den röda tråden genom dagen var att alla måste jobba tillsammans för att vi ska kunna klara omställningen till elektrifierade fordon och klimatmålen för de kommande åren.

I slutet av konferensen fick publiken svara på vad de kommer använda för fordon om tio år. Svaret? ”Ren elbil som delas med andra” och ”elsparkcykel” fick lika många röster.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.063