23948sdkhjf

Volkswagens elbil får specialdäck från Continental

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

När Volkswagens nya elbil ID 3 rullar av bandet i Zwickau kommer de att ha däck från Continental. Både sommar- och vinterdäcken har anpassats speciellt för bilen.

Continentals däck kommer att fabriksmonteras på den nylanserade elbilen Volkswagen ID 3. Både sommar- och vinterdäcken för 18- och 19-tumsfälgar har anpassats för att möte de specifika krav som eldriften ställer.

Läs också: Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

Bland annat har däcken lågt rullmotstånd, någonting som blivit viktigt i däckbranschen på senare tid. Det berättar Per Linder, produktspecialist på Continental i Sverige:

– Rullmotstånd har blivit en av de viktigaste parametrarna inom däckbranschen eftersom det i högsta grad påverkar utsläppen för bilar.

Det beror på att biltillverkarna behöver nå EU:s utsläppsmål om 95 gram koldioxid per kilometer för att undvika böter. Det slipper man naturligtvis med en elbil; här handlar det i stället om att maximera körsträckan.

– Man kan tänka sig att kraven mellan elbilar och ”vanliga” bilar är olika, men för elbilar handlar det också om att ha så lågt rullmotstånd som möjligt för att helt enkelt kunna åka så långt som möjligt innan föraren behöver ladda bilen. Så det betyder egentligen att hela däckbranschen rör sig alltmer åt samma håll när det gäller rullmotstånd, oavsett om det handlar om elbilar eller bilar med förbränningsmotorer, säger Per Linder.

Läs också: Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

Det finns fler likheter mellan de båda biltyperna, som att man vill ha så lågt kupébuller som möjligt. Just däckbuller blir mer påtagligt i en elbil, som saknar motorljud. Här har Continental utrustat Volkswagen-däcken med en inre ljuddämpning i form av ett polyuretanskum som är limmat på insidan av däcken.

Continental kallar tekniken för ContiSilent och den gör att kupéljudet reduceras med upp till nio decibel beroende på fordon, hastighet och typ av väg man kör på.

Också en så till synes enkel sak som däcksidornas utformning har man lagt ner mycket arbete på för att få dem så aerodynamiska som möjligt, vilket också leder till längre räckvidd och lägre vindbrus.

Ytterligare en faktor som man har fått ta hänsyn till är däckslitaget. Ibland utpekas elbilar som särdeles snabba på att slita ut däck, i kraft av sin vikt och sin omedelbara momentleverans. Men Per Linder ser att biltillverkarna redan åtgärdat detta.

– Eftersom kraften kommer omedelbart när du trycker på gaspedalen i en elbil så orsakar det såklart extra slitage på däcken om bilen börjar spinna. Det här vet elbilstillverkarna om, vilket har lett till att de har utvecklat snabbar antispinnsystem i sina bilar vilket gör att däcken ska klara samma livslängd som på vilken annan bil, avslutar Per Linder.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Nyhetsbrev

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Arkiv

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

Enorma försäljningras i vissa länder

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.11