23948sdkhjf

Osäkerhet kring Sermi i branschen

Sermi-nyckeln, som ska ge bilmekaniker tillgång till fordonsdata, är fortfarande relativt okänt inom branschen. EU-direktiven säger redan i dag att alla verkstäder ska ha tillgång, men bilmärkena gör det olika svårt. Promeister Solutions vill ha ett effektivare arbetssätt för sina verkstäder och tror att Sermi-nyckeln kan vara en del av lösningen.

Den framtida digitala nyckeln som bilmekaniker ska kunna ansöka om i framtiden, så kallad Sermi-nyckeln, är fortfarande ett okänt fenomen trots att arbetet med det pågått i cirka tio år. Flera större aktörer i branschen har till och med avböjt att kommentera ämnet fordonsdata i stort. KGK-koncernen skriver i ett mejl att de har för lite information om Sermi för att vilja kommentera ämnet och Volvo Cars kommunikatör Karin Wik skriver så här:

”Volvo Cars kommer att följa gällande lagstiftning, i övrigt har vi inget mer att tillägga just nu.”

Men Promeister Solutions, som ingår i Mekonomen Group, har delgett sin syn på både Sermi och på frågan i stort.

Vi är måna om att få en standard, vi vill att det ska bli enkelt för verkstäderna och tryggt för bilägarna. För tillgång har vi i dag, men det är svårnavigerat, säger Petra Bendelin, vd på Promeister Solutions.

Hon är så påläst man kan vara om Sermi och bekräftar bilden av att det är okänt och oklart. Men hon anser att det är relevant att införa något som Sermi eftersom säkerhetsrelaterad information i bilar blir allt känsligare.

Det är självklart att det behöver kontrolleras på ett eller annat sätt, det kan inte släppas fritt för det handlar om bilägarnas säkerhet. Det måste bara bli på rätt nivå och så att det underlättar för våra mekaniker.

MRF uttryckte i en tidigare artikel i Motormagasinet att risken för brottslighet kopplat till fordonsdata är stor och att det också är en viktig aspekt av det hela. Men det är inget som oroar Petra Bendelin.

Säkerhet är av största vikt. Jag tror dock inte att vem som helst kan ta sig in, man säger att det är en utmaning för allbilsverkstäder, så det talar emot varandra. Jag är mer mån om att vi har rätt utbildade mekaniker och säkerhetskontroller än vad jag är rädd att kriminella nätverk ska ta över våra bilar, säger hon.

Hon ser också ett bekymmer med att införa ytterligare krav och certifieringar för verkstäder, eftersom det ökar kostnaden för konsumenterna.

Vi skulle ju önska att när det kommer nya initiativ i branschen, som till exempel det här eller Godkänd Bilverkstad, att det läggs inom ramen för det som redan finns. Flera olika certifieringar skapar komplexitet vilket läggs på bilägarens räkning i slutändan, säger Petra Bendelin.

Eftersom Godkänd Bilverkstad är ett projekt som redan rullar och där man kontrollerar verkstäder enligt nya riktlinjer anser hon att det borde kunna räcka även för att verkstaden ska bli godkänd för att få en så kallad Sermi-nyckel i framtiden också.

Sermi-regleringen är tänkt att starta i september 2021 och det återstår att se vilka som kommer bli godkända för en e-nyckel och på vilket sätt det kommer kontrolleras.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125