23948sdkhjf

Bilmärket som inte vill vara ”ännu ett varumärke”

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Volvos systerbolag Lynk & Co var på plats på Stora Mobilitetsdagen som anordnades av Dagens industri. Företagets vd Alain Visser höll tal och trots att han var sist ut och det var sent på dagen fångade han publikens intresse. Hans tal var nämligen något kontroversiellt, i bilindustrins öron.

Klockan närmar sig fyra på eftermiddagen vid Infra City i Upplands Väsby på Stora Mobilitetsdagen. Alla gäster utom en har redan talat, publiken är sömnig och då kliver Alain Visser upp på scenen. Och hans första ord väcker publikens intresse, som består av personer som arbetar inom fordonsindustrin: ”The car industry has been sleeping for the last ten years”.

Läs också: Bilförsäljningen i Europa ökade 2019

Han fortsätter sitt tal med att berätta om hur gammalmodig biltillverkares affärsmodell är. Affärsmodell i singular. Han menar att alla biltillverkare har arbetat på samma sätt i 100 år.

Och när jag fick frågan om jag kunde vara med och starta ett nytt bilmärke ställde jag mig frågan: ”behöver världen ett till bilmärke?” Svaret är nej, säger han.

När den första bilen kom var det en revolutionerande teknik, menar han. Människor var så fascinerade av själva tekniken att man ville bygga fler bilar, och det fanns ingen tanke på varumärken. I dag handlar det nästan uteslutande om varumärken och man bråkar om kunderna.

Jag kände att det behövdes en ny affärsmodell, inte ett nytt märke, säger Alain Visser.

Läs också: Bil Sweden: Fordonsförsäljningen slog rekord 2019

Hans affärsmodell har tre inriktningar. Den första är ”experience over ownership”, den andra ”connectivity” och den tredje ”sustainability”. Det är tre områden han anser att alla företag fokusera på, oavsett industri. Kortfattat ska det vara hållbara bilar som erbjuds i flexibla finansieringsmodeller, bland annat leasing, och där uppkoppling ska vara centralt. Det är det dagens konsumenter vill ha, menar Alain Visser.

När jag var ung stod bilen högst upp på önskelistan inför 18-årsdagen. I dag finns den inte ens med på topp tio-listan.

Och det Lynk & Co erbjuder är ett så kallat ”lean product offer”, vilket innebär färre valmöjligheter.

Ska du köpa en bil av valfritt annat märke så har du flera hundra valmöjligheter, vilket leder till långa leveranstider. Vi vill att bilen ska kunna levereras till kund i morgon, därför finns inte mer än ett val av färg på bilen och val av drivmedel för motorn, i princip, förklarar Alain Visser.

Försäljningen har påbörjats i Kina och går bra i förhållande till hur nytt märket är. I Sverige kommer den första bilen säljas 2021, men som svensk kommer man kunna beställa en bil redan i oktober 2020 då försäljningen startar i Amsterdam.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt bilsäte ska förebygga ryggproblem

Jaguar Land Rover utvecklar framtidens säte, ett system utformat för att förbättra förarnas välbefinnande genom att förebygga hälsoriskerna vid att sitta ner för länge.

Plus

Tema fordonslyftar: Framtidssäkra verkstaden med flyttbara lyftar

Flexibla lyftsystem är ett sätt att kunna anpassa sin verkstad efter behov utan ingående och kostsamma ingrepp efterhand.

Stor miljösatsning från Micke Kågered i STCC

Innan elbilarna tar över racingvärlden vill svenska racingprofilen Micke Kågered plantera träd för att klimatkompensera sin medverkan i STCC.

Mekonomen Awards på Automässan

Bomber bromsar tysk Teslafabrik

Tysk förädlingsfirma säljer armébilar i bulk

När den schweiziska militären gör sig av med gamla G-klass sköter tyska Lorinser affärerna. Nu finns chansen att köpa försvarsmateriel av det tuffare slaget.

Nyhetsbrev

Omvänd vinstvarning från Bilia

Arkiv

Tesla har gått om VW i värde

GM presenterar sitt första självkörande fordon

Fordonsforskning har lett till ökad kompetens

En fordonsrelaterad forskning- och innovationssatsning har utvärderats efter att den startade för tio år sedan. Det konstateras att den har stärkt fordonsindustrins konkurrenskraft, fördjupat samverkan och ökat kompetensförsörjningen, det framgår av ett pressmeddelande från Vinnova.

Forsbergs Fritidscenter blir Certifierad Verkstad Husvagnar & Husbilar

Sveriges största försäljare av husbilar och husvagnar, Forsbergs Fritidscenter, blir en av de första att ansluta sig till den nya certifieringen Certifierad Verkstad Husvagnar & Husbilar.

Meca-priserna på Automässan

Ledare #3: Skandalen som fortsätter att ge

Bilförsäljningen i Europa ökade 2019

Årets Innovation sparar ryggen på däckverkstaden

Däckbytarsäsong brukar vara likvärdigt med hårt slit. Då är utrustning som underlättar arbetet viktigt. Det tog danska Flex1One fasta på.

Försäkringsbranschen granskar bilbränder

Under året kommer försäkringsbranschen genomföra en kontroll av bilbränder, det skriver Larmtjänst på sin hemsida. Man kommer utreda om det är vanligt att försäkringsbedrägerier är orsaken till bilbränder.

Allt i Plåt i Åseda får Ford-certifiering

Fords Qualified Vehicle Modifier (QVM), är en kvalitetsäkring för att säkerställa att byggnationer av fordon görs på rätt sätt. Nu har Allt i Plåts anläggning i Åseda blivit godkänd för byggnation av färdtjänstbuss på Ford Transit.

100 000 laddbara fordon i trafik i Sverige

Begagnatmarknaden 2019: försäljningsras och prisboom

Den totala försäljningen av begagnade bilar i Sverige minskade med 3,1 procent under 2019, enligt utdrag från Bilregistret som Kvdbil sammanställt via Vroom. Samtidigt ökade priserna med 13 procent.

Nytt elbilsbatteri som kan ge 100 mils räckvidd

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar

​Reservdelsföretaget KW Parts, Europas ledande grossist av reservdelar och tillbehör till amerikanska bilar, inleder samarbete med AD Bildelar Sverige.

Hedin Group förvärvar två BMW-återförsäljare i Schweiz

Snabbaste McLaren - en hybrid

Besikta Bilprovning öppnar ny lokal i Visby

Ledare #2: Flykten från hönsgården

Autoexperten stödjer svensk e-sportarena

Swedac tillbakavisar SFVF:s kritik

SFVF kritiserar Transportstyrelsen och Swedac

Formac utvecklar säkerhetspaket för elbilsreparationer

Nya Renault Clio säkrast i supermini-klassen

Tuffare tag mot bilmålvakter

Kvdbil ny partner i 2030-sekretariatet

BMW först att erbjuda 5G

Fuchs döper om sina oljefamiljer

Ny miljözon förbjuder bilar från 2009 och tidigare

Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

Se alla Företagens egna nyheter

Produktnyhet från Purflux! LS1079

Dragkrok nyheter från GDW BMW 1 F40

8 nya referenser i programmet av extra vattenpumpar

Dragkrok BMW X4 nyheter från GDW

Vårstädning på Yallotrade!

Tack för ditt besök på Automässan!

Dragkrok Kia Niro PHEV MY20 fron Dansk Anhængertræk GDW

Ny inspiration till arbetet med aktivering av arbetslösa

Full fart på Automässan 2020

Varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Peugeot 508 SW II Dragkrok

Lärare och elever träffar motobranschen på Automässan

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar Sverige

GDW på Automässen med det nya avtagbara dragkroksystemet

Kia XCeed Dragkrok fast + T60 System

Välkommen Daniel

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Renault Clio V Dragkrok T60 fast GDW

Coil-over och dragfjädrar till BMW bagagelucka

Varningsljus med 150 grader ljusspridning

PPG Refinish Kursprogram år 2020 är klart! ✔

Möt oss på Automässan 15-18 Januari

Välkomna till vår monter

Vi söker Ekonomiansvarig

Renare miljö i STCC!

Sänd till en kollega

0.172