23948sdkhjf

Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Visst kommer bilvärlden att se annorlunda om ett decennium. Men kanske är förändringen störst där vi minst anar det.

Plötsligt har vi klivit rakt in i framtiden och skriver 2020. Under det senaste årtiondet har vi hunnit med eurokrisen, arabiska våren och upptäckten av Higgspartikeln. I bilbranschen har privatleasing blivit en självklarhet, dieselmotorn fått skurkstatus och din tjänstebil går att ladda med sladd, i stället för att tanka med E85 som för tio år sedan.

Läs också: Viss återhämtning i nybilsregistreringarna

Så vad kommer att hända under det kommande decenniet? Många förståsigpåare säger att hela bilindustrin genomgår en omvälvande förändring och att morgondagens bilar kommer att vara uppkopplade, självkörande, delat ägda och elektrifierade.

Branschorganisationen Bil Sweden förutspådde nyligen tillsammans med regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige att 80 procent av alla nya bilar är laddbara 2030 – och att de rena elbilarna kommer att gå om laddhybriderna i försäljning redan 2025.

Den spådomen är inte särskilt vågad. Elektrifieringen har stöd från politiskt håll såväl som från industrin världen över, från Kina till USA.

Och de som inte kör på el, de kommer att tanka biobränslen som HVO och butanol för de fossila bränslena lär bli beskattade till döds.

Läs också: Bilhandeln fortsatt pressad av corona

Att bilarna kommer att vara uppkopplade är inte heller någon vild gissning. När den verkliga informationsmotorvägen 5G rullas ut kommer makalösa datamängder att kunna flöda fritt i etern och det kan utnyttjas till allt från aktuell trafikinformation till ständiga uppdateringar over the air.

Men det är inte lika självklart att vi kommer att dela ägandet av våra bilar. Bilpooler och delningstjänster poppar upp och försvinner och flera stora satsningar har kollapsat när kundunderlaget sviktat.

Kanske blir det mer självklart att man inte ska äga sin bil när man inte längre behöver köra den själv. Framtidens bil kallar man på i sin mobil. Sedan åker man dit man ska innan man lämnar över den till nästa passagerare. Som en slags taxi alltså, fast utan chaufför. Bilarna, de ägs av stora fleetoperatörer.

Men fullt självkörande bilar, som tar dig från dörr till dörr i regn och mörker utan att köra över några cyklister på vägen, det är det numera få som tror att de kommer att finnas ens om tio år. Så bilarna må vara eldrivna och uppkopplade, men vi kommer fortfarande behöva köra dem själva – åtminstone ibland.

Läs också: Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Kanske kommer den största skillnaden att vara på verkstäderna, när Godkänd Bilverkstad slagit igenom på allvar – eller ersatts av en lagstadgad ackreditering av Swedac. Och de som jobbar där, de kommer att behöva certifikat för att komma åt all information i OBD-uttaget och det kommer att kräva regelbunden vandelsprövning.

Förhoppningsvis kan det betyda att bilverkstadssektorn kommer att tvätta bort alla fläckar från sitt rykte och faktiskt bli en bransch med riktigt gott renommé. Men samtidigt kan det också innebära att de enda som blir kvar, det är de stora aktörerna: generalagenter och verkstadskedjor som har egna administrationsavdelningar som kan hantera alla certifieringar och regleringar.

Och de små, fristående och oberoende verkstäderna – meken på hörnet – de kommer att föra en tynande tillvaro år 2030.

Läs mer om: Bil Sweden | Ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Man ska ha husvagn (eller husbil)

Husvagnar har blivit extra heta denna sommar då coronaviruset effektivt hindrat folk från att resa utomlands. I juli registrerades 479 husvagnar mot 442 ifjol. Det visar statistik från HRF.

BMW gör förlust andra kvartalet 2020

Även ett framgångsrikt bilföretag som BMW har drabbats av coronapandemin. Under andra kvartalet i år redovisar det München-baserade företaget en förlust på nära 6,9 miljarder kronor.

Sema Show 2020 ställs in

Valvoline och AD Sverige blir partner till STCC 2020

Bilprovningen ska öppna i Järva krog

Galet sug efter begagnade bilar

Under juli ökade begagnatförsäljningen med mer än femton procent. Det visar siffror från BCA Vehicle Remarketing.

Nyhetsbrev

Byggstart för bränslecellsutmanarens megafabrik

Arkiv

Miljardsatsning på Göteborgsregionens fordonsindustri

Ford får ny vd

Utbrett fusk med körkortsprov

Sista chansen att nominera till Motorgalan

Den 14 augusti stänger nomineringarna till Motorgalan. Nu är det sista chansen att puffa för din branschfavorit.

Schäfer ny chef för Skoda

Thomas Schäfer har utsetts till ny chef för tjeckiska Skoda. Schäfer var innan dess chef för Volkswagen Sydafrika. Hans koncernchef Herbert Diess har redan gett honom en ”vägkarta”.

Det går bättre för Volvo Cars

Fiberslam blir dieselbränsle

Corona krossar biljobben

Så mycket som drygt tio procent av jobben inom den europeiska bilindustrin kan försvinna. Coronakrisen har orsakat ett ras i nybilsförsäljningen men törs tillverkarna börja kicka folk när de fått miljarder i permitteringsstöd?

Myndighetssamarbete för hållbara batterier

BMW presenterar målsättning för 2030

SFVF: Fler elfordon kräver bättre utbildning för besiktningspersonal

Elektrifieringen av fordonsflottan innebär inte bara bättre miljö – batterierna kan innebära ökad risk för brand och elolyckor, vilket ställer högre krav på bilbesiktningspersonal, skriver SFVF i ett pressmeddelande.

Viss återhämtning i nybilsregistreringarna

Juli månad visade på ett mindre tapp än tidigare. Det förklaras delvis med att biltillverkningen kommit igång igen i många länder, efter att ha varit nedstängd på grund av coronarelaterade restriktioner.

Bananer kan bli morgondagens bildelar

Fibrer från kokbananer har visat sig vara utmärkta att använda i kompositmaterial.

Första svenska kunden har fått sin Polestar 2

Mitsubishi stoppar europeiska modellanseringar

Brakförlust tvingar fram drastiska åtgärder. Enligt en ny treårsplan ska biltillverkaren fokusera den asiatiska marknaden.

Ford anställer två robothundar

Svångrem och god serviceaffär räddade Bilias resultat

Legendarisk bilskrotare död

Bilia överträffar marknadens förväntningar

Antalet körkortsåterkallelser ökar kraftigt

Jaguar Land Rover får ny vd

Kraftig ökning av rattsurfare

Säsongspremiär för Porsche Carrera Cup Scandinavia

Ny styrelseordförande i SFVF

Daimler köper in sig i batteritillverkning

Ljust på begagnatmarknaden

Sveriges första fartsyndare

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Ford väljer Defas laddlösningar

Se alla Företagens egna nyheter

Drivknuten sponsrar Nyman Racing

Vårt sortiment av blåa varningsljus

Luftfjädring | Arnott konverteringssats | Mercedes W211

Vanliga öppettider igen

Nya specifikationer för John Bean hjulinställare

Produktnyhet från Purflux! Andningsmasken "PurMask"

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 24/9!

Ta kontroll över ditt arbetsljus!

Hej sommartider!

Produktnyhet från FRAM! CS12054

Produktnyhet från Purflux! C885

Uppdaterad, ännu vassare version av populär backlampa

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

Sänd till en kollega

0.11