23948sdkhjf

Ledare #3: Skandalen som fortsätter att ge

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Fortfarande efter snart fem år fortsätter dieselskandalen att skörda sina offer. Än har vi inget slut i sikte.

Tyska åklagare har väckt åtal mot sex Volkswagen-anställda för aktiv medverkan i dieselskandalen. Det rapporterade Financial Times nyligen.

Läs också: Tema Reservdelar: Så arbetar verkstäderna med hållbarhet

På Volkswagen-koncernens huvudkontor i Wolfsburg lär man ha suckat djupt. Dieselskandalen vill liksom aldrig ta slut utan tuggar alltjämt i sig sina offer. Sedan allting brakade loss den 18 september 2015 har den kostat koncernen hundratals miljarder i böter, återköp och ersättningar. Höga chefer har åtalats och häktats. Två har dömts till långa fängelsestraff i USA.

Volkswagen svarade med att byta vd, satsa på elbilar och lätta på slipstvånget. Jo, faktiskt. Men skadan var redan skedd, dieselmotorn gick i politikernas och allmänhetens ögon från klimatsmart alternativ till affischnamn för miljöförstöring och misär.

Och snart kröp det ju fram att Volkswagen inte alls var ensamma om att fuska. Fiat Chrysler har både fått betala böter och återkalla bilar i USA för att ha använt fuskprogrammering av motorstyrningen i sina bilar och Mercedes-Benz har fått göra motsvarande operation i Tyskland. Fler är under utredning.

Men egentligen borde vi sett det komma. Motorutvecklare hos olika bilföretag har i många år vittnat om ett utbrett fusk i bilindustrin. Redan på 1990-talet kände Cadillacs bilar av om man slog på klimatanläggningen och då gick motorstyrningen in i högutsläppsläge. Samtidigt sålde Fiat bilar i Brasilien som släppte ut mindre i labbet än på vägen och Ford fick återkalla minibussar efter att de visat sig släppa ut tre gånger gränsvärdena när de kom ut på gatan.

Läs också: Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Det finns till och med ett begrepp, långt äldre än dieselskandalen, för fenomenet: cycle beaters. Alltså bilar med mjukvara som på ett eller annat sätt är anpassade för att förbruka så lite bränsle eller släppa ut så lite föroreningar som möjligt just under själva körcykeln, men inte under verkliga körförhållanden.

Det kan ske på olika sätt. Vissa ser helt enkelt till att hålla utsläppsnivåerna rimliga så länge man inte gasar mer än vad körcykeln föreskriver. En tillverkare använder styrdon till servostyrningen som skickar en signal till motorstyrningen om någon rör vid ratten. Och i så fall står bilen förmodligen inte still i ett laboratorium. Någon har till och med varit så rättfram att om bilen står med öppen motorhuv går motorstyrningen in i lågutsläppsläge.

Så utbrett är fenomenet att en utvecklingsingenjör vid en stor biltillverkare berättade i förtroende för mig att hans företag beslutat och meddelat att man inte ska använda de redan befintliga fuskfunktioner som fanns i delsystem och styrdon. Det krävdes alltså ett policybeslut att man inte skulle fuska.

Med en så genomsyrande kultur av miljöförakt i bilindustrin kan vi nog förvänta oss att dieselskandalen inte kommer att vara slut, inte på länge än.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Falska körkort utmanar bilbranschen

Var tredje minut sker ett bedrägeri i Sverige kopplat till id-kapning och många hemsidor erbjuder försäljning av falska körkort. Dessutom är det svårt att identifiera ett förfalskat körkort utan en så kallad id-scanner. Detta utmanar bilbranschen – eftersom falska körkort används vid exempelvis provkörningar.

Svartarbetare på verkstäder fortsatt problem

Illegal arbetskraft har länge varit ett bekymmer för bilverkstadsbranschen, något som åtta myndigheter försökt motarbeta sedan 2018. Nya kontroller har gjorts under de senaste veckorna och i ett pressmeddelande från Arbetsmiljöverket konstateras det att det inte blivit bättre.

Utredning från Svebio för mer biodrivmedel

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

MRF kartlägger risk för reservdelsbrist

Utbrottet av coronavirus har medfört stängda fabriker och avbrott i leveranser. Nu kartlägger MRF risken för brist på reservdelar.

Holmström Bil tar in Peugeot

Nyhetsbrev

Tuffare tull-tag mot stöldligor

Arkiv
Plus 1

Så mycket försämras ett elbilsbatteri med tiden

I de flesta fall försämras elbilsbatteriers kapacitet mycket långsamt. Men det finns faktorer som accelererar processen. Det visar data från kanadensiska Geotab.

Planerar testbana på land för Porsches vintertester

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Fler indragna körkort

I fjol återkallades nästan 37 000 körkort i Sverige, vilket är en ökning med 6 procent jämfört med året innan. Den största procentuella ökningen sker i kategorin rattfylleri eller drograttfylleri. M Sverige vill därför se alkolås i alla nya bilar.

1

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Mer jämställdhet i ackrediteringsvärlden

Mazda firar 100 år av finurlighet

Biltillverkaren vi i dag känner som Mazda Motor Company såg dagens ljus för 100 år sedan. Men från början handlade det inte om bilar.

Plus

Tema Reservdelar: Så arbetar verkstäderna med hållbarhet

När kraven på hållbarhet i verkstäder ökar råder det delade meningar på olika arbetsplatser. En del tycker att det är en självklarhet medan andra är mer kluvna.

Årets Hållbarhetsprofil: ”Egentligen vill man inte vara unik”

I de flesta kategorier gäller det att sticka ut för att vinna pris, men för Årets Hållbarhetsprofil är inte det ett särskilt viktigt mål. Det handlar istället om att brinna för saken och att göra det man tycker är rätt.

Ford utvecklar unika 3D-printade låsmuttrar

Plus

MRF och SFVF utvecklar elsäkerhetsstandard – på var sitt håll

En säkerhetsstandard för arbeten på eldrivna fordon är hett efterfrågad. Både MRF och SFVF arbetar med frågan, på var sitt håll.

Plus 1

Tema Reservdelar: Kraven på begagnade bildelar ökar

Allt fler försäkringsbolag ställer krav på att bilverkstäder ska använda begagnade bildelar vid reparationer. Det är både bättre för miljön och kostar mindre. Det kan samtidigt innebära att bilägaren inte får en bättre bil efter reparationen.

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Mercedes nya framtidsanläggning finns i Nyköping

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner

Storbritannien tidigarelägger fossilförbud

Nya regler vid förarprovet

Härnösand får ny besiktningsstation

Opel bygger batterifabrik i Tyskland

Hedin diskuterar samgående med holländska Stern

Antal återkallade personbilar ökade 2019

If tar förstaplats i MRF-enkät

Klart: de Meo tar över Renault

Se alla Företagens egna nyheter

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Mobilitet i fokus

Backa som ett proffs

Transportföretagen får 530 000 kronor till validering!

Min silikon härdar inte som den ska? Vad händer nu då..?

Sänd till en kollega

0.094