23948sdkhjf

Ledare #3: Skandalen som fortsätter att ge

Fortfarande efter snart fem år fortsätter dieselskandalen att skörda sina offer. Än har vi inget slut i sikte.

Tyska åklagare har väckt åtal mot sex Volkswagen-anställda för aktiv medverkan i dieselskandalen. Det rapporterade Financial Times nyligen.

Läs också: Ledare #29: En spark i baken

På Volkswagen-koncernens huvudkontor i Wolfsburg lär man ha suckat djupt. Dieselskandalen vill liksom aldrig ta slut utan tuggar alltjämt i sig sina offer. Sedan allting brakade loss den 18 september 2015 har den kostat koncernen hundratals miljarder i böter, återköp och ersättningar. Höga chefer har åtalats och häktats. Två har dömts till långa fängelsestraff i USA.

Volkswagen svarade med att byta vd, satsa på elbilar och lätta på slipstvånget. Jo, faktiskt. Men skadan var redan skedd, dieselmotorn gick i politikernas och allmänhetens ögon från klimatsmart alternativ till affischnamn för miljöförstöring och misär.

Och snart kröp det ju fram att Volkswagen inte alls var ensamma om att fuska. Fiat Chrysler har både fått betala böter och återkalla bilar i USA för att ha använt fuskprogrammering av motorstyrningen i sina bilar och Mercedes-Benz har fått göra motsvarande operation i Tyskland. Fler är under utredning.

Men egentligen borde vi sett det komma. Motorutvecklare hos olika bilföretag har i många år vittnat om ett utbrett fusk i bilindustrin. Redan på 1990-talet kände Cadillacs bilar av om man slog på klimatanläggningen och då gick motorstyrningen in i högutsläppsläge. Samtidigt sålde Fiat bilar i Brasilien som släppte ut mindre i labbet än på vägen och Ford fick återkalla minibussar efter att de visat sig släppa ut tre gånger gränsvärdena när de kom ut på gatan.

Läs också: Ledare #28: Bil Dålig

Det finns till och med ett begrepp, långt äldre än dieselskandalen, för fenomenet: cycle beaters. Alltså bilar med mjukvara som på ett eller annat sätt är anpassade för att förbruka så lite bränsle eller släppa ut så lite föroreningar som möjligt just under själva körcykeln, men inte under verkliga körförhållanden.

Det kan ske på olika sätt. Vissa ser helt enkelt till att hålla utsläppsnivåerna rimliga så länge man inte gasar mer än vad körcykeln föreskriver. En tillverkare använder styrdon till servostyrningen som skickar en signal till motorstyrningen om någon rör vid ratten. Och i så fall står bilen förmodligen inte still i ett laboratorium. Någon har till och med varit så rättfram att om bilen står med öppen motorhuv går motorstyrningen in i lågutsläppsläge.

Så utbrett är fenomenet att en utvecklingsingenjör vid en stor biltillverkare berättade i förtroende för mig att hans företag beslutat och meddelat att man inte ska använda de redan befintliga fuskfunktioner som fanns i delsystem och styrdon. Det krävdes alltså ett policybeslut att man inte skulle fuska.

Med en så genomsyrande kultur av miljöförakt i bilindustrin kan vi nog förvänta oss att dieselskandalen inte kommer att vara slut, inte på länge än.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.093