23948sdkhjf

Bentley vinkar farväl till sin V8

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Nu går Bentley Mulsanne i graven. Det firar företaget med en sista specialmodell.

Bentley Mulsanne har väl alltid varit en udda fågel i Bentley-boet, en kvarleva från tiden före Volkswagens ägande, även om modellen som sådan utvecklades under det nuvarande ägarskapet. Tekniskt är den inte besläktad med någon Volkswagen-plattform, som de andra Bentley-modellerna, utan är i rakt nedstigande led en arvinge till 1965 års Bentley T-type, som var en Rolls-Royce Silver Shadow.

Läs också: Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Så nu har Bentley meddelat att det till slut är dags för Mulsanne att gå i välförtjänt pension och med den dör också den gamla V8:an. Det är kanske en ännu större nyhet, för den anrika Rolls-Royce–Bentley L-serieåttan är faktiskt den V8-motor som levt längst som originalmonterad bilmotor, eftersom Chevrolets small block-motor numera bara säljs i kartong.

L-seriemotorn, med aluminiumblock och stötstänger, gjorde sin debut 1959 i Rolls-Royce Silver Cloud II, då på 6,2 liter. Ett decennium senare ökade man slaglängden och då kom man upp i de 6,75 liter som motorn haft sedan dess.

Omodern var den redan på 1980-talet, när överliggande kamaxlar och flerventilstoppar var högsta mode, och när försvarskoncernen Vickers till slut sålde biltillverkaren 1998 hade motorn egentligen redan gått ur produktion och ersatts av motorer från tyska BMW.

Men försäljningen blev ett utdraget drama. Motorleverantören BMW såg som självklar köpare, men Volkswagen lade ett sockrat bud. Det slutade med att Volkswagen fick alltihop – utom en liten detalj: rättigheterna till namnet Rolls-Royce.

Så fortsatte man att bygga Bentley-bilar i Crewe och väckte liv i den gamla V8:an, för man var inte så värst intresserade av att fortsätta med BMW-maskiner i sina bilar. När sedan Mulsanne presenterades för tio år sedan hade den fått en rejält uppdaterad variant av den gamla motorn. Jämfört med 1959 hade effekten ökat med 150 procent (till 512 hästkrafter), bränsleförbrukningen minskat med 40 procent och utsläppen blivit 99,5 procent renare.

Men nu går det inte längre. Både bil och motor har sprungits ifrån av tiden och den sista Mulsanne-modellen, kallad 6.75 Edition by Mulliner, kommer att byggas i en serie om 30 specialutrustade bilar under våren. Sedan är det slut. Tack för allt, kära gamla 6¾-litre.

Mer om: Bentley | sistasidan
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mekonomen förutspår negativa konsekvenser av covid-19

Ett osäkert år väntar och Mekonomen Group räknar med att coronaviruset kommer att ge negativa effekter för bolaget. 2019 var dock ett positivt år och fjolårets årsredovisning finns nu publicerad på nätet.

Klassiska Folkabussen blir eldriven

För 70 år sedan, 1950, startade serietillverkningen av Volkswagens minibuss T1 – T för Transporter. Nu erbjuds konvertering till eldrift för klassikern.

Ny vd för Mitsubishi i Sverige

Varnar för förfalskade tändstift på nätet

På en sekund kan en hel motor förstöras. Många tändstift som säljs online är förfalskningar varnar NGK Spark Plugs.

It-bolag ger pandemi-rabatt

Elon Musk erbjuder gratis ventilatorer till flera länder

Nyhetsbrev

Plus

Tema Batterier: Framtidens batterier håller mer energi

Arkiv
Plus

Tema Batterier: Så fungerar ett bilbatteri

Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Plus

Tema Batterier: Japansk jätte satsar i Sverige

Varumärket är inte lika välkänt i Sverige som i resten av världen. Men det ska det bli ändring på.

Behov av kompetens även efter covid- 19

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Nedåt för nyregistreringarna i mars

Åtgärder som ska rädda småföretag från konkurs

Lånegaranti för företag som kämpar i coronakrisen är en av flera åtgärder som Regeringen föreslagit. Transportföretagen vill se mer och arbetar ihärdigt för att rädda så många företag som möjligt från konkurs.

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Mekonomen utsatt för dataintrång

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fler distansutbildningar under coronakrisen

Motorbranschen har under de senaste åren arbetat för en större etablering på digitala plattformar. Sedan coronaviruset slirade in i våra liv har denna utveckling ökat takten och flera aktörer har nu tagit fram särskilda webbutbildningar.

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Se alla Företagens egna nyheter

Digitaliserade lösningar med INFOFLEX FORDON

SFVF har tecknat avtal med Digital-servicebook

Produktnyhet från FRAM!

Formacs verksamhet i Växjö under Coronakrisen 

Topp-tipsen i CAB Plan

Formac eco

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Luftfjädring | Bilstein luftbälgar | Mercedes W211 & W219

Leasa AC-maskiner från 575:-/månad*

SsangYong Musso Sports II Fast Drogkrok

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Dubbdäck förlängs till 30 april

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Det absolut senaste inom arbetsbelysning

Sänd till en kollega

0.125