23948sdkhjf

Bentley vinkar farväl till sin V8

Nu går Bentley Mulsanne i graven. Det firar företaget med en sista specialmodell.

Bentley Mulsanne har väl alltid varit en udda fågel i Bentley-boet, en kvarleva från tiden före Volkswagens ägande, även om modellen som sådan utvecklades under det nuvarande ägarskapet. Tekniskt är den inte besläktad med någon Volkswagen-plattform, som de andra Bentley-modellerna, utan är i rakt nedstigande led en arvinge till 1965 års Bentley T-type, som var en Rolls-Royce Silver Shadow.

Så nu har Bentley meddelat att det till slut är dags för Mulsanne att gå i välförtjänt pension och med den dör också den gamla V8:an. Det är kanske en ännu större nyhet, för den anrika Rolls-Royce–Bentley L-serieåttan är faktiskt den V8-motor som levt längst som originalmonterad bilmotor, eftersom Chevrolets small block-motor numera bara säljs i kartong.

L-seriemotorn, med aluminiumblock och stötstänger, gjorde sin debut 1959 i Rolls-Royce Silver Cloud II, då på 6,2 liter. Ett decennium senare ökade man slaglängden och då kom man upp i de 6,75 liter som motorn haft sedan dess.

Omodern var den redan på 1980-talet, när överliggande kamaxlar och flerventilstoppar var högsta mode, och när försvarskoncernen Vickers till slut sålde biltillverkaren 1998 hade motorn egentligen redan gått ur produktion och ersatts av motorer från tyska BMW.

Men försäljningen blev ett utdraget drama. Motorleverantören BMW såg som självklar köpare, men Volkswagen lade ett sockrat bud. Det slutade med att Volkswagen fick alltihop – utom en liten detalj: rättigheterna till namnet Rolls-Royce.

Så fortsatte man att bygga Bentley-bilar i Crewe och väckte liv i den gamla V8:an, för man var inte så värst intresserade av att fortsätta med BMW-maskiner i sina bilar. När sedan Mulsanne presenterades för tio år sedan hade den fått en rejält uppdaterad variant av den gamla motorn. Jämfört med 1959 hade effekten ökat med 150 procent (till 512 hästkrafter), bränsleförbrukningen minskat med 40 procent och utsläppen blivit 99,5 procent renare.

Men nu går det inte längre. Både bil och motor har sprungits ifrån av tiden och den sista Mulsanne-modellen, kallad 6.75 Edition by Mulliner, kommer att byggas i en serie om 30 specialutrustade bilar under våren. Sedan är det slut. Tack för allt, kära gamla 6¾-litre.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079