23948sdkhjf

Autoexperten står redo att etanolkonvertera

| Av Jens Trulsson | Tipsa redaktionen

Cirka 40 procent av Sveriges bensinbilar kan konverteras med existerande utrustning. Kostnad: Knappt 10 000 kronor inklusive material och arbete.

Autoexperten har under hösten legat på både drivmedelsbolag och politiker för att få till en lösning på Per Bolunds förslag om etanol- och gaskonvertering.

Läs också: Etanolbränsle används till handsprit

– Det spelar ingen roll att Autoexperten kan konvertera bilar om etanolen är så dyr att ingen vill tanka den, säger Malin Möller, chef hållbar verksamhetsutveckling på Autoexperten. Det är politikernas uppgift att se till att vi kan få hållbara lösningar på vardaglig transport.

I dag beskattas alla bränslen med bensin som utgångspunkt. Det kan vara klokt att se över om det är ett smart sätt att beskatta drivmedel.

Det finns ett moment 22 som måste lösas innan man kan gå vidare: Drivmedelsbolagen säljer ingen etanol om det inte finns bilar som konverteras och inga bilar konverteras om det inte finns etanol.

– I Frankrike har man konverterat i stor skala sedan flera år tillbaka, säger Malin.

Läs också: Tryck i verkstäderna trots coronatider

Dels ökar försäljningen av nya etanolbilar och därmed även bränslet E85 och dels konverterar man existerande bensinbilar för att kunna köra på etanol. Med ett pumppris på 7-8 kronor litern i Frankrike är det en god affär för både bilister och miljön. I Sverige kostar det närmare 13 kronor att tanka en liter. Då finns det knappt någon vinst eftersom bränsleförbrukningen ökar när man kör på etanol.

Fransmännen har tillgång till billig närproducerad etanol, men den är också korssubventionerad genom att man tar mer betalt för bensinen. Här i Sverige finns det faktiskt också närproducerad etanol. Det är Lantmännen Agroetanol som producerar lika mycket etanol för att kunna förse alla Sveriges cirka 220 000 etanolbilar med bränsle. Och klimatprestandan i bränslet är oerhört bra, hela 90 procent. Men istället exporteras ”finetanolen” utomlands eftersom man får bättre betalt där och i de svenska pumparna finns europeisk ”fuletanol” med sämre klimatprestanda.*

– Den stora miljövinsten skulle göras på bensinbilar med motorer av Euro3- och Euro4-typ där Transportstyrelsen redan har typgodkänt konverteringssatser, förklarar Malin.

Klart är att Transportstyrelsen kan godkänna vilken konverterad bil som helst men då måste det ske en individuell prövning eftersom det då inte finns ett typgodkännande.

Autoexperten har en med ett finskt företag, Eflexfuel, som säljer färdiga kit som passar cirka 40 procent av bensinbilarna på den svenska marknaden. Dock ej direktinsprutade bilar. En konvertering kostar runt 10 000 kronor inklusive kit och arbete. Själva konverteringen går på ett par timmar och innefattar en etanolsensor och en kabelhärva.

I Per Bolunds (MP) förslag får etanolkonverteringssugna då 5 000 kronor i bidrag samt en reducerad fordonsskatt när bilen registreras om. Sedan får vi inte glömma gaskonvertering som är mer omfattande och då kostar cirka 50 000 kronor.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Nyhetsbrev

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Arkiv

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Brutalt fall för biluthyrningen under våren

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

Enorma försäljningras i vissa länder

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.125