23948sdkhjf

Autoexperten står redo att etanolkonvertera

| Av Jens Trulsson | Tipsa redaktionen

Cirka 40 procent av Sveriges bensinbilar kan konverteras med existerande utrustning. Kostnad: Knappt 10 000 kronor inklusive material och arbete.

Autoexperten har under hösten legat på både drivmedelsbolag och politiker för att få till en lösning på Per Bolunds förslag om etanol- och gaskonvertering.

Läs också: Autoexperten stödjer svensk e-sportarena

– Det spelar ingen roll att Autoexperten kan konvertera bilar om etanolen är så dyr att ingen vill tanka den, säger Malin Möller, chef hållbar verksamhetsutveckling på Autoexperten. Det är politikernas uppgift att se till att vi kan få hållbara lösningar på vardaglig transport.

I dag beskattas alla bränslen med bensin som utgångspunkt. Det kan vara klokt att se över om det är ett smart sätt att beskatta drivmedel.

Det finns ett moment 22 som måste lösas innan man kan gå vidare: Drivmedelsbolagen säljer ingen etanol om det inte finns bilar som konverteras och inga bilar konverteras om det inte finns etanol.

– I Frankrike har man konverterat i stor skala sedan flera år tillbaka, säger Malin.

Läs också: Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Dels ökar försäljningen av nya etanolbilar och därmed även bränslet E85 och dels konverterar man existerande bensinbilar för att kunna köra på etanol. Med ett pumppris på 7-8 kronor litern i Frankrike är det en god affär för både bilister och miljön. I Sverige kostar det närmare 13 kronor att tanka en liter. Då finns det knappt någon vinst eftersom bränsleförbrukningen ökar när man kör på etanol.

Fransmännen har tillgång till billig närproducerad etanol, men den är också korssubventionerad genom att man tar mer betalt för bensinen. Här i Sverige finns det faktiskt också närproducerad etanol. Det är Lantmännen Agroetanol som producerar lika mycket etanol för att kunna förse alla Sveriges cirka 220 000 etanolbilar med bränsle. Och klimatprestandan i bränslet är oerhört bra, hela 90 procent. Men istället exporteras ”finetanolen” utomlands eftersom man får bättre betalt där och i de svenska pumparna finns europeisk ”fuletanol” med sämre klimatprestanda.*

– Den stora miljövinsten skulle göras på bensinbilar med motorer av Euro3- och Euro4-typ där Transportstyrelsen redan har typgodkänt konverteringssatser, förklarar Malin.

Klart är att Transportstyrelsen kan godkänna vilken konverterad bil som helst men då måste det ske en individuell prövning eftersom det då inte finns ett typgodkännande.

Autoexperten har en med ett finskt företag, Eflexfuel, som säljer färdiga kit som passar cirka 40 procent av bensinbilarna på den svenska marknaden. Dock ej direktinsprutade bilar. En konvertering kostar runt 10 000 kronor inklusive kit och arbete. Själva konverteringen går på ett par timmar och innefattar en etanolsensor och en kabelhärva.

I Per Bolunds (MP) förslag får etanolkonverteringssugna då 5 000 kronor i bidrag samt en reducerad fordonsskatt när bilen registreras om. Sedan får vi inte glömma gaskonvertering som är mer omfattande och då kostar cirka 50 000 kronor.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Årets Bilsäljare: fullt ös i försäljnings-hallen

Framgångsreceptet för Årets Bilsäljare är tillgänglighet. Inte ens på semestern kan han hålla sig från att sälja bilar från solstolen.

Branschöverskridande samarbete om elsäkerhet

Säkerhet vid arbete på elfordon är en brännhet fråga. Nu har branschens stora organisationer enats om att samarbeta för att ta fram en branschstandard.

Ledare #8: Mönsterelever och problembarn

SFVF efterlyser friare försäkringsregler

VW ID 3 kan försenas av mjukvaruproblem

Ansiktslyft för Anderstorp

Det händer saker på den gamla F1-banan på torvmossen utanför Anderstorp. Inför årets DTM-race 12-14 juni kommer man att renovera både högt och lågt.

Nyhetsbrev

Sätt fingeravtryck på din nya Porsche

Porsche erbjuder kunden att göra sin nya 911 verkligt unik. Sportbilsbjässen har tagit fram teknik för att spruta bilder på bildelar, till att börja med den nyblivne ägarens fingeravtryck.

Arkiv

AkzoNobel levererar bättringsfärg till BMW

Continental startar podcast

Inzile ökar produktionen och säkrar avtal med Bosch

Ser en stor efterfrågan på sin första modell. ”Begränsningen ligger helt i vår produktion.”

Världspremiär för helt nya VW Caddy

1

Större andel stulna bilar försvinner

Antalet bilar som stjäls minskar. Men de som försvinner för gott utgör en allt större andel.

Plus

Tema Sommardäck: "Bra däck är bättre än ett säkerhets-bälte"

Plus

Tema Sommardäck: Klarar däcken kraven är de godkända

Gordon Murrays senaste är en Poké-boll

Det var kanske inte vad vi väntade oss av en geniförklarad Formel 1-konstruktör. Men Motiv är en ensitsig, självkörande elbil

Plus

Tema Sommardäck: Kunskap en faktor för däckförsäljning

FKG: beslut om korttidsarbete bedöms komma snart

I förra numret av Motormagasinet skrev vi om branschorganisationen Fordonskomponentgruppens arbete för att få ett beslut om korttidsarbete och kompetensutveckling. Nu är FKG övertygade om att ett lagförslag i frågan klubbas igenom i riksdagen inom kort.

Första omcertifieringen för MBC klar

Transportstyrelsen polisanmäler fuskande gymnasieskola

Framtidsgymnasiet i Kristianstad har polisanmälts av Transportstyrelsen. Anmälan gäller osant intygande.

Plus

Tema sommardäck: Compilator lanserar webbshop för däckbranschen

Plus

Falska körkort utmanar bilbranschen

Var tredje minut sker ett bedrägeri i Sverige kopplat till id-kapning och många hemsidor erbjuder försäljning av falska körkort. Dessutom är det svårt att identifiera ett förfalskat körkort utan en så kallad id-scanner. Detta utmanar bilbranschen – eftersom falska körkort används vid exempelvis provkörningar.

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

Däckmässan i Köln 3D-printar däck

Slutspurt gav Europa plus i bilförsäljningen

AkzoNobels färger åter på McLarens F1-racer

Opel åter till Japan

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Ledare #7: Ordförande Li städar upp

SFVF satsar på handlarutbildning

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

Utredning från Svebio för mer biodrivmedel

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

Se alla Företagens egna nyheter

Hyundai Kona EV dragkrok för cyklar

Varningsljusramper med automatisk dimfunktion!

INFOFLEX FORDON - Integration Crediflow

Förstår du värdet av en avgasanalys?

Nu kan du ta kontroll över ditt arbetsljus!

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Sänd till en kollega

0.093