23948sdkhjf

Årets Hållbarhetsprofil: ”Egentligen vill man inte vara unik”

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

I de flesta kategorier gäller det att sticka ut för att vinna pris, men för Årets Hållbarhetsprofil är inte det ett särskilt viktigt mål. Det handlar istället om att brinna för saken och att göra det man tycker är rätt.

Att vinna pris i kategorier som årets verkstad, marknadsförare eller innovation handlar om att sticka ut ur mängden och göra något unikt. Många kanske tror att det bara är då man märks. Men för Ulrika Arver, på Arver Lastbilar, som tog hem priset Årets Hållbarhetsprofil på Motorgalan i höstas var det inte så.

Läs också: Motorgalan öppnar för nomineringar

Egentligen vill man inte vara unik. Hållbarhet är hela framtiden och man vill ju att alla ska jobba med det, berättar hon.

Och trots att hon och hennes arbetskollegor inte strävar efter att vara unika så märktes deras arbete.

Det var en fantastiskt utmärkelse som jag blev glad och stolt över att få. Att folk ser vad man gör, och också att det lyfts upp, det är jätteroligt. Jag brinner för det här och måste ibland tona ner lite för att inte låta som en predikant och det kanske smittar av sig, säger hon och skrattar.

Hur lyckas man ändå ta hem ett sådant här pris?

Man måste ju tänka på det och reflektera över varje beslut man tar. Och i vår bransch är det mycket omställning så det gäller att hänga med och se vad man kan göra. För oss som har verkstad kanske vi inte kan påverka vad lastbilarna drivs med, men vi kan påverka hur vi servar dem och hur vi bygger våra anläggningar, vad vi använder för material. Vissa saker man gör bli väldigt små, medan andra saker ger större effekt. Men det är viktigt att ha perspektivet med sig hela tiden.

Familjeföretaget Arver Lastbilar hade tidigare även en personbilsdel, men den såldes för cirka tolv år sedan.

Läs också: Årets Skadeverkstad: Från kaos till Kondo*

Och det har gjort att vi kunnat fokusera på ett annat sätt än när man har två eller flera ben att stå på, med flera förutsättningar och möjligheter, säger Ulrika.

Och på företaget har man bland annat låtit bygga tvättanläggningar för tunga fordon där driftavtrycket på miljön har minimerats, vilket Motormagasinet skrev om redan 2018. Inga miljöfarliga ämnen hamnar i kommunens avlopp och elen produceras med solceller på taket.

Men vi har en lång resa kvar. Nu har vi satt det här lite på agendan, det svåra är att hitta bra mätbara mål som inte blir för diffusa. Vi har med hållbarhet som punkt på varje styrelsemöte och vill att alla ska komma med förslag, stora som små, säger Ulrika.

Det är inte bara hållbarhet kring miljön som är viktig för henne, hon vill att man ska lägga hållbarhetsperspektivet som ett slags filter på allt man gör inom en organisation.

Även när man ska rekrytera nya medarbetare, hur kan vi ta hand om dem så att de stannar kvar så länge som möjligt? Vi måste visa att det finns utvecklingspotential på vårt företag för att vi ska finnas kvar och klara oss bland konkurrenter, det är också hållbarhet, säger hon.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Nyhetsbrev

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Arkiv

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.11