23948sdkhjf

Årets Hållbarhetsprofil: ”Egentligen vill man inte vara unik”

I de flesta kategorier gäller det att sticka ut för att vinna pris, men för Årets Hållbarhetsprofil är inte det ett särskilt viktigt mål. Det handlar istället om att brinna för saken och att göra det man tycker är rätt.

Att vinna pris i kategorier som årets verkstad, marknadsförare eller innovation handlar om att sticka ut ur mängden och göra något unikt. Många kanske tror att det bara är då man märks. Men för Ulrika Arver, på Arver Lastbilar, som tog hem priset Årets Hållbarhetsprofil på Motorgalan i höstas var det inte så.

Läs också: Ledare #26: Hösten, inställd

Egentligen vill man inte vara unik. Hållbarhet är hela framtiden och man vill ju att alla ska jobba med det, berättar hon.

Och trots att hon och hennes arbetskollegor inte strävar efter att vara unika så märktes deras arbete.

Det var en fantastiskt utmärkelse som jag blev glad och stolt över att få. Att folk ser vad man gör, och också att det lyfts upp, det är jätteroligt. Jag brinner för det här och måste ibland tona ner lite för att inte låta som en predikant och det kanske smittar av sig, säger hon och skrattar.

Hur lyckas man ändå ta hem ett sådant här pris?

Man måste ju tänka på det och reflektera över varje beslut man tar. Och i vår bransch är det mycket omställning så det gäller att hänga med och se vad man kan göra. För oss som har verkstad kanske vi inte kan påverka vad lastbilarna drivs med, men vi kan påverka hur vi servar dem och hur vi bygger våra anläggningar, vad vi använder för material. Vissa saker man gör bli väldigt små, medan andra saker ger större effekt. Men det är viktigt att ha perspektivet med sig hela tiden.

Familjeföretaget Arver Lastbilar hade tidigare även en personbilsdel, men den såldes för cirka tolv år sedan.

Läs också: Höstens stora branschevenemang ställs in

Och det har gjort att vi kunnat fokusera på ett annat sätt än när man har två eller flera ben att stå på, med flera förutsättningar och möjligheter, säger Ulrika.

Och på företaget har man bland annat låtit bygga tvättanläggningar för tunga fordon där driftavtrycket på miljön har minimerats, vilket Motormagasinet skrev om redan 2018. Inga miljöfarliga ämnen hamnar i kommunens avlopp och elen produceras med solceller på taket.

Men vi har en lång resa kvar. Nu har vi satt det här lite på agendan, det svåra är att hitta bra mätbara mål som inte blir för diffusa. Vi har med hållbarhet som punkt på varje styrelsemöte och vill att alla ska komma med förslag, stora som små, säger Ulrika.

Det är inte bara hållbarhet kring miljön som är viktig för henne, hon vill att man ska lägga hållbarhetsperspektivet som ett slags filter på allt man gör inom en organisation.

Även när man ska rekrytera nya medarbetare, hur kan vi ta hand om dem så att de stannar kvar så länge som möjligt? Vi måste visa att det finns utvecklingspotential på vårt företag för att vi ska finnas kvar och klara oss bland konkurrenter, det är också hållbarhet, säger hon.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094