23948sdkhjf

SFVF efterlyser friare försäkringsregler

Försäkringsbolagens styrning av var bilar ska repareras får negativa effekter för kunder och verkstäder. Det menar SFVF i ett öppet brev.

Under flera års tid har man på Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, noterat att försäkringsbolagen i allt högre grad styr sina kunder när det gäller var de ska lämna in sina bilar för reparation. Det med hänvisning till att bara den aktör eller skadeverkstad som har avtal med försäkringsbolaget får utföra arbeten. Det skriver SFVF i ett öppet brev adresserat till Sveriges bilägare, försäkringsbolag och försäkringsjurister.

Man pekar på att det inte handlar om verkstädernas kompetens eller förmåga att utföra det aktuella arbetet, eller verkstadens utrustning, kompetens eller erfarenhet.

Att försäkringsbolagen styr sina kunder till en annan verkstad än kundens eget förstahandsval kan få konsekvenser, menar SFVF, och ger som exempel längre resväg, längre väntan på reparation och högre kringkostnader för att få sin bil reparerad.

"Försäkringsbolagen tar många gånger bort den möjlighet som du faktiskt har som bilägare och beställare, det vill säga att själv välja en verkstad som du faktiskt har förtroende för", skriver SFVF.

Men det är inte bara för konsumenterna som försäkringsbolagens agerande påverkar. På sikt kan lokalägda verkstäder få minskad beläggning, någon som kan leda till arbetsbrist, uppsägningar eller i värsta fall nedläggningar. Samhällseffekten, skriver SFVF, riskerar på sikt att bli mycket stor.

Man pekar på att det finns kontrollorgan och branschorganisationer som står för kvalitetssäkring på verkstäderna och tillägger att "dessa kvalitetssäkringar är försäkringsbolagen väl bekanta med och använder dem ofta själva som kriterier för samarbete med verkstäder av olika slag".

Därför uppmanar man landets bilägare att utnyttja sin rätt att fritt välja verkstad i enlighet med försäkringsavtalslagen, baserat på tidigare erfarenheter och kontakter, närhetsprincipen, tidsaspekter, miljö eller andra faktorer som kan anses vara viktiga.

Lagen säger också att om den ersättningsberättigade inte har följt försäkringsbolagets anvisning att invänta godkännande och anvisningar, kan försäkringsbolaget bara sätta ner ersättningen om ”försummelsen verkligen lett till skada för försäkringsbolaget”.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11