23948sdkhjf

Ledare #9: Mer mobilitet, mindre utsläpp

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Utsläppen minskar från biltrafiken. Men det beror inte på fler begränsningar och förbud.

Utsläppen av växthusgasen koldioxid från vägtrafiken minskade med två procent under 2019, stod det att läsa i ett gemensamt pressmeddelande från Trafikverket och Transportstyrelsen i förra veckan.

Läs också: Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Vad som är mer intressant är att det är fortsättningen på en långvarig trend. Sedan 2010 har utsläppen av koldioxid från personbilar minskat med 16 procent, samtidigt som trafiken ökat med nio. Och under samma period har den tunga trafiken minskat utsläppen med hela 31 procent, allt medan trafiken ökade med sju procent. Vi får allt mer mobilitet till allt mindre utsläpp.

Men det räcker inte riktigt, inte om man ska nå transportsektorns klimatmål till 2030. För det skulle det krävas en minskning av utsläppen av växthusgaser med omkring åtta procent per år, enligt Trafikverkets miljödirektör Sven Hunhammar. Och att man inte lyckats med det ska bland annat bero på att även om andelen laddbara bilar har ökat, med lägre utsläpp som följd, så har de rent bensin- och dieseldrivna bilarna ökat sina utsläpp. "Det finns en trend i samhället att bilarna blir större och tyngre och det får genomslag på det sätt man kan se i statistiken", säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, i pressmeddelandet.

Och framför allt ska utsläppsminskningen bero på ökad användning av biodrivmedel och mer energieffektiva bilar. Det är intressant, för man säger ingenting om att ökad beskattning av fordon eller bränsle, incitament som bonus malus eller allsköns begränsningar i framkomlighet skulle ha spelat någon roll. Det som annars brukar vara den politiska lösningen på transportsektorns utsläppsproblem.

Det tar MRF fasta på. I en kommentar till siffersläppet säger man att kostnaderna för koldioxidreduktioner är mångdubbelt högre än i andra sektorer eller länder, men trots det lanserar Trafikverket en lång rad politiska förslag som skulle motverka mobilitet och minska välfärden för medborgarna: höjda drivmedelsskatter, kilometerskatt, försämrade reseavdrag, höjda fordonsskatter och försämrade parkeringsmöjligheter.

MRF:s vd Tommy Letzén säger i en kommentar att "Trafikverket borde uppmuntras att arbeta mer utifrån en helhetssyn på samhället där hänsyn tas till olika viktiga mål", i stället för att braka fram med sina förslag utan att behöva ta hänsyn till samhällsekonomi, medborgarnas välfärd, fördelningspolitik eller regionalpolitik.

Vägen till ett samvetsgrönare samhälle ligger inte i begränsningar, pålagor och förbud. Den ligger i att växla över från fossila bränslen till biodrivmedel och mer energieffektiva bilar. Om inte annat så kan Trafikverket och Transportstyrelsen läsa det i sitt eget pressmeddelande.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Nyhetsbrev

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Arkiv

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.125