23948sdkhjf

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Som i många andra situationer i livet handlar det inte bara om att springa snabbt, man måste springa åt rätt håll också. Det menar Pontus Thureson, vd för Svenska LCV-föreningen, och syftar på regeringens satsningar på stöd till miljöbilar.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Läs också: Röster höjs mot nya husbilsskatten

Ambitionen att minska klimatpåverkan för transportsektorn är lätt att ställa sig bakom. Tyvärr har de satsningar som skett hittills gett oklara resultat, förutom i ett avseende: De har skapat en kostsam osäkerhet i fordonsbranschen. Vi tror att utfallet kan bli bättre om det finns ett närmare samarbete med branschen.

För drygt en månad sedan publicerade Riksrevisionen granskningsrapporten Statliga åtgärder för fler miljöbilar (RiR 2020:1). Kritiken mot regeringens satsningar var minst sagt svidande, både när det gäller förslagens innehåll i sig och genomförandet av förslagen.

Granskningen visar att styrmedlen för köp och ägande av miljöbilar inte är effektivt utformade och framstår som kostsamma i jämförelse med andra åtgärder som används idag för att minska transportsektorns koldioxidutsläpp. Styrmedlen har införts utan att regeringen tagit fram samhällsekonomiska konsekvensanalyser.

Regeringen har vidare inte skapat långsiktiga och förutsägbara villkor för nybilsköp och bilinnehav. Detta har minskat riksdagens möjlighet att fatta välinformerade beslut, vilket riskerar leda till att dessa fattas på felaktiga grunder och att icke önskvärda effekter uppstår efter genomförandet.

Läs också: Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Våra medlemsföretag arbetar med lätta lastfordon och anpassar dessa efter kundspecifika önskemål. Det kan handla om att fordon behöver utrustas för hantverkare, till färdtjänst eller som räddningsfordon. Denna del av fordonsindustrin är kritisk för många viktiga samhällsfunktioner. Den står dessutom för många jobbtillfällen.

Ändå saknades analyser av hur våra medlemsföretag påverkas av bonus malus-systemet. När detta system kombinerades med de nya mätmetoderna för utsläpp, WLTP, fanns inte heller några riktlinjer för hur våra företagare skulle agera. En stor osäkerhetsfaktor var vilka anpassningar av fordonen som medförde att de behövde besiktigas igen. Vi fick många telefonsamtal från företagare som undrade vad som egentligen gällde.

Tillsammans med Bil Sweden, Fordonsbesiktningsbranschen och Transportstyrelsen fick vi i stort sett gissa oss fram till hur reglerna ska tillämpas. Å ena sidan är det glädjande att branschorganisationer och myndigheter tar ansvar genom ett gott och konstruktivt samarbete. Å andra sidan är det under all kritik att vi ska behöva gissa oss fram till den rimligaste tillämpningen när regelverket inte är anpassat till verkligheten.

Vi vill ta vårt ansvar och bidra till att minska klimatpåverkan. Inför nästa förändring av regelverken för våra verksamheter ber vi därför regeringen att involvera oss i ett tidigt stadium. Vi finns här, redo att hjälpa till i utredningar och remissrundor, för att hitta fungerande regelverk. Den grad av osäkerhet som de senaste förändringarna medfört anser vi är skadlig för näringslivet. Den riskerar också att undergräva trovärdigheten i klimatarbetet.

Som i många andra situationer i livet handlar det inte bara om att springa snabbt, man måste springa åt rätt håll också. Låt oss hjälpa till med det vi kan, för att kommande satsningar ska lyckas bättre.

Pontus Thureson, vd för Svenska LCV-föreningen

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Nyhetsbrev

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Arkiv

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.125