23948sdkhjf

Ledare #11: Storbråk i sandlådan

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

I coronavirusets spår gick oljekonsumtionen ned. Då gick Saudiarabien rakt ut i öknen och öppande sina oljekranar för fullt.

När den asiatiska råvarumarknaden öppnade för veckan den 9 mars tog det bara några sekunder. Terminskontraktet för ett fat brentolja rasade med 30 procent på ett ögonblick, det största fallet sedan den amerikanska invasionen av Irak 1991.

Läs också: Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Och världens börser föll som ett korthus. Investerare flydde i panik, sålde sina tillgångar och satte in sina pengar i obligationer och japanska yen (av någon anledning). John Lekas, vd på kanadensiska Leader Capital, sade till Reuters att "vi befinner oss i en armageddon-situation".

Bakom hela debaclet låg naturligtvis coronaviruset. När Kina stängde ner verksamheten sjönk också den globala oljekonsumtionen och det gjorde de oljeproducerande länderna nervösa. Opec, med Saudiarabien i spetsen, skulle sätta sig ned med Ryssland och förhandla om nya produktionsbegränsningar efter att det nuvarande avtalet går ut i slutet av mars. Eftersom världen gick på halvfart föreslog Saudiarabien att minska produktionen ytterligare från nuvarande nivåer, allt för att hålla priserna uppe.

Men Ryssland sade nej och då fick Saudiarabien spel. Utan att släppa blicken från ryssarna gick de rakt ut i öknen och öppnade oljekranarna för fullt, till synes bara för att reta den ryska björnen. Och vips kunde svenska bilister tanka bensin för 14,58 kronor litern. "Saudiarabien tillämpar brända jordens taktik för att hantera problemet med den kroniska överproduktionen", sade Again Capitals John Kilduff till CNBC. "Olja för 20 dollar kommer under 2020", skrev Dragoman Ventures vd Ali Khedery på Twitter.

Kanske är det bara början på en långsiktig trend. Financial Times skriver i en analys att brottningsmatchen mellan Saudiarabien och Ryssland bara är en förhandsvisning på en era där efterfrågan på olja kollapsar, i takt med att de förnyelsebara bränslena ersätter de fossila.

Läs också: Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Inte syns något snabbt slut på Saudiarabiens försök att pressa sina rivaler heller. Bloombergs oljestrateg Julian Lee skriver att "kungariket känner helt klart att de måste visa att de är en kraft att räkna med – oavsett kostnad."

Å andra sidan studsade oljepriset tillbaka redan dagen efter det brutala raset. Kanske spelade det roll att USA:s president Donald Trump gick ut och lovade skattelättnader för att stävja de ekonomiska effekterna av coronaviruset.

Oavsett vilket är världens marknader skakiga, rädda för coronavirusets effekter och chockade över bråket mellan oljevärldens jättar. "Marknaden är som en torktumlare", sade SEB:s chefsekonom Robert Bergqvist till TT.

De kanske är läge att se om sitt hus, för hur konjunkturen och ekonomin ser ut i morgon tycks ingen kunna svara på.

Mer om: coronavirus | ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Nyhetsbrev

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Arkiv

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.126