23948sdkhjf

Ledare #12: Skadan är redan skedd

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Nu har coronavirusets härjningar fått allvarliga efterföljder. Bilindustrin står still och verkstäderna går på knäna.

På måndagen den 16 mars presenterade regeringen tillsammans med samarbetspartierna i januariavtalet en krisplan som ska hjälpa svenska företag att ta sig igenom coronakrisen, utan att gå omkull. En rad åtgärder skulle fungera som kryckor åt ett vacklande näringsliv, som korttidspermitteringar, statligt sjuklöneansvar och anstånd med skatteinbetalningar.

Läs också: Ledare 21/22: Bilens oväntade uppsving

Paketet kompletterade andra, redan tidigare framlagda åtgärder, inte minst Riksbankens frikostiga lån till Sveriges företag om en halv biljon kronor.

Men skadan är redan skedd. Viruset grasserar, men det är inte regeringens fel. Det är virusets fel. Eller kanske myrkottarnas, de som man tror var de överförde viruset till människan. Hur som helst har det lett till att Ford har bommat igen sin megafabrik i Valencia, att Renault stängt tolv europeiska fabriker, att PSA-gruppen släckt lyset i samtliga anläggningar i Europa och att Fiat Chrysler inte bara fått låsa dörren hemma i Italien, utan också i fabrikerna i Serbien och Polen.

Ferrari, Lamborghini, Michelin och Brembo, alla håller coronastängt. Mercedes försökte hålla igång sin transportbilsfabrik i spanska Gasteiz, men de anställda sittstrejkade i protest mot smittorisken.

I Storbritannien förhandlar regeringen med bilindustrin om att ställa om produktionen till att tillverka respiratorer, så kanske kommer patienterna att få hjälp att andas med utrustning från Rolls-Royce.

Läs också: Top Gear Sverige tillägnas Adam Alsing

Stängningarna får naturligtvis enorma efterverkningar och börserna världen över har redan kraschat. Oräkneliga sparmiljarder har gått upp i rök. David Leggett vid analysföretaget GlobalData varnar inte bara för störningar i leveranskedjorna. Han ser också framför sig minskad efterfrågan på nya bilar, på grund av betydande osäkerhet kring hushållens ekonomiska utsikter.

På vår egen nivå har vi mest varit oroliga för att reservdelsleveranserna från Kina inte ska räcka till. Men nu när de öppnar sina fabriker igen stänger vi här hemma ner vårt samhälle och Sveriges Fordonsverkstäders Förening varnar för att verkstäderna inte ska hinna med den korta och intensiva däckskiftessäsongen. För hur skulle det kunna gå till, när fordonsägarna håller sig borta på grund av smittorisk och personalen permitterats, eller stannat hemma för att ta hand om barnen som måste stanna hemma från skolan?

Så just nu byggs inga bilar. Ingen vill heller köpa några bilar, eller byta olja eller däck. Hela fordonsbranschen står still och ännu vet ingen hur länge den kommer att göra det. Allt beror naturligtvis på hur epidemin utvecklas, och hur regeringar, myndigheter och världsekonomin i stort reagerar på det under de närmaste veckorna. Allt på grund av en myrkott med hosta.

Mer om: coronavirus | ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tid för bilbesiktning förlängs

Inställelsetiden för kontrollbesiktning förlängs med sju månader. Förändringen gäller alla fordon som är besiktningspliktiga.

Plus

Tema Bildemontering: Tjugo kronor om året för att motverka bildumpningen

Allt färre bilar demonteras och fler ställs av. Flera olika intresse- och branschorganisationer har tagit fram en gemensam långsiktig lösning på hur samhället skulle kunna stävja dumpning och illegal skrotning av bilar.

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Porsche 911 får nummercirklar

Ledare 21/22: Bilens oväntade uppsving

Plus

Så går det för Godkänd bilverkstad

Nyhetsbrev

1

Debatt: Varför begränsar Volvo hastigheten?

Arkiv

Top Gear Sverige tillägnas Adam Alsing

Northvolt och Hydro samarbetar kring batteriåtervinning

Scania planerar stora personalminskningar

Det blir svemester i sommar

Inzile anställer ett helt arbetslag

Skoda Sverige får ny märkeschef

Kraftig nedgång i nybilsregistreringarna

Coronakrisen drabbade bilhandeln hårt i maj.

1

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Utmanande kvartal betydde förlust för Mekonomen

Mekonomen Group fick en tuff start på året. Delårsrapporten för perioden januari till mars visar på en liten förlust.

Bilen som ändrar storlek under körning

Tänk dig totalt trafikstopp hem från jobbet. Vore det då inte najs om bilen kunde ändra storlek så att du skulle kunna smita emellan precis som om att du hade en motorcykel?

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Så går det för Mecas bokningsportal

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Se alla Företagens egna nyheter

Upptäck cyklister och gångtrafikanter i tid!

Transportföretagen får medel till språkutbildning

En spännande ny produkt har kommit in i lager!

Vi har öppet hela sommaren - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Vad bör du tänka när du köper arbetsbelysning?

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Sänd till en kollega

0.203