23948sdkhjf

Ledare #12: Skadan är redan skedd

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Nu har coronavirusets härjningar fått allvarliga efterföljder. Bilindustrin står still och verkstäderna går på knäna.

På måndagen den 16 mars presenterade regeringen tillsammans med samarbetspartierna i januariavtalet en krisplan som ska hjälpa svenska företag att ta sig igenom coronakrisen, utan att gå omkull. En rad åtgärder skulle fungera som kryckor åt ett vacklande näringsliv, som korttidspermitteringar, statligt sjuklöneansvar och anstånd med skatteinbetalningar.

Läs också: Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Paketet kompletterade andra, redan tidigare framlagda åtgärder, inte minst Riksbankens frikostiga lån till Sveriges företag om en halv biljon kronor.

Men skadan är redan skedd. Viruset grasserar, men det är inte regeringens fel. Det är virusets fel. Eller kanske myrkottarnas, de som man tror var de överförde viruset till människan. Hur som helst har det lett till att Ford har bommat igen sin megafabrik i Valencia, att Renault stängt tolv europeiska fabriker, att PSA-gruppen släckt lyset i samtliga anläggningar i Europa och att Fiat Chrysler inte bara fått låsa dörren hemma i Italien, utan också i fabrikerna i Serbien och Polen.

Ferrari, Lamborghini, Michelin och Brembo, alla håller coronastängt. Mercedes försökte hålla igång sin transportbilsfabrik i spanska Gasteiz, men de anställda sittstrejkade i protest mot smittorisken.

I Storbritannien förhandlar regeringen med bilindustrin om att ställa om produktionen till att tillverka respiratorer, så kanske kommer patienterna att få hjälp att andas med utrustning från Rolls-Royce.

Läs också: Största varselmånaden i historien

Stängningarna får naturligtvis enorma efterverkningar och börserna världen över har redan kraschat. Oräkneliga sparmiljarder har gått upp i rök. David Leggett vid analysföretaget GlobalData varnar inte bara för störningar i leveranskedjorna. Han ser också framför sig minskad efterfrågan på nya bilar, på grund av betydande osäkerhet kring hushållens ekonomiska utsikter.

På vår egen nivå har vi mest varit oroliga för att reservdelsleveranserna från Kina inte ska räcka till. Men nu när de öppnar sina fabriker igen stänger vi här hemma ner vårt samhälle och Sveriges Fordonsverkstäders Förening varnar för att verkstäderna inte ska hinna med den korta och intensiva däckskiftessäsongen. För hur skulle det kunna gå till, när fordonsägarna håller sig borta på grund av smittorisk och personalen permitterats, eller stannat hemma för att ta hand om barnen som måste stanna hemma från skolan?

Så just nu byggs inga bilar. Ingen vill heller köpa några bilar, eller byta olja eller däck. Hela fordonsbranschen står still och ännu vet ingen hur länge den kommer att göra det. Allt beror naturligtvis på hur epidemin utvecklas, och hur regeringar, myndigheter och världsekonomin i stort reagerar på det under de närmaste veckorna. Allt på grund av en myrkott med hosta.

Mer om: coronavirus | ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Nyhetsbrev

Mekonomen utsatt för dataintrång

Arkiv

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fler distansutbildningar under coronakrisen

Motorbranschen har under de senaste åren arbetat för en större etablering på digitala plattformar. Sedan coronaviruset slirade in i våra liv har denna utveckling ökat takten och flera aktörer har nu tagit fram särskilda webbutbildningar.

Vroom: osäkert om nedgång i bilhandeln

Hur mycket påverkar coronaviruset den svenska bilmarknaden? Enligt bilstatistikföretaget Vroom är det för tidigt för att se hur nybilsförsäljningen drabbas. På begagnatsidan är nedgången oväntat liten.

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Ford: Service utan mänsklig kontakt

Ford i Sverige börjar, tillsammans med sina återförsäljare, erbjuda en ny servicemöjlighet för sina verkstadskunder.

MRF efterfrågar hjälp från försäkringsbolagen

Skyactiv X – bensinmotorn lajvar dieselmotor

Mazda tror på bensinmotorns framtid. Deras Skyactiv X-motor kan arbeta som en dieselmotor genom kompressionständning men styr förbränningen med ett tändstift.

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

PROVKÖRNING: Mazdan som tänder dubbelt

Hur kan man få dieselmotorns låga förbrukning, bensinmotorns pigga varvtal och mjuka gång men slippa kväveoxiderna? Mazda tog fram Skyactiv X – motorn som tänder dubbelt.

Hämta- och lämnaservice hos Mekonomen

Även Mekonomen har märkt av en ökad oro hos sina kunder sedan coronaviruset började sprida sig. Nu utökar de sin hämta- och lämnaservice till ytterligare 200 verkstäder.

NTF vill riskutbilda tunga förare

En riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon skulle kunna ge säkerhetsvinster och minska antalet trafikolyckor. Det framgår av en rapport från Trafiksäkerhetsorganisationen NTF.

Högst antal Godkänd bilverkstad från Mekonomen

Teknikföretagen vill se handlingsplan för ekonomin

Svensk industri och ekonomi behöver omgående en handlingsplan för återgång till det normala. Det uppger Teknikföretagens vd Klas Wåhlberg.

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

FKG: Mer än 100 underleverantörer planerar permittera

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Ett beslut väntar i Kiruna

Meca skriver avtal med Göteborgs Stad

Opus öppnar ny station i Malmö

Utan verkstad stannar landet

Se alla Företagens egna nyheter

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Dubbdäck förlängs till 30 april

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Det absolut senaste inom arbetsbelysning

Vi levererar enligt plan och hälsar nya projekt välkomna.

Se hit! Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor!

Utbildning och kompetens under coronakrisen

Webbutbildning hos Kia blev succé

Valvoline 5w30 och 5w30 Longlife Olja

Hyundai i30 Fastback N-Line (type PDEN) 06/’17

Lazer’s banbrytande adaptiva extraljusramp

Pollentider!

Motordag för verkstadskunder...

Däckhantering med Formac

Sänd till en kollega

0.094