23948sdkhjf

Verkstädernas åtgärder mot coronaviruset

| Av Malin Clark Isaksson | Tipsa redaktionen

Coronaviruset fortsätter att sprida sig, detsamma gäller oron över att bli smittad. Hur agerar bilverkstäderna för att undvika smittspridning? Och vilka är myndigheternas rekommendationer?

Som arbetsgivare har man ett ansvar att identifiera och minimera allvarliga smittrisker i sin verksamhet. Eftersom virus smittar när människor möts finns det därför mycket som behöver tas med i beräkningen när servicepersonalen möter sina kollegor och kunder.

Läs också: Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

– Vi har bland annat skickat ut förslag till verkstäderna hur man kan sköta sina kundkontakter för att minimera smittrisk, säger Madeleine Westerling, kedjechef på Mekonomen.

– Många väljer till exempel att ta emot sina kunder utomhus. Sen har vi betalningsalternativ där man kan välja att betala med sin egen mobil i stället för med kort.

Mekonomen har även tagit fram mallar så att verkstäderna kan göra riskanalyser kring arbetsmiljön och på så sätt själva kan gå igenom eventuella behov av skyddsåtgärder. Samtidigt har de varit noga med information till kund såväl som personal om vikten av att till exempel tvätta händerna noga.

Det är inte bara Mekonomen som känner av coronaströmningarna i världen och som arbetar aktivt för att hitta lösningar på dessa nya problem. På Autoexperten uppmanas kunderna till exempel att bara komma in i lokalen en i taget. Dessutom uppmanas både kunder och personal som känner sig sjuka att stanna hemma och städning av lokaler sker med tätare mellanrum än vanligt.

Läs också: Största varselmånaden i historien

Enligt Hanna Bühlmann, Chef, verkstadskoncept & hållbarhet, på Autoexperten har det varit viktigt med tydlig kommunikation både internt och externt.

– Det är mycket spekulationer som florerar, så vi har varit noga med att alltid utgå från källor som till exempel Folkhälsomyndigheten och Utrikesdepartementet (UD) när vi informerar om risker och åtgärder. Vi vill inte sprida mer oro över att bli smittad, utan snarare uppmana till att alla ska hjälpas åt med att bromsa spridningen för att på så sätt hjälpa sjukvården och skydda våra äldre, säger Hanna Bühlmann.

Att informationen som når ut ska vara riktig, rätt och lugnade verkar vara en röd tråd i företagens och branschens kommunikationsarbete. Motorbranschens Riksförbund (MRF) har till exempel samlat information om coronaviruset på sin hemsida tillsammans med tips på hur företagen kan jobba för att minska smittspridningen eller för att förbereda sig för nya situationer som kan tänkas uppstå.

– Det är ett helt nytt läge. Det finns en oro krig hur branschen ska påverkas av ökade sjukskrivningar eller om till exempel förskolor stänger. Ett annat problem är verkstäder som upplever att kunder avbokar i rädsla över att bli smittade i kundmottagningarna, säger Jan Olvenmo, lack-och skadeansvarig på MRF, och fortsätter.

– Det är svårt. Kanske kan man som verkstad erbjuda sig att åka och hämta bilen? Allt har gått väldigt fort och framtiden går inte att förutspå.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Nyhetsbrev

Mekonomen utsatt för dataintrång

Arkiv

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fler distansutbildningar under coronakrisen

Motorbranschen har under de senaste åren arbetat för en större etablering på digitala plattformar. Sedan coronaviruset slirade in i våra liv har denna utveckling ökat takten och flera aktörer har nu tagit fram särskilda webbutbildningar.

Vroom: osäkert om nedgång i bilhandeln

Hur mycket påverkar coronaviruset den svenska bilmarknaden? Enligt bilstatistikföretaget Vroom är det för tidigt för att se hur nybilsförsäljningen drabbas. På begagnatsidan är nedgången oväntat liten.

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Ford: Service utan mänsklig kontakt

Ford i Sverige börjar, tillsammans med sina återförsäljare, erbjuda en ny servicemöjlighet för sina verkstadskunder.

Skyactiv X – bensinmotorn lajvar dieselmotor

Mazda tror på bensinmotorns framtid. Deras Skyactiv X-motor kan arbeta som en dieselmotor genom kompressionständning men styr förbränningen med ett tändstift.

MRF efterfrågar hjälp från försäkringsbolagen

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

PROVKÖRNING: Mazdan som tänder dubbelt

Hur kan man få dieselmotorns låga förbrukning, bensinmotorns pigga varvtal och mjuka gång men slippa kväveoxiderna? Mazda tog fram Skyactiv X – motorn som tänder dubbelt.

Hämta- och lämnaservice hos Mekonomen

Även Mekonomen har märkt av en ökad oro hos sina kunder sedan coronaviruset började sprida sig. Nu utökar de sin hämta- och lämnaservice till ytterligare 200 verkstäder.

NTF vill riskutbilda tunga förare

En riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon skulle kunna ge säkerhetsvinster och minska antalet trafikolyckor. Det framgår av en rapport från Trafiksäkerhetsorganisationen NTF.

Högst antal Godkänd bilverkstad från Mekonomen

Teknikföretagen vill se handlingsplan för ekonomin

Svensk industri och ekonomi behöver omgående en handlingsplan för återgång till det normala. Det uppger Teknikföretagens vd Klas Wåhlberg.

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

FKG: Mer än 100 underleverantörer planerar permittera

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Ett beslut väntar i Kiruna

Meca skriver avtal med Göteborgs Stad

Opus öppnar ny station i Malmö

Utan verkstad stannar landet

Se alla Företagens egna nyheter

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Dubbdäck förlängs till 30 april

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Det absolut senaste inom arbetsbelysning

Vi levererar enligt plan och hälsar nya projekt välkomna.

Se hit! Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor!

Utbildning och kompetens under coronakrisen

Webbutbildning hos Kia blev succé

Valvoline 5w30 och 5w30 Longlife Olja

Hyundai i30 Fastback N-Line (type PDEN) 06/’17

Lazer’s banbrytande adaptiva extraljusramp

Pollentider!

Motordag för verkstadskunder...

Däckhantering med Formac

Sänd till en kollega

0.133