23948sdkhjf

Verkstädernas åtgärder mot coronaviruset

Coronaviruset fortsätter att sprida sig, detsamma gäller oron över att bli smittad. Hur agerar bilverkstäderna för att undvika smittspridning? Och vilka är myndigheternas rekommendationer?

Som arbetsgivare har man ett ansvar att identifiera och minimera allvarliga smittrisker i sin verksamhet. Eftersom virus smittar när människor möts finns det därför mycket som behöver tas med i beräkningen när servicepersonalen möter sina kollegor och kunder.

Läs också: Coronaenkät kartlägger pandemins branschpåverkan

– Vi har bland annat skickat ut förslag till verkstäderna hur man kan sköta sina kundkontakter för att minimera smittrisk, säger Madeleine Westerling, kedjechef på Mekonomen.

– Många väljer till exempel att ta emot sina kunder utomhus. Sen har vi betalningsalternativ där man kan välja att betala med sin egen mobil i stället för med kort.

Mekonomen har även tagit fram mallar så att verkstäderna kan göra riskanalyser kring arbetsmiljön och på så sätt själva kan gå igenom eventuella behov av skyddsåtgärder. Samtidigt har de varit noga med information till kund såväl som personal om vikten av att till exempel tvätta händerna noga.

Det är inte bara Mekonomen som känner av coronaströmningarna i världen och som arbetar aktivt för att hitta lösningar på dessa nya problem. På Autoexperten uppmanas kunderna till exempel att bara komma in i lokalen en i taget. Dessutom uppmanas både kunder och personal som känner sig sjuka att stanna hemma och städning av lokaler sker med tätare mellanrum än vanligt.

Läs också: Konverteringspremien II. Glad Bolund (MP) hos Autoexperten

Enligt Hanna Bühlmann, Chef, verkstadskoncept & hållbarhet, på Autoexperten har det varit viktigt med tydlig kommunikation både internt och externt.

– Det är mycket spekulationer som florerar, så vi har varit noga med att alltid utgå från källor som till exempel Folkhälsomyndigheten och Utrikesdepartementet (UD) när vi informerar om risker och åtgärder. Vi vill inte sprida mer oro över att bli smittad, utan snarare uppmana till att alla ska hjälpas åt med att bromsa spridningen för att på så sätt hjälpa sjukvården och skydda våra äldre, säger Hanna Bühlmann.

Att informationen som når ut ska vara riktig, rätt och lugnade verkar vara en röd tråd i företagens och branschens kommunikationsarbete. Motorbranschens Riksförbund (MRF) har till exempel samlat information om coronaviruset på sin hemsida tillsammans med tips på hur företagen kan jobba för att minska smittspridningen eller för att förbereda sig för nya situationer som kan tänkas uppstå.

– Det är ett helt nytt läge. Det finns en oro krig hur branschen ska påverkas av ökade sjukskrivningar eller om till exempel förskolor stänger. Ett annat problem är verkstäder som upplever att kunder avbokar i rädsla över att bli smittade i kundmottagningarna, säger Jan Olvenmo, lack-och skadeansvarig på MRF, och fortsätter.

– Det är svårt. Kanske kan man som verkstad erbjuda sig att åka och hämta bilen? Allt har gått väldigt fort och framtiden går inte att förutspå.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.156